رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
دانستنی‌های حقوقی|

هزینه ایاب و ذهاب شاهد یا مطلع

12:26 - 06 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۴۹۶۳
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
هزینه ایاب و ذهاب شاهد یا مطلع
شاکی موظف به پرداخت هزینه‌های شکایت کیفری از جمله هزینه ایاب و ذهاب شاهدان است.

خبرگزاری میزان - طرح هرگونه دعوا در مراجع قضایی نیازمند پرداخت هزینه‌ای، تحت عنوان هزینه‌های دادرسی است. در واقع هم در دعاوی حقوقی و هم در دعاوی کیفری افراد باید هزینه‌هایی را پرداخت نمایند و در هر صورت، پرداخت هزینه بر عهده مدعی یا شاکی است.

به عبارت دیگر هزینه دادرسی، مبلغی است که بر اساس نوع دعوی و میزان خواسته آن تعیین و توسط خواهان یا شاکی پرونده پرداخت می‌شود و هزینه ایاب و ذهاب شاهد نیز به نوعی هزینه دادرسی شناخته می‌شود که بر عهده شاکی است.
بطور کلی شاکی موظف به پرداخت هزینه‌های شکایت کیفری است. اما قوه قضاییه در مواردی که گواهان به تشخیص مقام قضائی احضار می‌شوند، هزینه ایاب و ذهاب آن‌ها را می‌پردازد. نرخ هزینه دادرسی در ابتدای هر سال اعلام می‌شود و افراد می‌توانند با مراجعه به آن از تعرفه‌های قضایی مطلع شوند.

درخواست شاهد برای پرداخت هزینه

شاکی موظف به پرداخت هزینه‌های شکایت کیفری است، که از جمله آن پرداخت هزینه ایاب و ذهاب گواهان است. اگر شاهد یا مطلع برای حضور خود درخواست هزینه ایاب و ذهاب کند، بازپرس هزینه ایاب و ذهاب را طبق تعرفه‌ای که قوه قضاییه اعلام کرده، تعیین می‌کند.  
اگر شاهد یا مطلع، مدعی ضرر و زیانی از حیث ترک شغل خود شود، بازپرس ضرر و زیان ناشی از ترک شغل را در صورت لزوم با استفاده از نظر کارشناس تعیین می‌کند.
لازم به ذکر است که وظیفه شاکی در پرداخت هزینه‌های شاهد، پس از تعیین هزینه‌های شاهد، بازپرس شاکی را مکلف به تودیع آن در صندوق دادگستری می‌نماید.

موارد پرداخت هزینه‌های شاهد

علی الاصول پرداخت هزینه‌های مربوط به شاهد بر عهده شاکی است. اما در مواردی قوه قضاییه پرداخت هزینه‌های مربوط به شاهد را برعهده می‌گیرد، بر این اساس موارد پرداخت هزینه‌های شاهد از محل اعتبارات مصوب قوه قضاییه عبارتند از:

۱ – اگر شاکی به تشخیص بازپرس توانایی پرداخت هزینه‌های شاهد را نداشته باشد، قوه قضاییه عهده دار پرداخت هزینه‌ها می‌شود.

۲ – اگر شاهد یا مطلع از طرف بازپرس احضار شده باشد، قوه قضاییه باید این هزینه را پرداخت نماید.

۳ – اگر جرم غیر قابل گذشت باشد و شاکی علی رغم وجود ملائت از پرداخت هزینه‌ها خودداری کند.

۴ –اگر متهم متقاضی احضار شاهد یا مطلع باشد نیز قوه قضاییه هزینه ایاب و ذهاب را می‌پردازد.

نکته قابل توجه این است که اگر شاهد یا مطلع به علل بیماری یا کهولت نتواند حاضر شود، یا اگر تعداد شهود یا مطلعان زیاد و در یک یا چند محل باشد، تنها در صورتی که فوریت امر اقتضا کند قوه قضاییه عهده دار هزینه‌ها خواهد شد.

پرداخت هزینه‌ها در جرایم مختلف

پرداخت هزینه‌ها در جرایم مختلف اندکی متفاوت است که می‌توان در دو دسته بررسی کرد:

دسته اول: در خصوص جرایم قابل گذشت باید گفت که اگر شاکی با با وجود ملائت از پرداخت هزینه‌ها خودداری کند، استماع شهادت یا گواهی مطلعین معرفی شده از جانب وی به عمل نمی‌آید. 

دسته دوم: درباره جرایم غیر قابل گذشت است که منظور هزینه‌های شاهد یا مطلع به دستور بازپرس از محل اعتبارات مصوب قوه قضاییه پرداخت می‌شود. در واقع هرگاه متهم متقاضی احضار شاهد یا مطلع باشد، هزینه‌های مذکور از محل اعتبارات مصوب قوه قضاییه پرداخت می‌شود.  

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *