یکی از نویسندگان «قهرمانان معمولی»:  

قهرمان شدن آنقدر که تصور می‌کنیم دور از دسترس نیست/ ما در جدایی هم جمع محسوب می‌شدیم 

10:48 - 08 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۱۲۴
قهرمان شدن آنقدر که تصور می‌کنیم دور از دسترس نیست/ ما در جدایی هم جمع محسوب می‌شدیم 
یکی از نویسندگان «قهرمانان معمولی» می‌گوید از «قهرمانان معمولی» یاد گرفته است که قهرمان شدن آنقدر که ما تصور می‌کنیم دور از دسترس نیست و فقط کافی است که خودمان را باور کنیم، بشناسیم و در مسیر حرکت کنیم. 

صبا هاشمی یکی از نویسندگان مجموعه مستند «قهرمانان معمولی»، محصول مرکز مستند سوره، به تهیه‌کنندگی مجتبی حیدری در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اینکه نگارش فیلمنامه این پروژه به صورت گروهی انجام شده است، عنوان کرد: نکته حائز اهمیت این است که در حوزه کاری ما یعنی مستند نگارش گروهی فیلمنامه خیلی مرسوم نیست اما ما برای «قهرمانان معمولی» و بقیه کارهایمان در آژانس مستند سو، به صورت گروهی روی ساختار روایی مستندها و فیلمنامه کار می‌کنیم و می‌نویسیم.

وی ادامه داد: نکته مهم‌تر این که همه اعضای «قهرمانان معمولی» که در این پروژه دخیل بودند، به فهم مشترک و درک و شناخت عمیق نسبت به هدف پروژه رسیده بودند و این شناخت مشترک باعث شد گروه، درست شکل بگیرد. اینجاست که جمع بودن اهمیت پیدا می‌کند. قطعا ما در مراحل فیلمبرداری با اتفاقاتی روبه‌رو شدیم که قابل پیش‌بینی نبود و در فیلمنامه هم لحاظ نشده بود، اما به دلیل شناخت مشترک و شکل‌گیری درست جمع، کار با تماس و مشورت حل می‌شد. هرچند گروه فیلمنامه‌نویس سر صحنه نبود، اما ما در جدایی هم جمع محسوب می‌شدیم، یعنی فیلمنامه را تغییر می‌دادیم و به روند روایی کار کمک می‌کردیم.

قهرمان شدن آنقدر که ما تصور می‌کنیم دور از دسترس نیست/ ما در جدایی هم جمع محسوب می‌شدیم 

یکی از نویسندگان مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» در پاسخ به این پرسش که حضور در این پروژه چه دستاوردهایی برایش به همراه داشته است، بیان کرد: برای پاسخ به این سوال ابتدا می‌خواهم به این مساله اشاره کنم که از دوران کودکی شیفه جهان عجیب و غریب کتاب و قصه بودم و از مادرم یاد گرفتم هر کدام از افرادی که در اطرافمان می بینیم و حتی اتفاقاتی که رخ می‌دهد، هر کدام یک قصه هستند که باید باد بگیریم آن‌ها را بخوانیم و بشنویم.

هاشمی ادامه داد: در «قهرمانان معمولی» این مساله را از نزدیک حس و لمس کردم. در حقیقت با 13 کتابی مواجه شدم که قصه زندگی‌شان برایم عجیب و جالب بود. ناگفته نماند که این پروژه برایم فرق داشت و جنس آن با کتاب‌هایی که خوانده بودم، متفاوت بود. چیزی که حس کردم این بود که هر کس در هر کجا می‌تواند مربی و سازنده باشد و مانند چراغی، نور بپاشد و راه را روشن کند. من نور را در وجود همه سوژه‌های کار دیدم و به همین دلیل برایم خاص بودند.

وی تاکید کرد: من از «قهرمانان معمولی» یاد گرفتم که قهرمان شدن آنقدر که ما تصور می‌کنیم دور از دسترس نیست و فقط کافی است که خودمان را باور کنیم، بشناسیم و در مسیر حرکت کنیم. بهترین زندگی، زندگی است که سازنده و زاینده باشد، یعنی دیگران از وجود فرد بهره‌مند شوند و در کنارش رشد کنند.

قهرمان شدن آنقدر که ما تصور می‌کنیم دور از دسترس نیست/ ما در جدایی هم جمع محسوب می‌شدیم 

یکی از نویسندگان «قهرمانان معمولی» در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره به کارگیری نیروهای جوان در این پروژه عنوان کرد: مهم‌ترین مساله ما در این قرن، مساله تربیت و سازندگی است و به نوعی مساله تربیت، تنها راه نجات و رشد نسل‌های آینده است. اگر یک فکر و یک اثر هنری ارزشمند که برای خود گنجینه محسوب می‌شود، به نسل بعد منتقل نشود، کار به بن‌بست می‌رسد و این زنجیره قطع می‌شود. ما از گذشته نقل سینه به سینه را داشتیم یعنی انتقال مفاهیم به نسل آینده از زمان قدیم مهم بوده است چراکه قرار است ادامه راه را بسازد.

هاشمی افزود: من معتقدم افراد پیشکسوت وظیفه دارند نسلی را تربیت کنند که ادامه راه را بسازند وگرنه راه ناتمام می‌ماند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست افراد در هر مقامی که هستند اول باید خودشان تربیت شده و بعد مربی بقیه باشند. در عرصه هنر اعتماد به نسل جوان لازم است، چراکه نیرویی با فکر تازه و انگیزه و روحیه جوانی باید مسیر نو تدارک ببیند. به دلیل آنکه این مساله را در زندگی خودم از نزدیک لمس کردم، احساس می‌کنم مسئولیت سنگینی بر دوش دارم، یعنی باید دست بقیه را بگیرم و مسیر را برای جوانان هموار کنم.

قهرمان شدن آنقدر که ما تصور می‌کنیم دور از دسترس نیست/ ما در جدایی هم جمع محسوب می‌شدیم 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره چگونگی پیوستن خود به آژانس مستند سو به عنوان مجری طرح «قهرمانان معمولی» تصریح کرد: از سال ۹۸ این آژانس را می‌شناسم و فعالیت‌های مجتبی حیدری را دنبال می‌کردم. از همان زمان دغدغه‌ها و فعالیت‌هایی که این مجموعه داشت، برایم ارزشمند بود و پیگیر کارهایشان به صورت جدی بودم. تا اینکه سال ۱۴۰۰ فراخوانی برای توسعه گروهشان دادند. ۱۳ فروردین ماه همان سال جلسه‌ای تشکیل و سرآغازی برای همکاری جدی‌تر و منظم‌تر من با آژانس سو شد.

هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: در کنار رشته تحصیلی خود، برنامه و فعالیت‌های هنری‌ام را دنبال و در دوره‌ها مرتبط شرکت می‌کردم. می‌توانم بگویم بودن در این مسیر و علاقه‌ام به حوزه داستان و تصویر من را به مجموعه سو رساند. امیدوارم یک زندگی و مسیر زاینده و سازنده‌ای در ادامه راه داشته باشم یعنی در عرصه هنر زمینه را برای نسلی که قرار است عرصه هنر را متحول کند و بسازد، فراهم کنم.

قهرمان شدن آنقدر که ما تصور می‌کنیم دور از دسترس نیست/ ما در جدایی هم جمع محسوب می‌شدیم 

عنوان هشتمین روایت «قهرمانان معمولی» که امشب هشتم فروردین ماه از شبکه یک پخش می‌شود، «سریردخت» نام دارد که قصه زندگی فاطمه سریرپور بانوی کارآفرین صنایع‌دستی، گلیم، فرش و حصیربافی اهل استان فارس را برای مخاطبان شرح می‌دهد.  
 
در خلاصه داستان این قسمت آمده است: «ماجرا از آن روزی شروع شد که پدر از قاب تلویزیون سیاه و سفید، بانویی موفق را نشانش داد و گفت: می‌خوام یه روز یکی مثل این خانم کاری برای مملکتت انجام بدی.» 

قهرمان شدن آنقدر که ما تصور می‌کنیم دور از دسترس نیست/ ما در جدایی هم جمع محسوب می‌شدیم 
 
«قهرمانان معمولی» به کارگردانی مجتبی حیدری، مهدی رشوند و زهرا استادزاده روایتی مستند از زندگی افرادی‌ست که نقش خود را در بهبود وضعیت جامعه پیدا کرده‌اند.  
 
این اثر که محصول مرکز مستند سوره و مجری طرح آن آژانس مستند سو است، در ایام نوروز ۱۴۰۲ هرشب ساعت ۲۴:۰۰ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۰:۱۰ خواهد بود.

قهرمان شدن آنقدر که ما تصور می‌کنیم دور از دسترس نیست/ ما در جدایی هم جمع محسوب می‌شدیم 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *