طلا و سکه در سال گذشته چقدر نوسان داشت؟

11:00 - 03 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۴۱۱۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
طلا و سکه در سال گذشته چقدر نوسان داشت؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار طلا و سکه طی سال ۱۴۰۱ به دلیل افزایش نرخ اونس جهانی طلا و نوسانات نرخ ارز بیش از ۲ برابر رشد داشته است.

خبرگزاری میزان _ قیمت اونس جهانی طلا در روز‌های ابتدایی سال ۱۴۰۱، یک‌هزار و ۹۲۵ دلار بوده است. در آغاز سال گذشته قیمت سکه ۱۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بوده و در پایان سال قیمت سکه به ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است، بنابراین در طول یک سال، سکه بیش از ۲ برابر رشد داشته است. 

همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در روز‌های ابتدایی سال با نرخ یک میلیون و ۲۲۹ هزار تومان معامله شده و در پایان سال قیمت هر گرم به ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان رسیده است. 

بررسی‌ها همچنین حاکی از آن است که قیمت دلار در ابتدای سال ۱۴۰۱، ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان بوده که در پایان سال گذشته به ۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است؛ بنابراین قیمت دلار رشد نیز نزدیک به ۲ برابر بوده است. 

در خصوص نوسانات طلا و سکه در سال ۱۴۰۱ همچنین نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با میزان گفت: بازار طلا در شش ماهه ابتدایی سال مقداری نوساناتش کمتر بود، اما در شش ماهه دوم سال رشد بی‌رویه‌ای داشته است.

وی در رابطه با علت رشد این کالا تصریح کرد: طلا کالایی سرمایه‌ای است و مردم برای حفظ منابع مالی کوچک خود به سمت بازار طلا می‌آیند. افزایش تقاضا در این بازار افزایش نرخ این کالای زینتی را با افزایش روبه‌رو کرده است.

بذرافشان همچنین بیان کرد: توصیه ما به مردم این است که به سمت خرید مصنوعات طلا بروند و از خرید سکه بپرهیزند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *