پکن: مذاکرات بین عربستان و ایران نتایج بزرگی به همراه داشت

16:38 - 20 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۹۲۴
پکن: مذاکرات بین عربستان و ایران نتایج بزرگی به همراه داشت
سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که با تلاش‌های هماهنگ همه طرف‌های ذی‌ربط، مذاکرات بین عربستان و ایران در پکن نتایج بزرگی به همراه داشت.

خبرگزاری میزان - سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای به تشریح مذاکرات ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان پرداخت.

سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت: در پاسخ به ابتکار «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین در حمایت چین از توسعه روابط حسن همجواری بین عربستان و ایران، هیات عربستان به ریاست «مساعد بن محمد العیبان»، وزیر کشور عربستان، عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی و هیات ایرانی به ریاست «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه در پکن گفت‎وگو کردند. 

وی می‎گوید: عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب حاکم چین و «وانگ یی»، مدیر دفتر کمیسیون مرکزی روابط خارجی چین به ترتیب با دو هیات گفت‎وگو کردند و ریاست مراسم افتتاحیه و اختتامیه مذاکرات را بر عهده داشتند.

این مقام وزارت خارجه چین، اظهار کرد: چین، عربستان و ایران به توافق رسیدند و بیانیه سه‌جانبه مشترک صادر کردند. عربستان و ایران توافق کردند که به اهداف و اصول منشور ملل متحد پایبند باشند، اختلافات بین خود را از طریق گفت‎وگو و دیپلماسی حل کنند، به حاکمیت کشور‌ها احترام بگذارند و در امور داخلی کشور‌ها مداخله نکنند.

سخنگوی وزارت خارجه چین، افزود: آن‌ها توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند و در زمینه‌های مختلف همکاری کنند. سه کشور تمایل خود را برای به کارگیری تمام تلاش‌ها در جهت تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی ابراز کردند. 

این مقام دستگاه دیپلماسی چین، گفت: عربستان و ایران همچنین از چین برای میزبانی و حمایت از مذاکرات و تلاش‌هایی که برای موفقیت آن انجام داده است، تشکر و قدردانی کردند. چین مشتاقانه منتظر ارتباط و گفت‌وگوی نزدیک‌تر بین عربستان و ایران و آماده ادامه ایفای نقش مثبت و سازنده در تسهیل چنین تلاش‌هایی است. 

به گفته وی، با تلاش‌های هماهنگ همه طرف‌های ذی‌ربط، مذاکرات بین عربستان و ایران در پکن نتایج بزرگی به همراه داشت. عربستان و ایران نقشه راه و جدول زمانی را برای بهبود روابط خود مشخص کرده‌اند که پایه محکمی برای همکاری‌های آینده آن‌ها فراهم می‌کند و صفحه جدیدی را در روابط دوجانبه آن‌ها باز می‌کند. 

این مقام چینی، بیان کرد: گفت‌وگوی آن‌ها و توافقنامه، نمونه خوبی از این است که چگونه کشور‌های منطقه می‌توانند اختلافات و مشکلات را حل کنند و از طریق گفت‎وگو و مشورت به حسن همجواری و دوستی دست یابند. این به کشور‌های منطقه کمک می‌کند تا از مداخلات خارجی خلاص شوند و آینده را به دست خود بگیرند. 

سخنگوی وزارت خارجه چین، همچنین اعلام کرد: عربستان و ایران بر پایبندی خود به اهداف و اصول منشور ملل متحد و هنجار‌های اساسی در روابط بین‌الملل از جمله عدم مداخله در امور داخلی کشور‌ها تاکید کردند. چین این موضوع را تحسین می‌کند و به هر دو طرف تبریک می‌گوید. 

وی تاکید کرد: من می‌خواهم تاکید کنم که چین به هیچ وجه به دنبال منافع خودخواهانه در خاورمیانه نیست. ما به جایگاه کشور‌های خاورمیانه به عنوان اربابان این منطقه احترام می‌گذاریم و با رقابت ژئوپلیتیکی در خاورمیانه مخالفیم. 

پکن می‎گوید که چین هیچ قصدی ندارد و به دنبال پر کردن به اصطلاح خلاء یا ایجاد بلوک‌های انحصاری نیست؛ چین همیشه معتقد است که آینده خاورمیانه باید همیشه در دست کشور‌های منطقه باشد. 

مقام مذکور چینی، اضافه کرد: پکن همواره از مردم خاورمیانه در کاوش مستقل مسیر‌های توسعه آن‌ها و از کشور‌های خاورمیانه در حل اختلافات از طریق گفت‎وگو و مشورت برای ترویج مشترک صلح و ثبات پایدار در منطقه حمایت می‌کند. 

سخنگوی وزارت خارجه چین، در پایان گفت: چین مروج امنیت و ثبات، شریک توسعه و رفاه و حامی توسعه خاورمیانه از طریق همبستگی خواهد بود. چین به کمک بینش‌ها و پیشنهادات خود برای تحقق صلح و آرامش در خاورمیانه ادامه خواهد داد و نقش خود را به عنوان یک کشور اصلی مسئول در این روند ایفا خواهد کرد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *