رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سریال نژادپرستی مرگبار پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان

9:20 - 20 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۷۹۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سریال نژادپرستی مرگبار پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان
خشونت فراگیر پلیس آمریکا حاکی از ادامه کلیشه‌های نژادپرستانه علیه سیاه‌پوستان در این کشور است.

خبرگزاری میزان - دو ماه از زمانی که «تایری نیکولز»، شهروند سیاه‎پوست آمریکایی ۲۹ ساله، از سوی افسران پلیس در ممفیس، مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سه روز بعد جان باخت، می‌گذرد.

پس از دستگیری پنج افسر پلیس درگیر این پرونده و متهم شدن آنها به قتل، اعتراض‌ها به مرگ او فروکش کرد و رسانه‌ها به روال عادی کار خود بازگشتند.

به گزارش الجزیره، اما بسیاری از شهروندان آمریکایی هنوز از مشاهده قسمت دیگری از سریال نژادپرستی مرگبار ضد سیاه‌پوستان متنفر هستند؛ مانند مرگ‌های خشونت‌آمیز قبلی سیاه‌پوستان در آمریکا، این مورد نیز با انتشار تصاویر گرافیکی همراه بود که به طور گسترده توسط رسانه‌های خبری و رسانه‌های اجتماعی فراتر از مرز‌های آمریکا پخش شد.

مهم است که ویدئو‌های خشونت علیه سیاه‌پوستان و خشونت پلیس به مردم در آمریکا و فراتر از آن کمک کرده است تا در مورد نژادپرستی مرگبار ضد سیاه‌پوستان اقدام صورت بگیرد.

در واقع، ویدئو‌ها چه از دوربین‌های بدن، چه از تجهیزات نظارتی و چه از تلفن‌های همراه می‌توانند ابزاری قدرتمند برای مقابله با تلاش‌های رسمی برای مخفی نگهداشتن صحنه‌های جنایت و طفره رفتن از مسئولیت باشند و می‌توانند مدرک مهمی را در دادرسی تشکیل دهند.

هیچ گروه اقلیت دیگری مجبور نبوده است تا به اندازه سیاه‌پوستان در آمریکا اسناد و ویدئو تهیه و ارائه کند تا ثابت کند که با سطحی شگفت انگیز از نژادپرستی و تبعیض مواجه است که باید فوراً به آن رسیدگی شود.

جوامع سیاه‎پوست مجبور به انجام این کار با هزینه هنگفتی هستند، زیرا نحوه استفاده از چنین ویدئو‌هایی برای سیاه‌پوستان آمریکایی و سیاه‌پوستان فراتر از مرز‌های آمریکا بسیار آسیب‌رسان است.

برای بسیاری از سیاه پوستان که قبلا از آسیب بین نسلی رنج می‌برند، اضطراب ایجاد می‌کند یا اضطراب آن‌ها را تشدید می‌کند.

بسیاری از سیاه‌پوستان به طور غریزی خود را در موقعیت قربانی می‌بینند؛ فرآیندی که بر اساس هشدار کارشناسان می‌تواند عواقب شدیدی داشته باشد؛ و در حال حاضر شواهد علمی وجود دارد که فیلم‌های خشونت‌آمیز می‌تواند تأثیر روانی شدیدی بر بینندگان داشته باشد؛ یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که حدود ۲۰ درصد از افرادی که ویدیو‌های گرافیکی از این خشونت‌ها را تماشا می‌کنند به طور قابل توجهی تحت تأثیر آن‌ها قرار می‌گیرند و برخی افراد واکنش‌های استرس منفی، اضطراب و حتی اختلال پس از سانحه را تجربه می‌کنند.

علاوه بر این، ویدئوها مرگ‌ خشونت‌آمیز سیاه‌پوستان را عینیت می‌بخشند؛ برای عموم مردم آمریکا و جهان، آن‌ها به راحتی قربانیان بی‌چهره نژادپرستی می‌شوند که حیثیت و تجارب زیسته خود را از دست داده‌اند. این امر به طور مؤثری استعاره‌های نژادپرستانه‌ای را که سیاه پوستان را می‌کشد، تداوم می‌بخشد.

به رسمیت شناختن فزاینده از این «غیرانسانی‌سازی» از جامعه سیاه‌پوستان در آمریکا وجود دارد و قبل از انتشار فیلم وحشیانه مرگ «نیکولز»، تلاش‌هایی برای مقابله با آن صورت گرفت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *