۹ محکوم در سال ۱۴۰۱ با همت دادگستری یزد از قصاص نفس رهایی یافتند

14:01 - 12 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۳۱۶۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۹ محکوم در سال ۱۴۰۱ با همت دادگستری یزد از قصاص نفس رهایی یافتند
رئیس کل دادگستری استان یزد، گفت: در سال ۱۴۰۱ با تلاش کمیته صلح وسازش دادگستری استان ۹ محکوم از قصاص نفس رهایی یافته و به زندگی بازگشتند.

غلامعلی دهشیری درگفت‌وگو با میزان، درتشریح اقدامات دادگستری وستاد دیه استان یزد جهت تعیین تکلیف پرونده‌های قصاص نفس، با اشاره بر لزوم تعیین تکلیف پرونده‌های قصاص نفس با توجه به تاکید رئیس قوه قضاییه بر این امر، اظهارکرد: دادگستری استان با تشکیل کمیته صلح وسازش کمک موثری به تعیین تکلیف پرونده‌های قصاص نفس استان کرده است.

رئیس کل دادگستری استان یزد، ادامه داد: در سال‌1401 با تلاش همکارن و شورای حل اختلاف استان ۹ فقره پرونده قصاص به مصالحه رسیده و با جلب رضایت از ۲۰ نفر اولیای دم، ۹ محکوم این پرونده‌ها از قصاص نفس رهایی یافته و به زندگی بازگشتند.


وی گذشت خانواده‌های اولیای دم را اقدامی ارزشمند و خدا پسندانه عنوان کرد و افزود: اولیای دم با گذشت از قصاص به محکومان نادم و پشیمان زندگی دوباره بخشیده و علاوه بر این با این اقدام خداپسندانه موجب اصلاح آن‎ها و بازگشت مجددشان به آغوش خانواده‌‎هایشان و اجتماع می‌شوند.

دهشیری عنوان کرد: با توجه به نگاه ویژه رئیس قوه‌قضاییه به موضوع بسط و گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه و تأکید وی در خصوص استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی در حل و فصل خصومات و اصلاح ذات البین، دستگاه قضایی استان با جدیت این موضوع را در دستورکار خود قرار داده است.

رئیس کل دادگستری استان یزد افزود: شورا‌های حل اختلاف همواره در مسیر اعتلای فرهنگ عفو و گذشت در جامعه گام برداشته اند، زیرا صلح و سازش از دیدگاه شرع مقدس اسلام ارزش و مرتبه بسیار بالایی دارد و در آیات متعدد قرآن کریم و روایات متعدد اشارات زیادی به این موضوع شده است.

وی با بیان اینکه حل و فصل دعاوی و ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا از مهم‌ترین سیاست‌های قوه قضاییه است، تاکید کرد: به تأسی از سیره اهل بیت و با کمک معتادین، ریش سفیدان، علما و ائمه جماعات با محوریت توسعه حل اختلاف در راستای مصالحه پرونده‌های قصاص، اقدامات مثمر ثمر و مطلوبی صورت گرفته و امید است در ماه‌های پایانی سال نیز شاهد روند رو به رشد و افزایش صلح و سازش در استان یزد باشیم.

انتهای پیام/


برچسب ها: اقدامات یزد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *