دانستنی‌های حقوقی|

مجازات خرید و فروش مشروبات الکلی

12:14 - 06 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۴۹۵۹
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
مجازات خرید و فروش مشروبات الکلی
خرید و فروش مشروبات الکلی، به طور جزئی یا کلی، جرم است.

خبرگزاری میزان - خرید و فروش مشروبات الکلی، به طور جزئی یا کلی، جرم بوده و حکم مجازات جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، شش ماه تا یک سال حبس، تا ۷۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی است. نحوه شکایت از این جرم، با تنظیم شکواییه یا گزارش ضابطین قضایی است. نحوه رسیدگی به این جرم، انجام تحقیقات مقدماتی در دادسرا و سپس، صدور قرار منع تعقیب و مختومه کردن پرونده و یا صدور کیفر خواست و ارسال پرونده به دادگاه است.

انجام معاملات حرام، در شرع اسلام، منع شده تا هم از مبادله و رواج اعمال و افعال حرام در جامعه جلوگیری شده و هم این که از جهت معامله حرام به کسی ضرری وارد نشود. یکی از این اموال حرام که خرید و فروش آن در اسلام منع گردیده، مشروبات الکلی است که به آن‌ها، مسکرات هم گفته می‌شود. مسکرات، هر ماده‌ای است که مستی آور باشد.

از همین رو، قانون مجازات اسلامی، به تبعیت از شرع مقدس و با هدف کاهش آسیب‌های ناشی از این موضوع، خرید و فروش مشروبات الکلی را جرم دانسته است. چنانچه کسی، اقدام به هرگونه، خرید یا فروش مشروبات الکلی نماید، مرتکب جرم شده و با حکم مجازات جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، روبرو خواهد شد که مجازات بسیار سنگینی است.

جرم خرید و فروش مشروبات الکلی

جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، در واقع، به معنای اقدام به خرید و فروش مشروبات الکلی، چه به صورت عمده و چه به صورت جزئی است. بنابراین، چنانچه فردی، حتی در مقادیر جزئی نیز، اقدام به خرید مشروبات الکلی یا اقدام به فروش مشروبات الکلی نماید، جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، محقق می‌گردد. برای قانونگذار، تفاوتی ندارد که خریدار یا فروشنده، مصرف کننده نیز هست یا خیر. 

مجازات خرید و فروش مشروبات الکلی

شش ماه تا یک سال حبس

تا هفتاد و چهار ضربه شلاق

پرداخت جزای نقدی، به میزان پنج برابر ارزش عرفی (تجاری) کالای یاد شده.

در خصوص حکم مجازات جرم خرید و فروش مشروب الکلی، نکته مهمی وجود دارد و آن هم این است که مجازات جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، از جمله مجازات‌هایی است که طبق قانون، مجازات غیر قابل تعلیق، محسوب می‌شود.

نحوه شکایت از جرم خرید و فروش مشروبات الکلی

تنظیم یک شکوائیه:

در قدم اول از مراحل و نحوه شکایت از جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، شاکی باید، اقدام به تنظیم یک شکوائیه، تحت عنوان شکواییه خرید و فروش مشروبات الکلی نماید و آن را در یک فایل ورد ذخیره کند.

مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی:

قدم دوم از مراحل و نحوه شکایت از جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، جهت ثبت شکوائیه و ارجاع آن، به دادسرا، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است. پس از تنظیم شکوائیه خرید و فروش مشروبات الکلی، شاکی باید، با در دست داشتن مدارک هویتی خود و فایل ورد شکوائیه، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و اقدام به ثبت شکوائیه خود کند.

شایان ذکر است، از آنجا که این جرم، جنبه عمومی دارد، شاکی می‌تواند، جرم را به کلانتری محل زندگی خود گزارش کرده تا مامورین نیروی انتظامی، پیگیر بررسی موضوع شوند. با این حال، در صورتی که شاکی از این جرم، اقدام به ثبت شکوائیه کند، باید بتواند، ادله اثبات کافی، دال بر وقوع جرم را به دادسرا ارائه نماید. 

پس از ثبت شکوائیه و تشکیل پرونده در دادسرا، تحقیقات مقدماتی، در خصوص جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، آغاز شده و اصحاب دعوا باید، جهت دفاع و یا ارائه ادله خود، در وقت مقرر، در جلسات رسیدگی، حاضر شوند.

نحوه رسیدگی به جرم خرید و فروش مشروبات الکلی

پس از دستگیری فرد، توسط ضابطین قضایی، در حال خرید و فروش مشروبات الکلی یا طرح شکایت خرید و فروش مشروبات الکلی، توسط شاکی خصوصی، پرونده، جهت تحقیقات مقدماتی، به دادسرا، ارسال می‌شود.

بازپرس، اقدام به انجام تحقیقات و بررسی ادله موجود نموده و در صورتی که به استناد ادله موجود، دلایل کافی، جهت احراز مجرمیت متهم پیدا کند، اقدام به صدور یکی از انواع قرار نهایی دادسرا، یعنی قرار جلب به دادرسی نموده و در صورت موافقت دادستان، کیفرخواست برای متهم جرم، صادر خواهد شد. در غیر این صورت، با صدور قرار منع تعقیب، پرونده در دادسرا مختومه می‌گردد.

پس از صدور کیفر خواست، پرونده، جهت رسیدگی‌های بعدی و صدور حکم جرم خرید و فروش مشروب و سایر مسکرات، به دادگاه کیفری ارسال می‌شود. دادگاه، پس از رسیدگی، در صورتی که دلیل را کافی بداند، اقدام به صدور رای نموده و حکم به مجازات خرید و فروش مشروبات الکلی را صادر خواهد کرد.

بعد از رای دادگاه و قطعیت آن، پرونده، جهت اجرای حکم مجازات جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، به دادسرایی که در معیت دادگاه، انجام وظیفه کرده و به شعبه اجرای احکام کیفری، فرستاده خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *