قلعه‌نویی: باید بازیکن سالاری داشته باشیم/ فوتبال هجومی را دوست دارم/ آزمون و قدوس با هماهنگی نیامدند

17:01 - 28 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۴۳۱۳
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
قلعه‌نویی: باید بازیکن سالاری داشته باشیم/ فوتبال هجومی را دوست دارم/ آزمون و قدوس با هماهنگی نیامدند
سرمربی تیم ملی فوتبال گفت: آنقدر بازیکن خوب داریم که همزمان می‌توانیم دو تیم‌ ملی خوب با پنج درصد اختلاف قدرت داشته باشیم.

خبرگزاری میزان - امیر قلعه‌نویی، در جریان نخستین تمرین تیم ملی فوتبال درباره انتخابش به عنوان سرمربی، صحبت‌هایی انجام داد که در زیر می‌خوانید.

*پیشاپیش عید نوروز باستانی را خدمت مردم داخل و خارج از ایران تبریک می‌گویم و امیدوارم زندگی سبزی داشته باشند. باید از جامعه مردم، باشگاه‌ها و ... تشکر کنم که پس از محول شدن این وظیفه به منِ سرباز، حمایت کردند، حالا چه آن‌هایی که موافق و چه آن‌هایی که مخالف بودند.

*باید تشکر ویژه از کی‌روش و اسکوچیچ داشته باشم که برای تیم ملی زحمت کشیدند و باید قدردان این عزیزان باشیم. باید قدردان مربیانی باشیم که بازیکنان خوبی که در خارج از کشور و داخل بازی می‌کنند را پرورش دادند، چرا که آن‌ها ماحصل زحمات مربیانی هستند که بیشتر در پایه‌ها و بعدا در باشگاه‌ها هستند و دیده نمی‌شوند. کی‌روش چندین سال و اسکوچیچ هم در مقطع حساسی هدایت تیم ملی را برعهده داشتند.

*برنامه ما این است که تلاش کنیم نوعی از فوتبال را ارائه دهیم که مردم از تماشای آن لذت ببرند. لذت از فوتبال شامل نوع بازی، نوع گل‌ها و اخلاق و رفتار بازیکنان در زمین است. من الان با بازیکنان صحبت کردم که حتما مسائلی که من می‌گویم را انجام دهند. فوتبال هجومی دوست دارم همانطور که در گل‌گهر هم با ۳۵ گل، دومین خط حمله لیگ را در اختیار داشتیم. مردم فوتبال هجومی اما با برنامه در ساختار دفاعی و هجومی می‌خواهند ولی چیزی که می‌خواهند فوتبال هجومی، هجومی و هجومی است.

*هنوز کادر فنی ما تکمیل نشده است زیرا درگیر دو بازی گل‌گهر با نفت مسجدسلیمان و بازی حذفی بودم که اهمیت زیادی داشت. پس از آن لیستی تهیه کردیم و هر انتخابی هم حرف و حدیث‌هایی دارد. کسانی بودند که شایستگی حضور در این لیست را داشتند، اما در آن پست‌ها شاید انتخاب ما نفرات دیگری بود. این بدان معنا نیست که بازیکن دیگری قابلیت نداشته است. تاکید ما، باز هم می‌گویم، انجام فوتبال خوب هجومی است.

*باید قدردان رسانه‌ها باشیم چرا که شما باید بازو و کمک ما باشید. حتی انتقاد‌های شما باید به خاطر مردم باشد. اگر انتقادی نباشد، پیشرفتی به وجود نمی‌آید. حب و بغض یک بحث است و انتقاد بحث دیگر. هر انتقادی باشد، تمام و کمال می‌پذیریم.

*درباره دیدارهای دوستانه با روسیه و کنیا؟ در این شرایط که وضعیت سختی بود، زمان از دست رفت. همین که این دو بازی جور شد، خیلی مهم است. این دو بازی می‌تواند محک خوبی برای من و بازیکنانی که قرار است با افکار جدیدی بازی کنند، باشد. باید از مسئولان تشکر کنم.

*یک کلمه‌ای بعضا به کار می‌رود که باید با بازیکن‌سالاری مقابله شود. من قبول ندارم، چون کلمه سالار معنی دیگر و مثبتی دارد. باید بازیکن‌سالاری داشته باشیم. بازیکن باید سالار باشد که روی نیمکت بنشیند، اما بازیکن‌محوری نباید داشته باشید. شما هر چقدر کاربلد باشید تا لب خط به دردتان می‌خورد. مثلا یک روز مهدوی‌کیا اولین پنالتی‌اش را خراب می‌کند، اگر آن گل می‌شد شرایط فرق می‌کرد. خوشبختانه من در هر تیمی بودم با صداقت و رفتارم، چارچوب‌ها را مشخص کرده‌ام. ما حتما و حتما باید به یک تیم تبدیل شویم و آن هم به خاطر مردم و ایران عزیز است. من روی اصولم هستم.

*عرف مربی‌گری از یک جام جهانی به جام جهانی بعدی است. تا دی‌ماه هشت، نه ماه وقت داریم و سه، چهار فیفادی در انتظار ماست. تغییرات رفتاری، نگرشی، نوع بازی و پشتوانه‌سازی نیاز به زمان دارد. ان‌شاءالله درباره این‌ها در فرصتی که پیش می‌آید با تاج و هیات‌رئیسه صحبت می‌کنیم.

*درباره میزان توجهش به لیگ برتر برای انتخاب ملی‌پوشان؟ تیمی به عنوان ایران داریم و لژیونر و بازیکن داخلی در این تیم هستند. هر کس که بهتر باشد و به افکار تاکتیکی ما بخورد حق را به او می‌دهیم. لژیونر‌ها بازیکن‌های بزرگی هستند و تجارب خوبی دارند، ولی باید لیگ را هم ببینیم. لژیونر‌ها هم از همین لیگ آمده‌اند. علاوه بر اینکه لیگ را می‌بینیم، لژیونر‌ها را هم تحت نظر داریم. مثلا سامان قدوس در این اردو اعلام کرد که می‌خواهد بیشتر در کنار باشگاهش باشد و ما هم مخالفتی نکردیم. سردار آزمون هم همینطور و اعلام کرد که برای خانمش زمان خاصی است و نمی‌تواند به ایران بیاید. البته او با من صحبتی نکرد، اما از طریق ارتباطاتی که داشت این موضوع را خبر داد.

*آنقدر بازیکنان خوبی داریم که همزمان می‌توانیم دو تیم‌ملی خوب با پنج‌ درصد اختلاف قدرت داشته باشیم. هر کسی که با تمام وجود در خدمت ایران باشد، شرایطش را درک می‌کنیم. سامان قدوس شرایط خاصی داشت که ما به او کمک کردیم. سردار هم همینطور، اما نمی‌خواهم شرایط او را زیاد باز کنم. مطمئنا بازیکنان دیگری هستند که می‌توانند با تلاش بیشتر در تیم‌ملی باشند.

*در واکنش به حواشی دعوت‌نشدن مهدی قایدی؟ ابتدا هم گفتم که هر لیستی صحبت‌های خاص خودش را دارد. قایدی در شش، هفت بازی آخر عملکرد خوبی داشت. در اردو‌های بعدی اگر تلاش بیشتری کند، دعوت می‌شود. خیلی از بازیکنان شایستگی حضور در تیم‌ملی را داشتند، اما این لیست با افکار تاکتیکی ما نزدیک‌تر است. شاید در اردوی بعدی تغییراتی ایجاد شود و بازیکنان دیگری دعوت شوند. به هر حال بازیکنان دیگری بودند که به تیم‌ملی دعوت شوند. شما ۴۰۰ فوتبالیست در داخل و خارج از کشور در اختیار دارید که باید ۲۰ نفر از آن‌ها را بر اساس اولویت‌های تاکیتیکی دعوت کنید.

*در واکنش به انتظار قهرمانی از تیم ملی در جام ملت‌های آسیا؟  تیم‌ملی پتانسیل خوبی دارد و نسل طلایی در بین بازیکنان داخلی و خارجی است. فوتبال شرایط خودش را دارد. چه کسی فکر می‌کرد برزیل هفت گل از آلمان دریافت کند. یا همین هفته گذشته، منچستریونایتد هفت گل از لیورپول دریافت کند و لیورپول هفته بعدش ببازد. تیم ما پتانسیل خوبی دارد. اتفاقات فوتبال است و به یک دفعه تیمت ۱۰ نفره می‌شود. پتانسیل خوبی در بین بازیکنان داخلی و خارجی داریم، ولی فوتبال اتفاقات خودش را دارد. بر اساس برنامه‌ای که ما تدوین کردیم، قول می‌دهیم فوتبال بسیار خوب و هجومی انجام دهیم که مردم لذت ببرند.

*درباره بازه زمانی که از هدایت تیم‌ملی انصراف داد و در ادامه قبول کرد؟ ناراحتی‌ای نبود. دلیل خاصی نداشت. در آن زمان احساس کردم که این کار را بکنم. عزیزانی که نامشان آورده شد، مربیان خوبی بودند. من دو مطلب را بگویم. من یک زمانی در کمیته فنی فدراسیون فوتبال بودم. یک بازی با روسیه بود، کفاشیان به من گفت که همزمان با سرمربی‌گری سپاهان، در بازی با روسیه هم روی نیمکت تیم‌ملی بنشین، اما من قبول نکردم که منصوریان رفت. در یک بازی زمانی دیگر، بهاروند و کشوری‌فرد صحبت‌هایی کردند که باز هم حضور من در تیم‌ملی اتفاق نیفتاد. در کل ما باید سرباز مردم و مملکت باشیم. مردم، ولی نعمت ما هستند. تا جایی که می‌توانیم باید در اختیار مردم باشیم. هیچ ادعایی نداریم و ان‌شاءالله کمک کنید که نسل طلایی فوتبال ایران نتیجه بسیار خوب و توام با بازی زیبا باشد.

*در پاسخ به این سوال که پس از گذشت ۱۶ سال و بازگشت به تیم‌ملی، چه چیزی از حضور در این تیم می‌خواهد؟ شعری است که می‌گوید موی سپید را فلکم رایگان نداد، این رشته را به نقد جوانی خریده‌ام. بالاخره تجارب ما بیشتر شده است. انسان‌ها اشتباهاتی در گذشته می‌کنند و تغییراتی انجام شده است. من هم تغییر کرده و پخته‌تر شده‌ام.

*درباره نقل قولی از او که می‌گوید کارش در تیم‌ملی ناتمام باقی مانده؟ من نگفتم ناتمام مانده است و باید در جواب به این سوال کلی‌گویی کنم. تیم‌ملی با آن شرایط در جام جهانی ۲۰۰۶ و پس از رفتن دادکان، به من داده شد که من هم ابتدا قبول نمی‌کردم. با یک برنامه‌ریزی خوب، ۲.۱۱ امتیاز در هر بازی گرفتیم، ۱۷ مسابقه دادیم و ۱۰ برد، شش مساوی و یک باخت داشتیم. آن زمان به ما ظلم شد. بعد‌ها همین اتفاقات افتاد، اما کسی را دادگاهی نکردند. اگر اجازه می‌دادند برنامه‌هایم جلو برود، برنامه‌های خوبی برای تیم‌ملی داشتم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *