رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»؛ دست خصومت صهیونیست‌ها در آستین آمریکا

9:30 - 10 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۳۶۹۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»؛ دست خصومت صهیونیست‌ها در آستین آمریکا
سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای یکی از سازمان‌های آلت دست آمریکا برای تعمیق رویکرد خصمانه و ضد حقوق بشری علیه ایران است.

خبرگزاری میزان – «اتحاد علیه ایران هسته ای»، یک سازمان تحت حمایت دو حزب اصلی آمریکاست که هدف ادعایی خود را ممانعت از تحقق آنچه «جاه طلبی ایران و تبدیل شدن به یک ابرقدرت منطقه‌ای دارای سلاح هسته‎ای» خوانده شده، اعلام کرده است.

تاسیس

«مارک والاس»، سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل در سال ۲۰۰۸ و از اعضای سیاست خارجی ضد ایرانی دولت پیشین آمریکا، سازمان «اتحاد علیه ایران هسته ای» را تشکیل داد.

«دنیس راس» و «ریچارد هالبروک»، از اعضای دولت «باراک اوباما»، از افراد موسس «اتحاد علیه ایران هسته‎ای» هستند.

ریاست فعلی این سازمان برعهده «جو لیبرمن»، سناتور سابق ایالت «کانیتیکت» و مدیریت اجرایی آن نیز بر عهده «دیوید ایبسن» است.

سازمان موسوم به «اتحاد علیه ایران هسته‎ای»، توسط هیئتی مشورتی شامل چهره‌های نظامی و سیاست خارجی برجسته هدایت می‌شود.

یکی از سیاستمداران آمریکایی بسیار نزدیک به سازمان مذکور که سابقه عضویت در آن را نیز دارد، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکاست که به اظهارات و اقدامات ضد ایرانی خود شناخته می‌شود.

او تا زمان پیوستن به دولت «ترامپ»، عضو هیئت مشاوران «اتحاد علیه ایران هسته‎ای» بود.

«اتحاد علیه ایران هسته‎ای» در سال ۲۰۱۲ به ابتکار «آگوست هانینگ»، رئیس سابق سرویس اطلاعات فدرال آلمان، با «موسسه گفت و گوی استراتژیک»، اندیشکده مستقر در لندن، شراکتی فراآتلانتیک برای هدف ادعایی خود تشکیل داد.

«موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» و «بنیاد دفاع از دموکراسی» از باصطلاح موسسه‌های آمریکایی هستند که با «اتحاد علیه ایران هسته‎ای» رابطه دارند.

سرمایه داران جمهوریخواه از مهم‌ترین تامین کنندگان بودجه «اتحاد علیه ایران هسته‎ای» هستند.

«اتحاد علیه ایران هسته‎ای»، مدعی است که سالانه بین ۱.۳ تا ۱.۷ میلیون دلار کمک مالی معاف از مالیات جمع آوری می‌کند.

سازمان مذکور اسامی اهداکنندگان کمک مالی خود را منتشر نمی‌کند.

افزایش بودجه «اتحاد علیه ایران هسته‎ای» در سال‌های اخیر سبب گمانه زنی‌های مختلفی درباره منابع مالی آن شد؛ ضمن این که این سازمان مبالغ قابل توجهی به برخی از اعضای خود مانند «بولتون» برای سخنرانی‌هایش پرداخته است.

فعالیت‌های سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‎ای»

از جمله فعالیت‌های «متحد علیه ایران هسته ای»، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• لابیگری ضد ایرانی در کنگره آمریکا
• برگزاری کارزار‌های ضد ایرانی
• تحریم و اعمال فشار بر شرکت‌ها و سازمان‌های در حال تعامل تجاری با ایران
• تهیه پیش نویس قوانین ضد ایرانی جهت تصویب در کنگره
• تهیه و انتشار گزارش‌هایی درباره موضوع هسته‌ای ایران
و...

فعالیت «اتحاد علیه ایران هسته‎ای»، با انتقاد‌های گسترده‌ای مواجه شده که همچنان ادامه دارد.

منتقدان، ویدئو‌های تهیه شده توسط این سازمان را حاوی اخبار نادرست و ساختگی می‌دانند که قصد تحریک مخاطب برای واکنش فوری را دارد.

فعالیت‌های این سازمان به ویژه در پی شیوع کرونا مورد انتقاد قرار گرفت.

«اتحاد علیه ایران هسته ای» در این بازه زمانی شرکت‌های داروسازی را تحت فشار قرار داد تا تجارت خود با ایران را خاتمه دهند.

این سازمان از تاکتیک‌های ضد حقوق بشری علیه ۹ شرکت داروسازی و تجهیزات پزشکی طرف تجارت با ایران استفاده کرد.

در سال ۲۰۱۹ وزارت خارجه روسیه، سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‎ای» را به دلیل ارسال نامه‌هایی به شرکت‌های روسیه جهت پایان دادن به تجارت با ایران توبیخ کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه، اقدام‌های «اتحاد علیه ایران هسته‎ای» را عمیقا نگران کننده و غیرقابل قبول خوانده و آن را ادامه سیاست ضد ایرانی آمریکا توصیف کرد.

در سال ۲۰۱۴ وزارت دادگستری آمریکا در روند پرونده قضایی «اتحاد علیه ایران هسته‎ای» در رابطه با ایران مداخله کرده و ادامه آن را برای امنیت ملی آمریکا مخاطره آمیز خواند؛ درخواست وزارت دادگستری آمریکا در سال ۲۰۱۵ از سوی یک قاضی فدرال پذیرفته شد.

شرکای داخلی و خارجی

«اتحاد علیه ایران هسته‎ای»، یکی از متحدان نزدیک «ترامپ» است. رئیس جمهور پیشین آمریکا علنا از سیاست‌های این سازمان علیه ایران در عرصه بین المللی حمایت می‌کرد.

این سازمان، سازمان نومحافظه کاری است که ارتباط‌های نزدیکی با رژیم صهیونیستی به عنوان مخالف اصلی موضوع هسته‌ای ایران، دارد.

«آیپک»، کمیته روابط عمومی آمریکا و رژیم صهیونیستی و دیگر سازمان‌های لابی گر صهیونیستی از شرکای نزدیک «اتحاد علیه ایران هسته‎ای» هستند.

در جشن دهمین سالگرد تاسیس «اتحاد علیه ایران هسته‎ای» در سال ۲۰۱۸ که همزمان با نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، علاوه بر «بولتون»، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه دولت «ترامپ»، رئیس وقت موساد و «برایان هوک»، نماینده وقت آمریکا در امور ایران، حضور داشتند.

«اتحاد علیه ایران هسته‎ای» در حالی ادعا می‌کند که از نظر سیاسی میانه رو است که هیئت مدیره آن شامل نومحافظه کاران و ملی گرایان راستگرا از جمله «جو لیبرمن»، سیاستمدار آمریکایی نزدیک به گروهک منافقین، «جیمز ولسی»، مدیر پیشین اطلاعات مرکزی آمریکا، «راجر نوریگا»، معاون وزیر خارجه دولت «جورج بوش»، «هنری سوکولسکی»، متخصص سلاح‌های استراتژیک، «مایک گرسون»، مدافع شکنجه و سخنگوی سابق «بوش» و «اتو رایش»، شخصیت جنجال برانگیز دوران ریاست جمهوری «رونالد ریگان» در آن عضویت دارند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *