رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گفت‌وگو|

چهار توصیه طب سنتی به روزه‌داران ماه مبارک رمضان

11:00 - 04 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۳۰۵۰
چهار توصیه طب سنتی به روزه‌داران ماه مبارک رمضان
یک متخصص طب سنتی به بیان توصیه‌هایی برای حفظ سلامت روزه‌داران در ماه مبارک رمضان پرداخت.

رضا منتظر در گفت‌وگو با میزان در خصوص نحوه تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان ضمن اشاره به اینکه روزه تمرینی است برای نه گفتن به خواهش‏‌های نفسانی و این نه گفتن باید هم در برابر گناهان باشد و هم در مقابل تمایلات غریزی مانند پرخوری، پرنوشی، پرخوابی و.. گفت: متاسّفانه در ماه مبارک، بیشتر می‏خوریم، بیشتر می‏‎نوشیم، بیشتر می‏‎خوابیم و اصول تغذیه را رعایت نمی‏‎کنیم و در نتیجه بعضا در پایان این ماه بیمارتر می‎‏شویم.

از گرسنگی و تشنگی واهمه نداشته باشید

این متخصص طب سنتیف افزود: در ماه رمضان از گرسنگی و تشنگی واهمه نداشته باشید چرا که یکی از فوائد مهم روزه ‏داری پاکسازی بدن از مواد مضری است که موجب بیماری می‏شود و شاید به همین دلیل است که حضرت علی (ع)  می‌فرمایند: «لتجوع انفع الدواء» یعنی «گرسنگی مفیدترین داروهاست» و «لایجتمع الجوع و المرض» یعنی «گرسنگی و بیماری یکجا جمع نمی‏شوند». 

منتظر، توضیح داد: نکته مهم این است که روزه وقتی موجب سلامتی می‌شود که در مصرف غذا و آب زیاده روی نشود. اگر اصول صحیح تغذیه رعایت شود، باید وزن ما در پایان ماه مبارک رمضان، حداقل چند کیلو کاهش یابد و این در حالی است که متأسفانه در عمل چیز دیگری را شاهد هستیم و عده زیادی از روزه داران به دلیل ترس و واهمه‏‎ای که از گرسنگی و تشنگی دارند در فاصله افطار تا سحر پرخوری کرده و در پایان ماه رمضان دچار اضافه وزن می‌شوند و بنابراین باید در قدم اول باید به اصلاح این ذهنیت که چند ساعت گرسنگی و تشنگی برای بدن بد است پرداخت.

متنوع، ولی در هر وعده ساده غذا بخورید

وی اظهار کرد: در این که بدن نیاز به مواد غذایی متنوع دارد شکی نیست، ولی نباید همه انواع غذا‌ها را هم‏زمان مصرف کرد چرا که برخی غذا‌ها نظیر سوپ و زرده تخم مرغ زودهضم و برخی نظیرحلیم، کله‏ پاچه، آبگوشت دیرهضم‏ هستند و برخی غذا‌ها مثل ماست و گوشت ناسازگارند و خوردن انواع مواد غذایی در یک وعده موجب سوءهاضمه و آسیب دیدن معده می‌شود و پس تنوع غذایی را در وعده‌های مختلف اجرا کنید نه در یک وعده.

با معده پر نخوابید

منتظر، متذکر شد: خوابیدن با معده پر عوارض زیادی دارد و و بنابراین افراد در ماه مبارک رمضان از سحر تا طلوع آفتاب (بین الطلوعین) بهتر است که نخوابند.

غذا‌های ناسازگار را با همدیگر نخورید

به گفته وی، اگر برخی مواد غذایی هم زمان با برخی غذا‌های دیگر خورده شوند ضرر می‌رسانند، از جمله این مواد غذایی می‌توان به خوردن همزمان ماست همراه گوشت یا پنیر یا ترشی یا باقلا، خوردن تخم مرغ همراه با ماهی و خوردن شیر همراه با ماهی، مرغ یا ترشی یاخربزه اشاره کرد. 

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه زیاده‏ روی در مصرف چای و لبنیات موجب سنگ کلیه می‌شود، به پرهیز از زیاده روی در مصرف زولبیا و بامیه توصیه کرد و گفت: مصرف سه وعده غذا در شبانه روز برای سلامت جسم و جان مضر است و ۲ وعده برای افراد سالم که فعالیت بدنی سنگین ندارند کافیست، لذا بهتر است خوردن ناهار ترک شود و بهترین زمان ترک این عادت انتهای ماه رمضان است که یک ماه ناهار نخورده ایم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *