رئیس کل دادگستری یزد: رتبه عملکردی استان از ۱۵ به ۱۰ ارتقا یافت

15:55 - 28 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۴۲۹۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری یزد: رتبه عملکردی استان از ۱۵ به ۱۰ ارتقا یافت
رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: طبق آخرین آمار اعلام شده، رتبه عملکردی استان از ۱۵ به دهم ارتقا یافت و متوسط زمان رسیدگی در استان یزد، از ۱۲۵ روز به ۷۷ روز رسیده و ۴۸ روز کاهش یافته است که این توفیق مرهون زحمات صادقانه و شبانه روزی قضات و همدلی، جدیت و دلسوزی کارکنان مجموعه دادگستری استان است

خبرگزاری میزان-اعضای دفتر سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در استان یزد با حضور در بازرسی کل استان با مختاری بازرس کل استان یزد دیدار و گفت‌وگو کردند.

رضا مختاری در این دیدار گفت: تاکید رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان بازرسی کل کشور بر شناسایی بستر‌های فسادزا و کلان محور است و همکاری و همفکری با سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های مردمی و استفاده از ظرفیت آن‌ها می‌تواند در شناسایی بستر‌های فساد و مسائل کلان استان موثر باشد و این همکاری و ارتباط در اولویت کاری ماست.

بازرس‌کل استان یزد بیان کرد: سازمان بازرسی کل کشور به قابلیت‌ها و توان تخصصی سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه‌های مختلف توجه ویژه‌ای دارد و این مسئله در ماده ۱۱ قانون تشکیل سازمان بازرسی و آیین‌نامه اجرایی آن به صراحت تأکید شده است.

وی تصریح کرد: وظیفه اصلی سازمان بازرسی نظارت بر اجرای قانون و حسن جریان امور است و در این راستا سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مردمی می‌توانند نقش و کمک مؤثری در شناسایی ترک فعل‌ها و مشکلاتی که باعث عدم اجرای قانون می‌شود ایفا کنند.

بازرس‌کل استان یزد در پایان با اشاره به جایگاه و اعتماد خوب مردم در افکار عمومی به سازمان‌های مردم‌نهاد افزود: بهره‌گیری از توان تشکل‌های مردم‌نهاد در قانون برای سازمان بازرسی‌کل کشور پیش بینی شده است و ما در این مجموعه تلاش خواهیم کرد که این ارتباط دوسویه تقویت شود و بازرسی هیچ منعی برای ایجاد و یا تقویت ارتباط با سازمان‌های مردم‌نهاد قانونی و مجوز دار نداشته و از تمام ظرفیت‌های موجود در راستای تحقق اهداف مشترک بهره می‌گیرد.

دادگستری استان یزد به رتبه اول اتقان آراء در کشور دست یافت
غلامعلی دهشیری در جلسه شورای قضایی استان یزد که با حضور استاندار تشکیل شد، افزود: طبق آخرین آمار اعلام شده، رتبه عملکردی استان از ۱۵ به دهم ارتقا یافت و متوسط زمان رسیدگی در استان یزد، از ۱۲۵ روز به ۷۷ روز رسیده و ۴۸ روز کاهش یافته است که این توفیق مرهون زحمات صادقانه و شبانه روزی قضات و همدلی، جدیت و دلسوزی کارکنان مجموعه دادگستری استان است

رئیس کل دادگستری استان یزد، بر لزوم برنامه ریزی همه جانبه جهت کاهش آمار ورود پرونده‌ها به دستگاه قضایی، تأکید کرد و اظهار کرد: بیش از ۲۲ درصد افزایش ورود پرونده به دادگستری استان یزد در یک سال اخیر ثبت شده که ضرورت دارد برای کاهش این آمار ورودی، ضمن شناسایی کانون‌های پرونده ساز، تدابیر مقتضی و اقدام عاجل صورت گیرد.

دهشیری افرایش ورود پرونده‌ها به دستگاه قضایی را ناشی از عوامل متعددی دانست و بیان کرد: فارغ از نوسانات ارزی و اقتصادی، اقتضائات فرهنگی، خلاء‌های قانونی، برخی مسائل از جمله فقدان اطلاعات عمومی و حقوقی مکفی در انجام قرارداد‌ها و معاملات از جمله دلایل افزایش ورود پرونده به دادگستری محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کمبود فضای فیزیکی اشاره کرد و گفت: اکنون استان یزد از حیث فضای فیزیکی مناسب در رتبه ۲۷ کشور قرار دارد در صورت وصول اعتبار و احداث و بهره برداری پروژه شهید قندی که از پروژه‌های ملی است، رتبه استان یزد تا رتبه ۷ کشور ارتقاء خواهد یافت.

رئیس کل دادگستری استان یزد، همکاری و تعامل مثال زدنی دستگاه قضایی، دولت و نمایندگان مجلس در استان را بسیار خوب ارزیابی کرد و ابراز داشت: برخی از مشکلات اقتصادی، مهاجرت، حاشیه نشینی، مسائل فرهنگی و نابسامانی‌های اجتماعی در استان وجود دارد که امید است در سایه اتاق فکر مشترک و همکاری، همدلی و همراهی به بهترین شکل ممکن به نفع مردم حل و فصل و ارتقا گردد.

تجلیل استاندار یزد از اعضای شورای قضایی استان/ نقش سازنده و فزاینده دستگاه قضایی در استان قابل تقدیر است
استاندار یزد گفت: نقش دستگاه قضایی در تعامل با سایر قوا و دستگاه‌ها یک نقش حمایتی، هم افزا، کارآمد و اثر بخش است.

مهران فاطمی ضمن حضور در آخرین جلسه شورای قضایی استان یزد، افزود: در راستای پیشرفت و تعالی استان یزد در سال ۱۴۰۱، دستگاه قضایی، نقشی فراتر از وظایف قانونی و بسیار سازنده و میدانی ایفا کرد.

وی اظهارکرد: سالی که گذشت سرشار از حوادث تلخ و شیرین بود که باید برای هر یک برنامه ریزی انجام می‌شد که در این زمینه باید اذعان کرد در هر شورا، نشست و یا جلسه‌ای که نماینده‌ای از دستگاه قضایی حضور داشت یک نقش ارزنده، کارگشا، همدل و همراه برای گره گشایی از کار مردم را بر عهده داشت.

استاندار یزد از بازگشایی سفر‌های نوروزی پس از همه گیری کرونا، سیل‌های اردیبهشت و مرداد ماه، مباحث اقتصادی، برخی از مسائل اجتماعی مثل بحث اخیر مسمومیت‌ها و برنامه‌های حفظ حقوق بیت المال به عنوان بزنگاه‌های کار‌های سخت یاد کرد و گفت: در هر یک از این برنامه‌های جلسات بسیار سنگینی برگزار شد و دستگاه قضایی نیز نقش محوری و به سزایی در انجام امور داشت.

وی ضمن تقدیر از اعضای شورای قضایی استان یزد، گفت: امید است در سال آتی با تأسی به ذات اقدس حق و در سایه همت مضاعف و توان بیشتر مدیران، چرخ‌های توسعه و پیشرفت استان سرعت گیرد.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *