رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آغاز تحقیقات درباره کشتار غیرنظامیان افغانستانی از سوی ارتش انگلیس

11:10 - 03 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۴۶۶۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آغاز تحقیقات درباره کشتار غیرنظامیان افغانستانی از سوی ارتش انگلیس
انگلیس تحقیقات قضایی را درباره کشتار غیرنظامیان افغانستانی از سوی نظامیان این کشور در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ را آغاز کرد.

خبرگزاری میزان – انگلیس تحقیقات در مورد «کشتار غیرقانونی» غیرنظامیان افغانستانی توسط نظامیان ارتش این کشور را آغاز کرد؛ یک تیم مستقل به ریاست یک قاضی ارشد تحقیق خواهد کرد که آیا نیرو‌های انگلیس از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ کشتار غیرقانونی غیرنظامیان افغان را انجام داده اند یا خیر.

به گزارش «الجزیره»، این تحقیقات پس از آن آغاز می‌شود که تیرماه گذشته تحقیقات جدید افشا کرد که نیرو‌های ویژه انگلیس در یک ماموریت شش ماهه در افغانستان ۵۴ غیرنظامی را کشته‌اند.

تحقیقاتی که از سوی رسانه‌های انگلیس انجام شده، افشا می‌کند که یک واحد نیرو‌های ویژه انگلیس در جریان یک ماموریت شش ماهه در افغانستان ۵۴ غیرنظامی را در این کشور کشته‌اند.

اکنون انگلیس رسماً تحقیقات مستقلی را در مورد گزارش‌ها مبنی بر اینکه نظامیان این کشور ده‌ها قتل غیرقانونی در افغانستان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ انجام داده اند، آغاز کرده است.

این تحقیق که برای اولین بار در ماه دسامبر اعلام شد، همچنین بررسی خواهد کرد که آیا ارتش انگلیس به اندازه کافی گزارش‌های مربوط به کشتار غیرقانونی غیرنظامیان افغانستانی توسط نیرو‌های خود را بررسی کرده است یا خیر.

پس از آن که وکلای حقوقی به نمایندگی از خانواده‌های هشت شهروند افغانستانی که توسط نیرو‌های ویژه انگلیس در حملات شبانه کشته شده‌اند، اعتراض قانونی کردند، دولت انگلیس دستور این تحقیق را صادر کرد.

«چارلز هادون کیو»، قاضی ارشد تحقیقات، گفت: به وضوح مهم است که هر کسی که قانون را نقض کرده است برای تحقیقات به مقامات مربوطه ارجاع داده شود.

این تحقیق همچنین بررسی خواهد کرد که آیا این مرگ‌ها بخشی از الگوی گسترده‌تر قتل‌های فراقانونی توسط نیرو‌های انگلیسی در افغانستان بوده است یا خیر.

یکی از وکلای خانوده قربانیان در این باره می‌گوید: در طول سال‌ها پنهان‌کاری، موکلان ما به‌طور خستگی‌ناپذیر در جهت عدالت برای مرگ عزیزانشان مبارزه کرده‌اند.

یک شرکت حقوقی در این باره گفت: اسناد وزارت دفاع انگلیس نشان می‌دهد که افسران اطلاعات گسترده‌ای در مورد قتل‌های غیرقانونی توسط نیرو‌های ویژه انگلیس در افغانستان داشتند، اما این اطلاعات را به پلیس نظامی گزارش نکردند.

به طور جداگانه، تحقیقات یک رسانه انگلیسی در سال گذشته نشان داد که یک واحد سرویس هوایی ویژه (SAS) ممکن است ده‌ها نفر از جمله غیرنظامیان افغانستانی را به قتل رسانده باشد؛ ایمیل‌های داخلی نشان می‌دهد که افسران در بالاترین سطوح نیرو‌های ویژه انگلیس از قتل‌ها آگاه بودند، اما با وجود الزام قانونی، به پلیس نظامی انگلیس گزارش ندادند.

انتهای پیام/


برچسب ها: افغانستان انگلیس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *