آمریکا در صدر صادرکنندگان تسلیحات نظامی در جهان

9:30 - 09 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۴۰۲۹
آمریکا در صدر صادرکنندگان تسلیحات نظامی در جهان
کارشناسان معتقدند آمریکا از جنگ اوکراین نفع برده و این نزاع به افزایش عمده صادرات تسلیحات واشنگتن به اروپا منجر شده است.

خبرگزاری میزان - بر اساس آخرین گزارش موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (SIPRI) در حالی که بقیه جهان به آرامی در حال خلع سلاح هستند، اروپا به سرعت عکس این کار را انجام می‌دهد. 

این موسسه، تجارت جهانی تسلیحات را در دوره‌های چهار ساله بررسی و مقایسه می‌کند تا روند‌های کلی را بهتر منعکس کند.

«پیتر ویزمن»، محقق SIPRI، می‎گوید: انتقال تسلیحات به کشور‌های اروپایی به طور قابل توجهی افزایش یافته و اینکه نقش آمریکا به عنوان تامین کننده تسلیحات در جهان نیز به میزان قابل توجهی رشد کرده است.

در دوره اخیر، یعنی بین سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۲، تجارت بین‌المللی سلاح در مقایسه با دوره سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ کمی بیش از پنج درصد کاهش یافته است. 

در مقابل، واردات تسلیحات توسط کشور‌های اروپایی، که اکثریت قریب به اتفاق آن از آمریکا بود، ۴۷ درصد و واردات تسلیحات کشور‌های اروپایی ناتو تا ۶۵ درصد افزایش یافت. یکی از دلایل این موضوع بدون شک جنگ اوکراین است.

در گذشته، اوکراین بازیگر اصلی در تجارت بین‌المللی تسلیحات نبود. کی‎یف بیشتر تجهیزات دفاعی خود را در داخل کشور می‌ساخت و بقیه تسلیحات مربوط به دوران شوروی بود.

اما در آخرین گزارش SIPRI، این کشور در فهرست واردکنندگان تسلیحات در سراسر جهان در رتبه چهاردهم قرار دارد. تنها با در نظر گرفتن سال ۲۰۲۲، اوکراین در رتبه سوم قرار دارد. 

آمریکا در صدر صادرکنندگان تسلیحات نظامی در جهان

 

 SIPRI معمولاً در گزارش خود به «انتقال تسلیحات» اشاره می‌کند، یعنی هم تجارت تسلیحات و هم کمک‌های نظامی رایگان، که مورد آخر تامین‌کننده اصلی تسلیحات اوکراین است. این نوع کمک‌های نظامی معمولاً شامل تجهیزات قدیمی‌تر یا موجودی مازاد کشور‌های اهداکننده است. 

این گزارش نشان می‌دهد که به همین دلیل، آنچه که به اوکراین تحویل داده شده است، در مقایسه با فروش تسلیحات جدید، کم رنگ می‌شود. به عنوان مثال، با وجود تحویل گسترده تسلیحات آمریکا به اوکراین در سال گذشته، واشنگتن همچنان تسلیحات با ارزش بیشتر را به کویت، عربستان، قطر و ژاپن صادر کرد. 

این چهار کشور به ویژه تجهیزات جدید مانند جت‌های جنگنده خریداری کردند.

بر اساس آمارها، پنج صادرکننده بزرگ سلاح به ترتیب آمریکا، روسیه، فرانسه، چین و آلمان هستند. در حالی که این رتبه بندی از آخرین گزارش تغییر نکرده است، تغییرات قابل توجهی با توجه به داده‌های هر کشور وجود دارد. 

به عنوان مثال، آمریکا که قبلاً در صدر فهرست قرار داشت، صادرات خود را ۱۴ درصد افزایش داد و اکنون ۴۰ درصد از انتقال تسلیحات جهانی را به خود اختصاص داده است. 

افزایش بسیار بیشتر ۴۴ درصدی توسط فرانسه ثبت شد که توانست خود را در جایگاه سوم بیش از پیش تثبیت کند.

با این حال، طبق گزارش SIPRI، چنین تغییرات شدید غیرمعمول نیستند، زیرا ممکن است در یک بازه زمانی مشخص سفارش‎های بزرگ و سودآوری وجود داشته باشد. 

همچنین افت شدید تجارت دفاعی آلمان که ۳۵ درصد کمتر از گزارش قبلی بود، ثبت شده است.

 

آمریکا در صدر صادرکنندگان تسلیحات نظامی در جهان

 

با شروع واردات بیشتر تسلیحات به اروپا، سهم این قاره از انتقال تسلیحات نیز افزایش یافت و از ۱۱ درصد در سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۷ به ۱۶ درصد در سال‌های ۲۰۱۸-۲۲ رسید. در همان زمان، انتقال تسلیحات در تمام مناطق دیگر جهان کاهش یافت. 

یکی از این موارد در آفریقا بود، جایی که نقل و انتقالات ۴۰ درصد کاهش یافته است. اما این موضوع باعث کاهش درگیری‌ها و آرام‌تر شدن این قاره نشده است.

هنوز درگیری‌های مسلحانه متعددی در سراسر این قاره وجود دارد. با این حال، این کشور‌ها واقعاً قادر به خرید تعداد زیادی تسلیحات پیشرفته نیستند و بنابراین، از این نظر، ارزش کل انتقال تسلیحات به منطقه به اندازه تعداد درگیری‌ها که ممکن است نشان دهد، نیست.

بر اساس سفارش‎های ثبت شده، آمریکا تا حد زیادی بزرگ‌ترین تامین کننده تسلیحات در جهان باقی خواهد ماند. این امر از این واقعیت روشن است که حدود ۶۰ درصد از تمام هواپیما‌های جنگی و بالگرد‌های سفارش داده شده در سراسر جهان، محصولات آمریکا هستند. 

تنها در سال ۲۰۲۲، ۱۳ کشور در مجموع ۳۷۶ هواپیما و بالگرد جنگی را به تولیدکنندگان مستقر در آمریکا سفارش دادند. 

فرانسه تعداد زیادی هواپیما و سفارش کشتی‌ دارد و بنابراین احتمالاً موقعیت خود را به عنوان صادرکننده تسلیحات تحکیم خواهد کرد. 

چشم انداز آلمان متفاوت است. هیچ سفارشی برای هواپیما‌های آلمانی وجود ندارد، اما تعداد زیادی از کشتی‌های نظامی در حال حاضر در کارخانه‌های کشتی سازی آلمان ساخته می‌شوند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *