گزارش|

مروری بر فعالیت‌های دفاعی سال گذشته/ نمایش اقتدار پدافندی توسط مدافعان آسمان ولایت

14:00 - 05 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۲۸۲۰
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
مروری بر فعالیت‌های دفاعی سال گذشته/ نمایش اقتدار پدافندی توسط مدافعان آسمان ولایت
در سال گذشته رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ با وسعتی از سامانه‌های پدافند هوایی آشکار و پنهان، با هدف نشان دادن آمادگی کامل فرزندان مؤمن، انقلابی، پرتلاش و غیرتمند این ملت شریف در یگانهای پدافند هوایی برای تأمین امنیت فضای کشور و مقابله با تهدیدات متصور و برای جلوگیری از اشتباهات محاسباتی دشمن انجام گرفت.

خبرگزاری میزان – رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ با اعلام رمز «یا علی‌ابن ابیطالب (ع)» و با مشارکت یگان‌ها و سامانه‌های پدافند هوایی نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحت فرماندهی و هدایت قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) و در مناطق مراقبت هوایی و در منطقه عمومی شمال غرب، غرب و مرکز کشور نهم و دهم اسفند سال گذشته برگزار شد.

در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ برای اولین بار، فقط گوشه‎ای از عملکرد لایه پنهان پدافند هوایی، که برای جلوگیری از کشف و شناسایی محل استقرار، در آشیانه‎ها و تونل‌های زیرزمینی مستقر شده و در زمان نیاز، از محل‌های خود خارج و پس از انجام عملیات مجدداً در کوتاه‎ترین زمان به محل‌های پنهان خود جابجا می‌شوند، به نمایش درآمد.

یگان‌های پهپادی و پدافند هوایی نیروی پدافند هوایی ارتش، یگان‌های پدافند هوایی و هواپیما‌های بدون سرنشین نیروی هوافضای سپاه، یگان‌های پدافند هوایی و هواپیما‌های با سرنشین و بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش و نزدیک به دو هزار پست دیده‌بانی از کلیه نیرو‌های ارتش، سپاه و فراجا، در یک سازماندهی منظم تحت فرماندهی عملیاتی فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) کشور و تحت کنترل عملیاتی مراکز فرماندهی و کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی، با آمادگی کامل در این رزمایش شرکت ‎کردند.

در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱، منطقه عمومی رزمایش، شبیه سازی نبوده و کلیه یگان‎ها با صد‌ها سامانه‎ مختلف پدافندی که تأمین امنیت فضای کشور را در حال حاضر برعهده دارند، در سازمان رزم رزمایش قرار گرفته‌اند.

هرچند رزمایش پدافند هوایی مانند سایر رزمایش‌های نیرو‌های مسلح، برابر برنامه تدوین شده، همه ساله انجام می‎شود، ولی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ با این وسعت و با این حجم از سامانه‎های پدافند هوایی آشکار و پنهان، با هدف نشان دادن آمادگی کامل فرزندان مؤمن، انقلابی، پرتلاش و غیرتمند این ملت شریف در یگان‎های پدافند هوایی برای تأمین امنیت فضای کشور و مقابله با تهدیدات متصور و برای جلوگیری از اشتباهات محاسباتی دشمن انجام گرفت.

بهره‌برداری از سامانه‌های کاملاً بومی پدافند هوایی 

تمام سامانه‌های کشف، شناسایی، رهگیری و درگیری که توسط یگان‌های پدافند هوایی ارتش و سپاه در این رزمایش به کار گرفته شدند، بومی و تولید شده به دست صنعت گران و متخصصان جوان و متعهد کشورمان در نیرو‌های مسلح و صنایع دفاعی کشور بود که در این سال‌ها با خودباوری و با اعتقاد راسخ به ما می‌توانیم توانسته‌اند در سایه سنگین‌ترین تحریم‌ها و فشار‌ها به موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه دست یابند.

انهدام پهپاد‌های حمله‌ور توسط سامانه‌های بومی «مجید» و «دزفول»

همچنین در مرحله اصلی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ سامانه پدافندی «دزفول» نیروی هوافضای سپاه و «مجید» نیروی پدافند هوایی ارتش با موفقیت موشک‌های کروز شلیک شده به سمت منطقه رزمایش را منهدم کردند.

همچنین پهپاد‌های نیرو‌های نارنجی حمله‌ور سازماندهی شده که قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش را داشتند، توسط شبکه راداری، کشف، شناسایی، رهگیری و سپس با هماهنگی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور به منظور درگیری و انهدام به سامانه موشکی ارتفاع کم مجید واگذار که با شلیک موفق موشک از این سامانه، سرنگون شدند.

در این رزمایش با شبیه سازی حمله موشک‌های کروز، پهپاد‌های هدایت شونده، پهپاد‌های پرسه زن و... نسبت به ارزیابی توانمندی مقابل‌ه‍ای سامانه‌های موشکی مجید و دزفول در ارتفاع و برد کم در دفاع از مناطق حساس و حیاتی کشور اقدام شد.

تمرین بسیار پیچیده رزم پدافند هوایی در شب

تمرینات بسیار پیچیده‌ای در این رزمایش انجام شد به طوری که در نوع خود برای اولین بار صورت می‌گرفت مانند تمرین رزم پدافند هوایی در شب و در محیط جنگ الکترونیک مطلق و یا تهاجم به مراکز هسته‌ای و حساس از سمت و جهت‌های مختلف که همه این تهدید‌ها و پرنده‌های مهاجم یک به یک مورد اصابت موشک‌های پدافند هوایی قرار گرفتند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *