دانستنی‌های حقوقی|

تعویض پلاک خودروی در رهن

11:57 - 06 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۴۹۵۷
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
تعویض پلاک خودروی در رهن
از جمله شرایط تعویض پلاک خودرو در رهن، مراجعه به کارخانه خودروسازی و دریافت معرفی نامه است.

خبرگزاری میزان - برخی شرایط، همچون خرید اقساطی خودرو، خرید خودرو از طریق ثبت نام در طرح‌های قرعه کشی و غیره، سبب می‌شود که خودرو، رهنی قلمداد شود و این مطلب، به منزله آن است که مالک خودرو، نمی‌تواند تمام حقوق قانونی خود را اعمال نماید. با این حال، ممکن است که دارنده خودرو در رهن، بنا به دلایلی، قصد فروش خودرو رهنی به دیگری را داشته باشد.

در چنین شرایطی، ممکن است برای خریداران خودروی در رهن، این سوال مطرح شود که آیا امکان تعویض پلاک خودروی رهنی وجود دارد؟ پاسخ به این سوال، از آن جهت اهمیت دارد که اصولا، تا قبل از طی مراحل تعویض پلاک خودرو، بار حقوقی و مسئولیت تمام تخلفات و جرایم رانندگی، به عهده شخصی است که پلاک خودرو، به نام وی است.

شرایط تعویض پلاک خودرو در رهن

اولا، یکی از شرایط تعویض پلاک خودروی در رهن، آن است که در صورت وجود قرارداد رهن خودرو، ابتدا باید نسبت به فک رهن خودرو اقدام نمود و در غیر این صورت، اصولا امکان تعویض پلاک خودروی در رهن، وجود نخواهد داشت.

دوما، یکی دیگر از شرایط تعویض پلاک خودروی در رهن، آن است که خریدار و فروشنده، در خصوص تعویض پلاک و فک رهن خودرو، به توافق رسیده و میان خود، قراردادی تنظیم نمایند تا به این صورت، خریدار خودروی در رهن، بتواند با دریافت وکالتنامه از فروشنده، مراحل تعویض پلاک خودروی در رهن را به صورت کامل، انجام دهد. البته، تعویض پلاک خودروی در رهن، از طریق مراجعه همزمان خریدار و فروشنده (بدون ارائه وکالتنامه) نیز، امکانپذیر است؛ لذا معمولا، فروشنده خودروی در رهن، ضمن فروختن خودروی خود به خریدار و اعطای وکالت به وی بابت تعویض پلاک، شرایط نسبتا خوبی برای خریدار خودرو نیز، پیش بینی می‌کند؛ مانند آنکه خودرو را به قیمت کمتری به خریدار، می‌فروشد؛ لذا اصلی‌ترین شرایط تعویض پلاک خودرو در رهن، آن است که خریدار، از فروشنده خودروی رهنی، وکالتنامه‌ای بابت تعویض پلاک، دریافت کند.

مراحل و نحوه تعویض پلاک خودرو در رهن

اولین مرحله از مراحل تعویض پلاک خودروی در رهن، فک رهن خودرو است. پس از آن، در مواردی که خودرو در رهن کارخانه است، آن است که فروشنده، به کارخانه تولید خودروی مربوطه، مراجعه نموده و معرفی نامه‌ای جهت تعویض پلاک خودرو، درخواست نماید.

دومین مرحله از مراحل تعویض پلاک خودروی در رهن، آن است که خریدار و فروشنده، با اتفاق، به یکی از مراکز تعویض پلاک خودرو مراجعه نموده و مدارک لازم را نیز، تحویل دهند. البته، قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، می‌توان به صورت اینترنتی، از طریق سامانه نوبت دهی تعویض پلاک به آدرس Nobatdehi. epolice. ir، نوبت دریافت کرد.

مراحل بعدی، به این صورت است که باید جرایم معوقه مربوط به خودروی در رهن را از طریق دستگاه‌های کارتخوان موجود در مراکز تعویض پلاک، پرداخت کرده و گواهی مفاصا حساب دریافت کرد تا بتوان پلاک خودرو را فک نموده و آن را به نام خریدار، منتقل نمود.

در این مرحله، فروشنده، می‌تواند به خریدار خودرو، وکالتنامه تعویض پلاک بدهد و یا اینکه هر دو به اتفاق یکدیگر، در مراکز تعویض پلاک حاضر شده و پلاک خودرو را به نام خریدار، انتقال دهند.

مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در رهن

برگه معرفی نامه‌ای که فروشنده خودروی رهنی، از کارخانه خودرو سازی دریافت کرده است

مدارک شناسایی و هویتی مربوط به خریدار و فروشنده و مدارک مربوط به محل سکونت وی

برگ سبز خودرو که به منزله سند مالکیت خودروی رهنی است

برگه گواهی مفاصا حساب که از اجراییات دریافت شده است

ارائه وکالتنامه تعویض پلاک خودروی در رهن

برگه معاینه فنی خودروی رهنی

بیمه نامه شخص ثالث

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *