امیرعبداللهیان: جمع‌بندی گفت‎وگو برای لغو تحریم‌ها در دسترس است/توافق تهران و ریاض علیه هیچ کشور‌ی نیست/ توافق بر سر تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا

16:52 - 21 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۱۹۰
امیرعبداللهیان: جمع‌بندی گفت‎وگو برای لغو تحریم‌ها در دسترس است/توافق تهران و ریاض علیه هیچ کشور‌ی نیست/ توافق بر سر تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه جمع‌بندی گفت‎وگو برای لغو تحریم‌ها در دسترس است، گفت: توافق تهران و ریاض علیه هیچ کشور‌ی نیست.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، روز یکشنبه در گفت‎وگویی تلویزیونی، گفت: ما معتقدیم جمع‌بندی گفت‎وگو برای لغو تحریم‌ها در دسترس است.

زمینه خوبی برای رسیدن به جمع‎بندی گفت‎وگو‌ها درباره لغو تحریم‎ها وجود دارد

وی با اشاره به اینکه در سفر اخیر گروسی به تهران پیشرفت خوبی حاصل شد و همکاری نیرومندی میان ایران وآژانس در جریان است که نتیجه این همکاری تاثیر خیلی خوبی در جمع‎بندی مذاکرات خواهد داشت، اظهار کرد: من به عنوان مسئول دستگاه دیپلماسی در ارسال پیام‌ها به مقام‎های آمریکایی گفتم؛ مقام‎های آمریکایی در اتخاذ تصمیم نهایی جرات و جسارت لازم را تاکنون نتوانستند از خود نشان دهند؛ در حالی که طرف ایرانی با عقلانیت، ابتکار و شجاعت خیلی شفاف و روشن در میز مذاکره غیرمستقیم ایده‌های روبه جلو را مطرح کرده است.

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی، بیان کرد: زمینه خوبی برای رسیدن به جمع‎بندی گفت‎وگو‌های طولانی ماه‌های گذشته وجود دارد؛ ما در مسیر دیپلماسی و مذاکره قرار داریم و امیدواریم هرچه زودتر نتیجه‌ای که مطلوب است با رعایت منافع کامل ملت‎مان حاصل شود.

گفت‎وگوهای سخت ایران و عربستان در عراق، عمان و چین

وزیر امور خارجه در بخشی دیگر، گفت: توافق تهران و ریاض در راستای مصالح، منافع دو ملت، صلح، امنیت و توسعه پایدار امنیت انجام می‌شود؛ این توافق علیه هیچ یک از کشور‌های مسلمان در منطقه شکل نخواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه به طور گسترده از توافق تهران و ریاض استقبال شده و موضوعاتی در منطقه مانند موضوع یمن، مسائل سوریه و افغانستان و مسائل مربوط به منازعه اوکراین وجود دارند که سازوکار دوجانبه‌ای دارند، افزود: درباره یمن این طرف‌های یمنی هستند که در باره آینده کشورشان تصمیم خواهند گرفت؛ جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه گفت‎وگو و مذاکره را محور اصلی می‌داند؛ ما معتقدیم تداوم جنگ در اوکراین، یمن و در منطقه غرب آسیا راه حل نیست و امیدواریم در چارچوب این توافق همه کشور‌های مسلمان در منطقه از مواهب آن برخوردار شوند.

 

 

امیرعبداللهیان، ادامه داد: ما در تماس‎ها‌ی خود با عمان و عراق از تلاش‌های آن‌ها تشکر کردیم؛ ۵ دور مذاکره امنیتی در عراق و ۳ دور مذاکره امنیتی در مسقط داشتیم؛ بستر‌ها به تدریج فراهم شد و این نشست در یک نشست عالی امنیتی برای برون‎رفت از چالش‎ها و موضوعات امنیتی  همچنین ورود دستگاه دیپلماسی دو کشور به عرصه مناسبات نتیجه نهایی سطح بالا بین تهران و ریاض انجام شد؛ رئیس جمهوردر تمام این مراحل با دقت بر تمامی ابعاد کار و دیدار‌ها و نشست‌ها در بغداد، عمان و پکن اشراف داشتند؛ ما خرسندیم که در چارچوب سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم در این نقطه با کشور‌های مسلمان و همسایه قرار داریم؛ گفت‎وگو‌های پرچالش و سختی در بغداد، مسقط و پکن انجام شد؛ مهم این است که این گفت‎وگو‌ها به نتیجه روشنی منجر شد.

 

 

 توافق بر سر تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری، گفت: در موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، به توافقی در روزهای اخیر دست یافتیم و اگر همه چیز از طرف آمریکایی خوب پیش برود، فکر می‌کنم در کوتاه مدت شاهد تبادل زندانیان نیز خواهیم بود. ما این پرونده را یک پرونده کاملا انسانی می‌دانیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *