رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تمام ۲ هزار و ۳۱۸ مجوز صنفی به درگاه ملی مجوز‌ها پیوست

9:22 - 21 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۰۳۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
تمام ۲ هزار و ۳۱۸ مجوز صنفی به درگاه ملی مجوز‌ها پیوست
رئیس مرکز ملی پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: ثبت درخواست صدور مجوز تمام ۲ هزار و ۳۱۸ مجوز صنفی کسب و کار از طریق درگاه ملی مجوز‌ها ممکن شد و به این ترتیب پروانه کسب‌وکار ظرف سه روز صادر می‌شود.

خبرگزاری میزان _ امیر سیاح، رئیس مرکز ملی پایش و بهبود محیط کسب‌وکار با اشاره به امکان ثبت درخواست بیش از ۲ هزار مجوز صنفی در درگاه ملی مجوز‌ها و صدور آن صرف سه روز، اظهار کرد: با توجه به اینکه مجوز‌های صنفی بزرگترین مجموعه مجوز‌های کشور و از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است، طولانی شدن این روند به همان دلیل بوده که اکنون با برخط‌شدن استعلام‌ها این مشکلات رفع شده و امکان درخواست تمام این مجوز‌ها از طریق درگاه ملی مجوز‌ها فراهم شده است.

وی در ادامه با اشاره به تعدد و پیچیدگی استعلام‌های مختلف برای صدور پروانه کسب‌وکار از جمله استعلام ۱۸۶ مالیاتی، مجوز صلاحیت بهداشتی فرد، خدمت سربازی، مهارت و اماکن و …تاکید کرد: اکنون امکان ثبت درخواست برای تمام ۲ هزارو ۳۱۸ مجوز صنفی در درگاه ملی مجوز‌ها فراهم شده است و از روز چهارشنبه هفته گذشته این امکان به وجود آمد و ثبت درخواست‌ها شروع شد، کسانی که از چهارشنبه درخواست داده بودند، درخواست آن‌ها امروز وارد سامانه نوین اصناف شده و امکان صدور دارد.

سیاح با اشاره به اینکه از اول اسفند ماه تاکنون دیگر صدور مجوز آنی نداریم و ظرف ۴۸ ساعت این کار انجام می‌شود، افزود: به دلیل مشکلاتی که ایجاد شده بود و بعضا درخواست‌های غیرواقعی در سامانه ثبت می‌شد، احراز نشانی را به این روند اضافه کردیم که فرد با ثبت کدپستی مربوط به مکان کسب‌وکار خود، وارد فرآیند احراز نشانی می‌شود و ظرف ۴۸ ساعت مامور پست با حضور در محل و تائید کدپستی و کدملی احراز نشانی را انجام می‌دهد و به محض تائید، درخواست به سامانه نوین اصناف وارد می‌شود.

وی ادامه داد: در سامانه نوین صناف هم ۲ استعلام کاملا برخط انجام می‌شود؛ یکی استعلام زمین که از سوی اماکن انجام می‌شود و دیگری استعلام مهارتی است که سازمان فنی‌وحرفه‌ای اعلام کرده بود که برای صدور این استعلام بر اساس قانون بودجه باید ۱۰ تومان دریافت کنند و مقرر شد متقاضی این مبلغ را پرداخت کند و این استعلام نیز بلافاصله پاسخ داده شود که وزارت کار قول مساعد داده‌اند که این موضوع نیز حل شود و در نهایت مجوز‌های صنفی ظرف ۳ روز صادر می‌شود.

رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب‌وکار یادآوری کرد: پروژه صدور مجوز‌ها سه مرحله داشت، مرحله اول تصویب و اعلام کردن صدور مجوزهاست که تقریبا به پایان رسیده، مرحله دوم اتصال الکترونیک است که یک سوم آن انجام شده بود.

وی از رسانه‌ها خواست که در خصوص مجوز‌های مربوط به دستگاه‌ها که از طریق درگاه صادر نمی‌شود افشاگری کامل شود، چرا که ممانعت این بخش‌ها برای صدور مجوز‌های برخط و آنلاین زحمات یکسال گذشته را از بین می‌برد.

رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب‌وکار گفت: فهرست مجوز‌هایی که به درگاه ملی وصل نیست را اعلام می‌کنیم.

وی سپس در خصوص عدم پیوستن سازمان برنامه‌وبودجه به درگاه ملی مجوز‌ها نیز اعلام کرد: در خصوص این سازمان یک مصوبه از هیات مقررات زدایی دریافت شد و طبق دستور این هیات باید این سازمان به این درگاه بپیوندد و مصوبه هیات برای سازمان برنامه‌وبودجه یک تکلیف قانونی محسوب می‌شود.

به گزارش شادا، سیاح ادامه داد: این سازمان چند مجوز دارد که سه مجوز آن بسیار مهم است یکی رتبه پیمانکاری است، اینکه برای قرارداد بستن با بخش دولتی و حکومتی، باید رتبه پیمانکاری داشته باشد که رتبه پیمانکاری هنوز در درگاه ملی بارگذاری نشده، چرا که مجوز است و باید صدور آن از طریق درگاه ملی باشد و معیار تشخیص مجوز بودن آن نیز هیات مقررات زدایی است.

۲ مجوز مهم دیگر نیز مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان است، یعنی هر کس تصمیم به ایجاد یک کسب‌وکار در خارج از استان داشته باشد باید این مجوز را دریافت کند که البته معیار نداشته و اکنون کاملا سلیقه‌ای است و تا به تصویب هیات مقررات زدایی نرسد همچنان همانطور سلیقه‌ای می‌ماند.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *