آیت‌الله خاتمی: هدف دشمن از بدحالی دانش‌آموزان از بین بردن امنیت است

14:48 - 19 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۷۲۹
آیت‌الله خاتمی: هدف دشمن از بدحالی دانش‌آموزان از بین بردن امنیت است
امام جمعه موقت تهران گفت: دشمنان از بدحالی‌های پیاپی دانش‌آموزان سه هدف دارند که مهم‌ترین آن از بین بردن امنیت و ایجاد دلشوره در جامعه است، زیرا احساس امنیت از خود امنیت مهم‌تر است.

خبرگزاری میزان _ آیت‌الله احمد خاتمی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران در مصلای امام خمینی (ره)، عصر غیبت را عصر دعوت به دین و ایستادن پای دین و دفاع از آن دانست و گفت: از سفارش‌هایی که در عصر غیبت تکلیف ماست، حفظ دین و ایستادن پای دین است که هم باید خودمان پایبند باشیم و هم به دیگران سفارش کنیم. در زمان غیبت امام عصر، آن‌ها که قائل به امامت ایشان و منتظر ظهور حضرت‌شان هستند، از مؤمنان همه زمان‌ها برترند.  

وی افزود: دینداری در عصر غیبت بسیار سخت است و از پیامبر اکرم (ص) روایت است که فرمودند «یاران امام زمان دینشان را به سختی نگه می‌دارند؛ چنانچه بخواهند در شب درختی که خار‌های تیز دارد را بکنند یا آنکه کسی بخواهد آتش را روی دستش نگه دارد که دستی برای او باقی نمی‌ماند».

خطیب نمازجمعه تهران ادامه داد: از صفاتی که مکرر در قرآن مجید برای ذات مقدس پروردگار بیان شده، قدرت بی‌پایان خداوند است و آیات فراوانی در این زمینه است که تأکید دارد قدرتمندان باطل را در هم شکستیم. قدرتمندان باطل نصیحت و موعظه می‌شوند، اما وقتی فریاد‌ها به جایی نرسید، خداوند می‌فرماید نابودشان کردیم و این سخن ۵۰ مرتبه در قرآن آمده است؛ گاه با واژه تدمیر (از بین بردن و زیر و رو کردن) و گاه با عبارت تدبیر.

آیت‌الله خاتمی افزود: در آیاتی از قرآن هم سخن این است که توطئه آن‌ها را خنثی کردیم که ۲۰ مرتبه به آن اشاره شده که بدون اینکه بفهمند، توطئه‌شان را خنثی کردیم؛ آن‌ها توطئه می‌کنند، من هم به حساب آن‌ها می‌رسم که یکی از آن‌ها توطئه علیه ابراهیم نبی بود که خداوند آن را ناکام گذاشت. این قدرت بی‌پایان خداوند است.

وی ادامه داد: ولادت ابراهیم (س) و موسی (س) هم در اوج خفا صورت گرفت؛ فرعون ۷۰ هزار طفل بی‌گناه را سر برید، چون به او گفتند پسری متولد می‌شود که حکومت تو را براندازی می‌کند، اما خداوند با قدرت لایزال خود موسی را به دست قابله‌ای که از فرعونیان بود متولد کرد، سازنده صندوق محافظ موسی هم نجاری فرعونی بود و گیرندگان صندوق از امواج هم آل فرعون بودند و بازکننده صندوق که قرآن تعبیر تابوت می‌کند، خود فرعون یا همسرش بود. موسی (س) تا ۲۰ سالگی در کاخ فرعون بزرگ شد و او را سرنگون کرد. خداوند چیزی را که اراده کند، قطعاً تحقق می‌یابد.

امام جمعه تهران با بیان اینکه خلفای عباسی هم بر اساس روایت پیامبر اکرم (ص) می‌دانستند که به زودی در خاندان اهل بیت فرزندی متولد خواهد شد که اساس حکومت‌های ظالمانه را از ریشه ویران خواهد ساخت و مولودی ستم برانداز است، اظهار کرد: از زمان امام جواد (ع) زیرنظر گرفتن خاندان اهل بیت شروع شد و امام هادی (ع) را از مدینه به سامرا تبعید کردند تا حضرت مهدی (عج) متولد نشود. عوامل جور وقت و بی‌وقت به خانه امام عسگری حمله می‌کردند و قابله‌های فراوانی بر خانه امام گماشتند تا این موعود که متولد شد را از بین ببرند.

آیت‌الله خاتمی افزود: آن‌ها از قدرت الهی غافل بودند و صاحب‌الزمان به اراده الهی به دنیا آمد و ۱۱۸۹ سال دوستداران و منتظران حضرت تولد ایشان را جشن گرفتند و آن موعود، ان‌شاءالله با ظهور خود جهان را روشن خواهد کرد.

وی با تجلیل از مردم در برگزاری شکوهمند جشن نیمه شعبان و ولادت منجی عالم بشریت در سراسر کشور، خاطرنشان کرد: بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در جمکران اجتماع کردند، اما اعتقاد به منجی موعود، تنها شیعی نیست؛ گرچه شیعیان بیشتر از همه به این موضوع توجه و اهتمام دارند، اما این یک اعتقاد بین‌المللی است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه پیروان همه ادیان توحیدی و الهیون عالم به منجی موعود و مهدویت اعتقاد دارند و باور داریم که این باور ما باور حق است که روزی ظالمان و ستمگران می‌روند و تنها مهدی فاطمه (س) بر جهان حاکم خواهد شد، تصریح کرد: روزی فراخواهد رسید که از آمریکا خبری نخواهد بود و بی‌تردید اسرائیل غاصب هم روی زمین نخواهد بود؛ چه ما آن روز باشیم یا نباشیم و این یک باور قرآنی است.  

امام جمعه تهران در خطبه دوم نماز درباره بدحالی دانش‌آموزان گفت: حادثه‌ای که این روز‌ها رخ داده و بسیاری از شهر‌ها را هم فرا گرفته، بدحالی پیاپی دانش‌آموزان و عمدتاً دانش‌آموزان دختر است.

وی افزود: سران اغتشاش برای آسیب رساندن به نظام سه برنامه داشتند که اولین آن‌ها آوردن مردم به کف خیابان‌ها بود و به نوجوان‌ها و جوانان بازی‌خورده گفته بودند یک هفته در خیابان‌ها باشید، نظام می‌رود که البته زبان حال شما مردم این بود که شتر در خواب بیند پنبه دانه و به فضل خداوند این انقلاب ریشه در دل‌ها دارد و با چهار تا حرکت نابخردانه، نظام آسیب نمی‌بیند.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: دومین برنامه که سران اغتشاش داشتند راه‌اندازی جنگ مسلحانه بود که آذر ماه اعلام جنگ مسلحانه کردند و فراخوان هم دادند، ولی هیچ‌کس نشنید و از همان ابتدا برنامه این شیاطین ناکام ماند.

خطیب نمازجمعه تهران بیان کرد: سومین برنامه‌ای که داشتند ایذاء دائم یعنی اذیت کردن مدام ملت بزرگ ایران بود و این مسمومیت‌های پیاپی را من از مصادیق این ایذاء و اذیت می‌بینم؛ آن مقداری که واقعاً هست و در وقوع این حادثه تلخ هیچ تردیدی نیست، ولی مقداری هم ناشی از تلقین و استرس است که بحث آن جداست.

وی افزود: دشمنان از این مسمومیت‌های پیاپی سه هدف دارند؛ اول اینکه امنیت را از بین ببرند و دلشوره در جامعه ایجاد کنند. زیرا احساس امنیت از خود امنیت مهمتر است. اینکه پدر‌ها و مادر‌ها بچه‌هایشان را به مدرسه فرستاده‌اند، دلشوره پیدا کنند که این بچه‌ها کِی به سلامت برمی‌گردند، یکی از اهداف این حرکت غیرانسانی است.

هدف دشمن توقف رشد علمی و تحصیلی فرزندان ایران است

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: هدف دوم توقف رشد علمی و تحصیلی فرزندان ایران است. بعضی جا‌ها برخی دانش آموزان گفته‌اند اگر قرار است مسموم شویم، به مدرسه نمی‌رویم. این همان چیزی است که دشمنان و معاندان می‌خواهند. هدف سوم هم اتهام به نظام و متدینین است که از تهمت‌های صددرصد گناه است. اگر برخی رسانه‌ها و مطبوعات در روز‌های آخر سال در پی یک دروغ بزرگ هستند، همین است که این حرکت را پای نظام و متدینین بنویسند، اما این دروغ، دروغی است که نگرفته و نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در روز درختکاری فرمودند کسانی که دست به این کار‌ها می‌زنند، چه عامل و چه مسبب باشند، باید حکم اشد مجازات برای آن‌ها داده شود و این حکم باید اجرا شود؛ رهبری به صراحت فرمودند در ارتباط با این افراد عفوی هم در کار نخواهد بود و آنچه مقام معظم رهبری فرمودند مبنای فقهی دارد و مبنای فقهی این است که آن‌هایی که این کار‌ها را انجام می‌دهند، افساد فی‌الارض می‌کنند و مفسد فی‌الارض حکمش اعدام است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: این قانون همین الآن در حال اجراست و بر اساس ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی «هر کس به‌طور گسترده مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرایم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب و اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آن‌ها شود، به‌گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع شود، مفسد فی الارض محسوب و به اعدام محکوم می‌شود».

آیت‌الله خاتمی افزود: جرم شایعه‌افکنان در این ارتباط هم جرم سنگینی است؛ کسانی که در رسانه، متدینین را متهم به این اتهام می‌کنند، کارشان مصداق شایعه‌افکنی است و رئیس قوه قضائیه هم به صراحت این موضوع را عنوان کرد و از دستگاه قضایی می‌خواهم با کسانی که دروغ و شایعه در فضای مجازی و فضای مکتوب پخش می‌کنند، با قاطعیت تمام برخورد کنند. آیه‌ای هم در سوره احزاب در این ارتباط آمده که می‌گوید اگر منافقین دست از این کارشان برندارند (بیماردلان) کسانی که اخبار وحشتناک نقل می‌کنند تا مردم بلرزند، به‌شدت باید با این‌ها برخورد کنیم.

قدردانی آیت‌الله خاتمی از رئیس قوه قضاییه برای زمینه‌سازی اجرای فرمان عفو رهبر معظم انقلاب 

وی در ادامه از رئیس قضاییه برای زمینه‌سازی اجرای فرمان عفو مقام معظم رهبری درباره فریب‌خوردگان در اغتشاشات اخیر قدردانی کرد و گفت: نظام اسلامی توبه‌پذیر است و کسانی که بازی خوردند و اشتباه کردند، مشمول رأفت اسلامی شدند، اما با همان ملاک که آن‌ها عفو شدند که اقدامی قابل تجلیل است، به همان ملاک می‌گویم که اقدام کسانی که علیه فرزندان ملت مرتکب جنایت شدند، گناهی نابخشودنی است و به همین دلیل هم مقام معظم رهبری فرمودند این افراد به اشد مجازات برسند.  

صله رحم از سنت‌های خوب نوروز است

آیت‌الله خاتمی افزود: سنت‌های خوب نوروزی را پاس می‌داریم که مهم‌ترین آن‌ها صله رحم و کینه‌زدایی از دل‌ها و دید و بازدید بزرگان و پاکیزگی شهر است که همه از سنت‌های خوب اسلامی است. به همه به‌خصوص به جوان‌های عزیز می‌گوییم که دنبال شادی بخردانه باشید؛ چهارشنبه‌سوری که شما می‌توانید اسم آن را چهارشنبه‌سوزی بگذارید، از مراسم‌های نابخردانه است.  

وی ادامه داد: هنوز چهارشنبه‌سوری نشده، تعدادی جان خود، تعدادی چشم خود و تعدادی اعضا و جوارحشان را در این رسم غلط از دست داده‌اند. شما را به خدا کدام عقلی اینگونه شادی را تأیید می‌کند؟! فکر نمی‌کنم هیچ عاقلی به خودش آسیب برساند و پدر و مادر و چه‌بسا فرزندان خود را داغدار کند. این مراسم خردورزانه نیست. ان‌شاءالله به‌ویژه جوانان این سخن از دل برآمده را خواهند شنید.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: روز ۲۳ اسفند سالروز تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ به دستور امام راحل است و به همین مناسبت این روز را به نام «روز شهید» نامگذاری کرده‌اند؛ ما مدیون شهدا و خون مطهر آن‌ها هستیم. اگر این شهدا نبودند صدامی بود که میانه مصاحبه گفت ان‌شاءالله ۳ روز دیگر در تهران با شما مصاحبه خواهم کرد. ما چنین فردی طرف بودیم.

آیت‌الله خاتمی یادآور شد: آن‌هایی که نگذاشتند صدام به هدفش برسد، همین شهدای عزیز ما بودند که به تعبیر شهید مطهری همه مدیون آن‌ها هستیم که جان عزیزشان را در راه خدا و دفاع از دین و ناموس و وطن فدا کردند.

وی افزود: مردم و مسئولین نگاه به تکریم شهیدان و خانواده‌های آن‌ها را با اهتمام بیشتر ادامه دهند؛ امام فرمودند خانواده شهدا نور چشم ما هستند. کسی که جوان خود را از دست داده باشد، می‌فهمند که جوان از دست دادن به چه معناست. حفظ حرمت شهدا هم بر همه واجب است و از فرزندان شهدا می‌خواهم آنچنان که تاکنون عمل کرده‌اند، رفتارشان فاخر باشد و پاسدار راه پدرانشان باشند و بدانند که پدرانشان نظارت بر آن‌ها دارند و اگر بد عمل کنند، رنجیده می‌شوند.  

به گزارش ایرنا، خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش یاد و خاطره خدمتگزار مخلص مرحوم «حسن غفوری‌فرد» را گرامی داشت و برای وی طلب علو درجات کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *