نشست مطبوعاتی پایان سال وزیر امور خارجه|

امیرعبداللهیان: در آینده نزدیک با وزیر خارجه عربستان گفتگو می‌کنم/ از هیچ طرفی در جنگ اوکراین حمایت نمی‌کنیم

14:33 - 28 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۴۲۷۰
امیرعبداللهیان: در آینده نزدیک با وزیر خارجه عربستان گفتگو می‌کنم/ از هیچ طرفی در جنگ اوکراین حمایت نمی‌کنیم
نشست مطبوعاتی پایان سال وزیر امور خارجه کشورمان با حضور خبرنگاران برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نشست مطبوعاتی پایان سال حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، امروز یکشنبه ۲۸ اسفند برگزار شد.

امیرعبداللهیان در این نشست گفت: در دولت سیزدهم در دو مسیر برای بی اثر کردن و لغو تحریم‌ها اقدام می‌کنیم؛ در چارچوب دکترین متوازن در یک سال گذشته با نگاه به اولویت به همسایگان اقدام شده و در حوزه دیپلماسی اقتصادی شاهد افزایش تبادل تجاری هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: همتای دریابان شمخانی از سوی عربستان برای مذاکره از سوی عربستان انتخاب شد؛ ما در موضوع عربستان در آینده نزدیک با وزیر خارجه عربستان گفتگو خواهیم کرد.

وی افزود: عضویت ایران در سال ۱۴۰۲ در شانگهای انجام می‌شود و همچنین اقدامات اولیه برای عضویت در بریکس در حال انجام است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: وزارت خارجه به وظیفه ذاتی خود برای گفتگو برای لغو تحریم‌ها ادامه خواهد داد.

اقدام عملی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها انجام می‌شود

وی یادآور شد: سه مکان برای برگزاری نشست میان وزرای خارجه ایران و عربستان پیشنهاد شده و اقدام عملی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها رقم خواهد خورد.

وجه غالب سفر‌های شمخانی بعد امنیتی دارد

امیرعبداللهیان گفت: وجه غالب سفر‌های شمخانی بعد امنیتی دارد؛ به دلیل پیشنهاد طرف سعودی ما پذیرفتیم مذاکرات امنیتی انجام شود.

ایران به هیچ وجه تهدید علیه امنیت ملی را تحمل نخواهد کرد

وزیر امور خارجه اظهار داشت: در ۴ ماه پیش تهدیداتی از خاک اقلیم شمال عراق متوجه ایران شد؛ در مسیر امنیتی و دیپلماتیک به صراحت به دولت مرکزی و اقلیم اعلام شد که ایران به هیچ وجه تهدید علیه امنیت ملی کشور از مبدا کشور همسایه را تحمل نخواهد کرد.

امیرعبدالهیان بیان داشت: بخش‌های امنیتی ما سند توافق امنیتی آماده کردند که بین دولت ایران و عراق توافق شد این سند به امضا برسد، سفر شمخانی به بغداد با هدف امضای این سند مهم انجام شده است و این سند با امضای مشاور امنیت ملی عراق و اقای شمخانی نهایی خواهد شد؛ هماهنگی کامل در این مورد بین دستگاه دیپلماسی و سایر مجموعه‌ها وجود دارد.

وی افزود: سه شب پیش با بورل گفتگو داشتم؛ معاون سیاسی در مسیر ادامه کاری که در وین شروع شده بود تبادل پیام هایی دارند.

مدارک اوکراین تصویری مخدوش ارائه می‌دهند

وی در خصوص ادعاهای اوکراین گفت: مدارکی که اوکراین درباره ادعای کاربرد پهپاد‌های ایرانی در جنگ مطرح می‌کند تصاویری مخدوش ارائه دادند؛ ما همواره اعلام کردیم ایران از هیچ یک از طرفین جنگ حمایت نمی‌کند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما در کنار هیچ یک از طرف‌های جنگ نیستیم و از مذاکره و گفتگو استقبال می‌کنیم؛ ما از مسیر دیپلماتیک به طرف اوکراینی اعلام کردیم که هفته آینده به دعوت از همتای خودم عازم مسکو هستم.

وزیر امور خارجه گفت: به مقام‌های اوکراین اعلام کردیم به جای اتهام‌زنی و تحریک و تشدید وضعیت جنگ و منازعه بر گفتگو تمرکز کنند؛ ما علیرغم روابط  نزدیک با مسکو، اما جدایی کریمه را به رسمیت نشناختیم.

تبادل زندانیان را موضوعی انسانی می دانیم

امیرعبداللهیان گفت: ما از مارس سال گذشته سندی را از طریق نماینده معرفی شده از سوی آمریکا در کشوری ثالث امضا کردیم؛ ما موضوع تبادل زندانیان را موضوعی انسانی می‌دانیم، در هفته‌های اخیر گفتگو‌هایی وجود داشته و مبنای هرگونه توافق جدید صورت جلسه‌ای است که در مارس گذشته به امضا رسیده است؛ طرف آمریکایی بیش از هرچیز به ابعاد انسانی توجه کند.

در سفر گروسی به تهران نقشه راهی امضا شد

وی در خصوص سفر گروسی به تهران گفت: در ماه می‌ سفر گروسی به تهران بین سازمان انرژی اتمی و آژانس نقشه راهی امضا شد، ما در مسیر درست همکاری‌های مشترک قرار داریم؛ یکی از توافقات ما در حوزه نقشه راه این است که تیم‌های فنی آژانس به رفت و آمد‌های خودشان و رفع سوءتفاهم‌ها تداوم پیدا کند و نتیجه این شود که این موصوعات برای همیشه از روی اختلافات برداشته شود.

وزیر امور خارجه افزود: این دیدار‌ها به طور مستقیم بین دو طرف جریان دارد؛ نتیجه همکاری‌های آژانس و سازمان می‌تواند برای رفع تحریم آثار مثبتی را برجای بگذارد.

امیرعبداللهیان افزود: گفتگو‌های تهران و ریاض با تلاش دولت عراق آغاز شد و در بخش‌هایی از گفتگو‌ها نشست‌هایی توسط مقام‌های امنیتی انجام شد؛ ۵ دور در عراق و ۳ دور در مسقط.

وی یادآور شد: در جریان سفر شی جین پینگ به منطقه گفتگوهایی میان عربستان و رئیس جمهور چین درباره نقش ایران مطرح می‌شود.

روابط قدرتمندی را با کشورها در آسیا مطرح کردیم

امیرعبداللهیان گفت: ما در دولت جدید روابط قدرتمندی را با کشور‌های آسیایی مطرح کردیم و رئیس جمهور چین تصمیم گرفت در تکمیل این فرایند ابتکاری را روی میز قرار دهد؛ نتیجه جمع‌بندی همه نشست‌ها در عراق و عمان بود.

وی افزود: ما در یک سال گدشته از اروپا تا آمریکای لاتین و آفریقا نیز در سطوح مختلف پیشرفت‌های متنوعی را در روابط توانستیم رقم بزنیم.

سلطان عمان ابتکاری را در خصوص ایران و بحرین مطرح کرد

امیرعبداللهیان گفت: سلطان عمان در جریان سفر به منامه ابتکاری را برای بازگشت روابط ایران و بحرین مطرح کرد؛ دو ماه پیش یک توافق اولیه برای بازدید هیات‌های ایرانی و بحرینی از سفارتخانهد‎های دو کشور حاصل شد. ما از بازگشت روابط عادی با کشور‌های همسایه استقبال می‌کنیم؛ برخی موانعی که در بین تهران و منامه وجود دارد از میان برداشته شود.

گفتگو با رئیس جمهور مصر و پادشاه اردن

وزیر امور خارجه درباره نشست بغداد اظهار داشت: در حاشیه نشست بغداد۲ گفتگوهای کوتاهی با عبدالفتاح السیسی داشتیم و پس از آن از طریق دفتر ما با مصر گفتگو‌هایی برای ارتقای مناسبات سیاسی تهران و قاهره انجام شد

وی بیان داشت: همچنین در سفر اردن با پادشاه اردن نیز گفتگویی دوستانه انجام شد؛ پادشاه اردن از سوی ایران برای توسعه مناسبات و همکاری‌ها همواره مورد توجه قرار دار؛ ایران از سفر وی به کشورمان استقبال می کند.

گفتگو برای لغو تحریم را مسئله‌ای جدا می‌دانیم

وزیر امور خارجه گفت: در آخرین گفتگویی که با وزیر خارجه عربستان در اردن داشتم جمله‌ای به وی گفتم که بازگشت روابط تهران و ریاض به حالت عادی به نفع دو ملت و دو کشور است؛ ما موضوع گفتگو برای لغو تحریم‌ها را مسئله‌ای جدا می‌دانیم و معتقدیم این گفتگو‌ها در مسیر طبیعی خود پیش می‌رود.

در زمینه استرداد توافقی با بلژیک روی میز داریم 

امیرعبداللهیان گفت: دراوج اغتشاشات شاهد مواضعی غیرسازنده از سوی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان بودیم اما ما دیدار‌هایی در ژنو با تعدادی از مقامات اروپایی و تماس‌های تلفنی داشتیم.

وی بیان داشت: در زمینه استرداد زندانیان توافقی با بلژیک روی میز داریم؛ آخرین گفتگو‌های ما درباره موضوع کنسولی بود و امیدوارم موانع برطرف شود.

امید فراوانی به گشایش‌های هرچه بیشتر داریم

امیرعبداللهیان در پایان تاکید کرد: ابتکاری روی میز است که امیدواریم در هفته‌های آینده بتوانیم خبر نهایی آن را به استحضار ملت ایران برسانیم؛ در سال آینده امید فراوانی به گشایش‌های هرچه بیشتر داریم؛ ما بسیار خوش‌بین هستیم؛ همه تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام قرار ندادیم، اما از همه فرصت‌ها استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *