صحن علنی مجلس|

تشکیل شورای نظارتی در مجمع تشخیص پیرامون بررسی طرح‌ها و لوایح موازی‌کاری با رویه شورای نگهبان است/ تصویب کلیات طرح حمایت مالی از افشاگران فساد

9:38 - 21 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۰۴۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
تشکیل شورای نظارتی در مجمع تشخیص پیرامون بررسی طرح‌ها و لوایح موازی‌کاری با رویه شورای نگهبان است/ تصویب کلیات طرح حمایت مالی از افشاگران فساد
عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس، تشکیل شورای نظارتی در تشخیص مصلحت نظام به منظور بررسی طرح‌ها و لوایح را موازی‌کاری با رویه شورای نگهبان دانست که باعث روی زمین ماندن بند‌هایی از قانون بودجه نیز شده است.

خبرگزاری میزان - نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه، ۲۱ اسفند ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی،  با حضور ۲۲۶ نفر از نمایندگان آغاز شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلیل برگزاری بخشی از این نشست به صورت غیرعلنی، گفت: جلسه امروز صحن راس ساعت ۸ صبح آغاز شده بود و تا الان در رابطه با مسائل بودجه و رسیدگی به آن و مسائلی دیگری که در زمان بررسی بودجه فرصت نشده بود بررسی کنیم در جلسه غیرعلنی با همکارانمان مطرح کردیم.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس دستور کار نشست امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مورد: طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد: طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فاسد

بررسی طرح نحوه مواجهه با قانع‌کننده نبودن پاسخ وزیر

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد: لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار

گزارش شور دوم کمیسیون عمران در مورد: طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و حرم مطهر حضرت معصومه (س)

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد: لایحه یک فوریتی پروتکل (تمدید) موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دولت‌های عضو

موارد زیر نیز در دستور هفته جاری قرار دارند:

بررسی تقاضای دوفوریت در مورد: طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز

بررسی تقاضای دوفوریت در مورد: طرح استفساریه بند (ج) ماده (۱۱۲) قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح الحاق ۷ تبصره به ماده ۷ اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بابت تسهیل روند ساخت و ساز روستایی برای بومیان روستا و حمایت از دولت در جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال

انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها.

بحث رسیدگی به تخلفات انتخاباتی جهت بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شد

نمایندگان در نشست علنی امروز در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ارجاع ماده 11 این طرح به کمیسیون مربوطه جهت بررسی بیشتر موافقت کردند.

 قالیباف درجریان بررسی این ماده گفت: در جلسه بررسی این طرح ماده 10 به خاطر بحثی که در صحن پیش آمد و تصویب و حذف آن رأی نیاورد به کمیسیون ارجاع شد.

وی بیان کرد: با بررسی هایی که صورت گرفت ماده 11 نیز کاملا با ماده 10 مرتبط است که براساس ماده 153 آیین نامه داخلی مجلس، این ماده را نیز برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع می دهیم، زیرا هر تغییراتی که در ماده 10 صورت گیرد، بی شک در ماده 11 نیز تاثیرگذار خواهد بود، بنابراین کمیسیون ماده 11 را اصلاح کند تا مجددا در صحن بررسی شود.

رئیس مجلس افزود: در این ماده آمده بود؛ یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده (۱۷ مکرر) الحاق می‌شود: ماده ۱۷ مکرر- در صورت ارتکاب تخلف‌های انتخاباتی، مراتب به مراجع ذی‌صلاح از جمله هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری سازمان متبوع اعلام و مراجع مذکور موظف‌اند حداکثر یک ماه پس از پایان فرآیند انتخابات،‌ به تخلف رسیدگی کنند. هیئت‌های یادشده مکلف‌اند پس از قطعی شدن احکام، مراتب را به شورای نگهبان و هیات عالی نظارت موضوع قانون رسیدگی به تخلفات اداری اعلام نمایند. تخلفات معتمدان غیرکارمند عضو هیئت های اجرایی در هیئت رسیدگی به تخلفات اداری استانداری مربوط رسیدگی می شود.

تشکیل شورای نظارتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون بررسی طرح‌ها و لوایح موازی‌کاری با رویه شورای نگهبان است

 سیدکاظم دلخوش اباتری در جلسه علنی امروز  در تذکر شفاهی گفت: در مجمع تشخیص مصلحت نظام یک شورای نظارتی ایجاد شده است که قبل از ورود شورای نگهبان به طرح‌ها و لوایح رسیدگی می‌کند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون در این شورا ابهاماتی را نسبت به برخی موارد مربوط به قانون بودجه وارد دانسته یا رد شده است که در این صورت شورای نگهبان برای رسیدگی به آن‌ها ورود پیدا نکرده و خود را صالح رسیدگی به آن بند‌ها نمی‌داند بنابراین خود به خود این موارد روی زمین می‌ماند.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی ۱۰ طرح و لایحه با این رویه در مجمع تشخیص مصلحت نظام روی زمین مانده است چرا که به دلیل رد شدن آن‌ها در شورای نظارتی این مجمع، شورای نگهبان خود را صالح رسیدگی به آن‌ها نمی‌داند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس تأکید کرد: از رهبر معظم انقلاب و رئیس مجلس استدعا دارم تا این مشکل را حل کنند تا گرفتار نشویم و رویه به این صورت نباشد که شورای نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام جلوتر از شورای نگهبان به اظهارنظر درباره طرح‌ها و لوایح بپردازد.

کلیات طرح حمایت مالی از افشاگران فساد تصویب شد
 نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد، با کلیات این طرح با ۱۲۳ رأی موافق، ۴۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

نشست بعدی روز (سه‌شنبه، ۲۳ اسفندماه) رأس ساعت ۷:۴۵ با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *