رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

راه پویایی اقتصاد از توسعه صادرات غیرنفتی می‌گذرد

14:54 - 22 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۳۶۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
راه پویایی اقتصاد از توسعه صادرات غیرنفتی می‌گذرد
رئیس فراکسیون صادرات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنها راه شفابخش اقتصاد ایران توسعه صادرات غیرنفتی خواهد بود، گفت: صادرات موتور محرکه اقتصاد هر کشور است.

خبرگزاری میزان - علی‌اکبر کریمی، رئیس فراکسیون صادرات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه صادرات موتور محرکه اقتصاد هر کشور است، اظهار کرد: صادرات باعث رشد تولید می‌شود و شاخصه‌های کلان اقتصادی را بهبود می‌بخشد.

وی در همایش پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه صادرات در ده‌های گذشته یک پدیده فانتزی برای یک عده خاص بود، تصریح کرد: با تشدید تحریم‌ها مزیتی را پیدا کردیم که کشور اجتناب‌ناپذیر به سمت صادرات غیرنفتی رفت.

رئیس فراکسیون صادرات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برخی موارد تحریم‌های داخلی به مراتب بیشتر صادرکنندگان را آزار می‌دهد، گفت: در رابطه با بحث لجستیک و حمل‌ونقل در خصوص صادرات دچار مشکل هستیم که ضعف بسیار زیادی در دریای خزر برای حمل‌ونقل داریم. امیدواریم راه آهن رشت به آستارا هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.

کریمی افزود: ریسک صادرات ما بسیار بالاست، باید تنوع‌بخشی در صادرات را به یک راهبرد تبدیل کنیم.

رئیس فراکسیون صادرات مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث کیفیت بخشی به صادرات، اظهار کرد: امروزه متاسفانه بخش اعظمی از محصولات صادراتی محصولات خام و نیمه‌خام است، هر چه بتوانیم از وزن صادرات خود کم کنیم و به کیفیت آن اضافه کنیم به نفع صادرات و کشور خواهد بود.

وی افزود: در خصوص قانون‌گذاری در بحث صادرات هر چه در توان داشته باشیم دریغ نخواهیم کرد و در بحث اجرا نیز دولت اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

کریمی همچنین تاکید کرد: تنها راه شفابخش اقتصاد ایران توسعه صادرات غیرنفتی خواهد بود.

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری از طریق نمایشگاه‌ها در کشور‌های هدف، امکان‌پذیر است

حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین در این همایش اظهار کرد: موضوع توسعه صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ دارای اهمیت جدی در اقتصاد ایران است.

وی افزود: در ملاقات با مقام معظم رهبری با فعالان اقتصادی، ایشان در تبیین اهمیت دستیابی به رشد اقتصادی پایدار به بحث توسعه صادرات غیرنفتی اشاره کردند، بنابراین صادرات غیرنفتی حائز اهمیت خواهد بود.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به نوسان‌های ناشی از قیمت ارز که طی هفته‌های اخیر نیز شاهد آن بوده‌ایم، موضوع صادرات غیرنفتی اهمیت بسیاری دارد، زیرا ممکن است بخشی از این نوسان‌ها از سمت عرضه و شاید کمبود درآمد حاصل از صادرات نفتی باشد.

سلاح‌ورزی اظهار کرد: معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری از طریق نمایشگاه‌ها در کشور‌های هدف امکان‌پذیر است، بنابراین برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به صورت منسجم در داخل کشور اقدام مؤثر و قابل تحسینی است.

وی تصریح کرد: در اتاق بازرگانی به‌عنوان خانه بخش خصوصی، برنامه‌های جدی داریم تا با تعامل با سازمان توسعه تجارت و شهرک‌های صنعتی، بستری تشویقی برای حضور شرکت‌ها به‌خصوص شرکت‌های کوچک و متوسط در نمایشگاه‌های خارجی کشور‌های صادراتی فراهم کنیم.

هدف از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی افزایش صادرات و توانمندی شرکت‌ها است

مهدی ضیغمی، معاون رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، همچنین در ادامه این همایش با اشاره به برگزاری رویداد ایران اکسپ در چهار دوره، اظهار کرد: برگزاری این رویداد در سال ۱۴۰۲ به دلیل حائز اهمیت بودن صادرات غیرنفتی مورد توجه است، همچنین با حضور دولت سیزدهم روح جدیدی به صادرات خارجی دمیده شده است.

وی بیان کرد: هدف از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی افزایش صادرات و توانمندی شرکت‌ها است و باید تا حد امکان از این فرصت‌ها استفاده شود، برگزاری این رویداد باید به صورتی باشد که به عنوان تاریخ ثابتی در تقویم تجار و فعالان خارجی قرار گیرد.

ضیغمی گفت: با استفاده از بازار‌های گسترده و توسعه صادرات با محصولاتی با ارزش افزوده بالا، همچنین صادرات کالا‌های دانش‌بنیان می‌توان در راستای توسعه صادرات غیرنفتی گام‌های مؤثری برداشت.

صبح امروز دوشنبه (۲۲ اسفند)، پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *