گزارش|

واکاوی دلایل اقتصادی لغو تغییر ساعت رسمی کشور

10:00 - 29 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۸۳۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
واکاوی دلایل اقتصادی لغو تغییر ساعت رسمی کشور
سال‌های گذشته ساعت رسمی کشور در اول فروردین برای صرفه‌جویی در مصارف انرژی یک ساعت به جلو کشیده می‌شد، اما این طرح در سال ۱۴۰۲ لغو شده است.

خبرگزاری میزان _ «ساعت رسمی کشور از سال ۱۴۰۲ تغییر نمی‌کند» این گذاره‌ای است که بر اساس طرح و لوایح مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید.  

صرفه‌جویی در مصرف انرژی اصلی‌ترین دلیل برای اجرای طرح تغییر ساعت در کشور‌ها بوده، اما در سال‌های اخیر آثار سوء تغییر ساعت بر سلامتی افراد جامعه در برخی موارد موجب شده است تداوم اجرای این طرح با تردید مواجه شود.

این امر موجب شد نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح تغییر ساعت را لغو کنند، اما این طرح تا چقدر بر مسائل اقتصادی و صرفه‌جویی در مصارف انرژی تاثیرگذار خواهد بود؟

برخی کارشناسان اقتصادی به اثرات منفی و در مقابل برخی دیگر به آثار مثبت آن پرداخته‌اند.

آن‌ها می‌گویند کاهش بهره‌وری، ایجاد مشکل برای کشاورزان، وقت‌گیر بودن تنظیم ساعت، افزایش هزینه برای مصرف‌کنندگان از آثار منفی اجرای طرح تغییر ساعت خواهد بود.

اما در مقابل برخی دیگر می‌گویند صرفه‌جویی در مصرف برق، صرفه‌جویی در مصرف نفت و سوخت‌های فسیلی، کاهش سطوح منواکسیدکربن، کاهش صدمات ترافیکی و مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات و کاهش جرم و جنایات از آثار مثبت اجرای این طرح است.  

همچنین بر اساس اعلام وزارت نیرو تغییرکردن یا تغییرنکردن ساعت رسمی کشور بر صرفه‌جویی مصرف انرژی تآثیر آنچنانی نخواهد داشت.  

بنابر گزارش این وزارت‌خانه هر چند در برخی کشور‌ها ساعت رسمی تغییر می‌کند، اما بسیاری از کشور‌ها مخصوصا کشور‌های منطقه شرق آسیا ساعت رسمی خود را تغییر نمی‌دهند و این مساله بیشتر به موقعیت جغرافیایی و عوامل دیگر بستگی دارد.

با اعلام وزارت نیرو گزارش رسمی و آماری مبنی بر اینکه تغییر ساعت رسمی چه میزان صرفه‌جویی در پی خواهد داشت، وجود ندارد.  

نتایج این گزارش‌ها نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت این قانون را برای سال ۱۴۰۲ به بعد تغییر دهند و آن را ملغی کنند.   

نماینده مجلس: تغییر ساعت رسمی توجیه اقتصادی ندارد

در همین رابطه ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها گفته است: با موافقت نمایندگان مجلس، قانون «تغییر ساعت» لغو شد. براساس نظر کارشناسان تغییر ساعت توجیه اقتصادی نداشته و مضرات زیادی نیز دارد. طبق قانون از سال ۱۴۰۱ ساعت قدیم و جدید دیگر وجود نخواهد داشت.

اهداف طرح تغییر ساعت عملی نشد

حمید حاج‌اسماعیلی، فعال حوزه کار در گفت‌وگو با میزان در رابطه با اجرای این طرح گفت: براساس تحقیقات انجام‌شده تاثیر مثبت چندانی بر فعالیت‌های اقتصادی نداشته است و بخش اقتصاد کشور مشکلات دیگری دارد.

به گفته این کارشناس حوزه کار طرح جلوکشیدن ساعت که تاکنون مورد هدف دولت بوده، نتوانسته است به اهداف مدنظر خود دست پیدا کند.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *