رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اقتصاد دانش‌بنیان گام نخست توسعه پایدار است

11:00 - 28 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۴۱۶۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
اقتصاد دانش‌بنیان گام نخست توسعه پایدار است
یک فعال اقتصادی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ (تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین) گفت: بومی‌سازی قلب تپنده واحد‌های تولیدی است و اولین گام برای رسیدن به توسعه پایدار، دانش‌بنیان‌کردن صنایع مختلف کشور است.

خبرگزاری میزان _ اقتصاد دانش‌بنیان به روش تولیدی گفته می‌شود که در آن از دانش برای ایجاد ارزش‌افزوده محسوس یا غیرمحسوس استفاده می‌شود. 

کارشناسان اعتقاد دارند سرمایه‌های اقتصادی کشور تنها محدود به منابع زیرزمینی مانند نفت نیست بلکه نیروی انسانی است که به عنوان سرمایه اصلی به حساب می‌آید، در واقع اصول اصلی اقتصاد دانش‌بنیان بر نیروی انسانی خلاق و متخصص استوار شده است.
بر این اساس، کشور ما با در اختیارداشتن جمعیت جوان و پتانسیل‌های بالا در زمینه‌های فناوری، چند سالی است با هدایت رهبر معظم انقلاب به سوی پیاده‌سازی این مدل از اقتصاد سوق داده شده است. 

اقتصاد دانش‌بنیان اقتصادی است که براساس تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات شکل گرفته، سرمایه‌گذاری در دانش و صنایع دانش پایه شکل می‌گیرد و نقش علم و فناوری در آن بسیار زیاد است.

تحولات منطقه‌ای تقاضا برای کالا‌های ایرانی را بیشتر کرده است

در خصوص این موضوع علیرضا بنی‌هاشم، رئیس خانه صنعتکاران ایران، در گفت‌وگو با میزان گفت: تعاریف و توضیحات متنوعی در خصوص معنای اقتصاد دانش‌بنیان وجود دارد، ولی شاید مهمترین برداشت این باشد که اقتصاد دانش بنیان، اقتصادی است که دانش و اطلاعات دارای جایگاه بالاتری نسبت به سرمایه‌های فیزیکی و دارایی‌های نقدی همچون تجهیزات و زمین باشد و به تبع آن کالا‌های دانش‌بنیان کالا‌هایی هستند که سرمایه در آن‌ها نه فقط پول بلکه نوآوری و ابداعات است و این اهمیت شرکت‌ها و محصولات دانش‌بنیان را نشان می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به تحولات منطقه‌ای و جهانی بروزرسانی واحد‌های تولیدی و استفاده از فناوری‌های نوین در ارائه محصولات با استاندارد‌های بالا را از اهداف مهم اقتصادی در کشور خواند و پیش‌بینی کرد که با وجود رخداد‌های اخیر در جهان تقاضا برای کالا‌های ایرانی بیشتر از قبل خواهد شد و این می‌تواند فرصت خوبی برای صاحبان صنایع کشور باشد.

بنی‌هاشم بومی‌سازی را قلب تپنده واحد‌های تولیدی برشمرد و گفت: دانش‌بنیان‌کردن صنایع مختلف کشور اولین گام در توسعه پایدار است.
رئیس خانه صنعتکاران ایران با بیان اینکه موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان و توجه به بحث علم و اقتصاد و ثروت‌افزایی ناشی از آن، موضوع تقریبا جدیدی در محافل تولیدی، صنعتی و اقتصادی ایران است، افزود: نامگذاری سال به نام اقتصاد دانش‌بنیان فرصت بسیار مغتنمی برای معرفی، توانمندسازی، رفع مشکلات و کلا پرداختن به این شرکت‌ها و حمایت از تولیدات به‌عنوان کالای ایرانی بود.

عملکرد قابل قبول دستگاه‌ها در حوزه دانش‌بنیان

همچنین هادی سهیلی‌پور، مدیرعامل شرکت هیلاویس، نیز در رابطه با عملکرد سال‌جاری در حوزه دانش‌بنیان در گفت‌وگو با میزان گفت: با توجه به اینکه شعار سال در رابطه با دانش‌بنیان بوده است بسیاری از دستگاه‌های دولتی و قانون‌گذاری به آن پرداختند و به آن اهمیت دادند، اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید توجه بیشتری به این حوزه شود. 

وی با اشاره با تاکید رهبر معظم انقلاب برای رسیدن به دستاورد‌های لازم در موضوع‌های مختلف اقتصاد اظهار کرد: در موضوع تولید و حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌های نرفته زیادی است که باید دستگاه‌های مسئول، بیشتر به آن تمکین کنند. 

سهیلی‌پور همچنین به دیدار رهبر معظم انقلاب با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در سال‌جاری اشاره و بیان کرد: با توجه به دستور‌ها و پیگیری‌های رهبر انقلاب باید خروجی این جلسه‌ها و مذاکرات و بحث‌ها در عمل بیشتر دیده شود. نمی‌توان گفت در حوزه عمل اقدامی انجام نشده و من در این خصوص ناامید نیستم، اما برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید تلاش‌ها و همکاری‌ها نیز افزایش یابد.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *