موج خشونت‌های مرگبار رژیم صهیونیستی علیه کرانه باختری؛ انتفاضه جدید در راه است؟

11:18 - 19 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۶۹۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
موج خشونت‌های مرگبار رژیم صهیونیستی علیه کرانه باختری؛ انتفاضه جدید در راه است؟
تشدید خشونت‌های رژیم صهیونیستی علیه کرانه باختری از بروز وضعیتی هشدارآمیز و جنایتکارانه در آینده نزدیک حکایت دارد.

خبرگزاری میزان – در حالی که موج جدید و شدت یافته جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه کرانه باختری، قربانی روی قربانی می‌گذارد، نگرانی‌ها در مورد آینده این موج مرگبار تشدید شده است.

به گزارش «میدل ایست آی»، در ماه‌های اخیر و در پی تشدید خشونت‌ها و جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها، شمار شهدای فلسطینی و صهیونیست‌های به هلاکت رسیده افزایش قابل توجهی داشته است.

تشدید خشونت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری در حالی تشدید می‌شود که اختلاف نظر میان مقام‌های صهیونیست بر سر ادامه روند مورد حمایت کابینه راستگرای افراطی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز بالا گرفته است.

با توجه به فرا رسیدن ماه رمضان پیش بینی می‌شود که وضعیت از آن چه در جریان است، وخیم‌تر نیز شود.

-چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

موج جدید حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری و شرق قدس اشغالی متمرکز شده است؛ اراضی که رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ اشغال کرده است.

نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست سال گذشته دست کم ۱۶۷ فلسطینی را در کرانه باختری به شهادت رساندند و از ژانویه امسال تاکنون دستکم سبب شهادت ۷۱ فلسطینی شده اند؛ این میزان تقریبا برابر با یک شهید در هر روز است.

براساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین، این خونین‌ترین شروع یک سال از سال ۲۰۰۰ تاکنون است.

همزمان تعداد عملیات مقاومتی فلسطینی‌ها علیه صهیونیست‌ها افزایش یافته است؛ دستکم ۳۰ صهیونیست در سال ۲۰۲۲ به هلاکت رسیدند که بدترین آمار تلفات رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۸ است؛ در سال جدید نیز دستکم ۱۳ صهیونیست به هلاکت رسیدند.

همزمان خشونت شهرک نشینان صهیونیست طی سال‌های اخیر در مسیر صعودی بوده است؛ داده‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ حملات شهرک نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌ها رشد ۱۳۷ درصدی داشته است.

شهرک نشینان صهیونیست از سال ۲۰۲۲ تاکنون دستکم ۹ فلسطینی را به شهادت رساندند.

گسترش شهرک سازی‌های صهیونیستی نیز در حال رشد است.

نزدیک به ۷۰۰ هزار شهرک نشین در بیش از ۲۵۰ شهرک در سراسر کرانه باختری و شرق قدس اشغالی با نقض قوانین بین المللی زندگی می‌کنند.

در شرق قدس اشغالی، فلسطینی‌ها هشدار می‌دهند که مسجد الاقصی با فشار بی سابقه‌ای از سوی گروه‌های شهرک نشین صهیونیست و اعضای کنست برای تضعیف وضعیت آن به عنوان یک مکان اسلامی مواجه است.

تعداد شهرک نشینانی که طی هجوم‌های تقریبا روزانه وارد حیاط مسجد الاقصی شده اند، در ۱۰ سال گذشته نزدیک به هفت برابر شده است.

برخی از گروه‌های شهرک نشینی که این تهاجمات را سازماندهی می‌کنند، می‌خواهند مسجد الاقصی ویران شود و معبد سومی به جای آن ساخته شود و در این مسیر از حمایت نمایندگان کنست نیز برخوردارند.

تسلط رژیم صهیونیستی بر شرق قدس اشغالی، چندین اصل تحت قوانین بین‌المللی را تصریح می‌کنند یک قدرت اشغالگر حاکمیتی بر سرزمین تحت اشغال ندارد و نمی‌تواند هیچ تغییر دائمی در آن ایجاد کند، نقض می‌کند.

شهروندان فلسطینی در اراضی اشغالی نیز با تبعیض و خشونت فزاینده کابینه مواجه بوده اند.

به گفته یک سازمان حقوق بشری، از زمان سوگند کابینه جدید رژیم صهیونیستی در پایان سال ۲۰۲۲، دستکم ۵۰ تصمیم کابینه یا قانون پارلمان با انگیزه هدف قرار دادن شهروندان فلسطینی ارائه شده اند که شامل قوانینی می‌شوند که به کابینه اختیار سلب تابعیت و صدور حکم اعدام به بهانه اقدام تروریستی را می‌دهد.

-چه چیزی باعث شکل گیری موج اخیر جنایت‌های رژیم صهیونیستی شد؟

مشخص کردن یک رویداد خاص به عنوان دلیل موج کنونی تنش‌ها دشوار است؛ با وجود این، با تجزیه و تحلیل داده‌های مختلف، وقایع ماه مه ۲۰۲۱ مازاد بر برخی نارضایتی‌های طولانی مدت فلسطینی‌ها وضعیت حاضر را رقم زده است.

۱۱ روز درگیری ناشی از تجاوزات رژیم صهیونیستی به قدس اشغالی از جمله تلاش برای اخراج خانواده‌های فلسطینی از محله شیخ جراح و حمله به نمازگزاران در مسجد الاقصی، سبب شد تا این موج از تنش‌ها شکل بگیرد.

از مجموع ۲۷۴ فلسطینی که در آن زمان توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، ۲۸ نفر از کرانه باختری رود اردن بودند.

همین رویداد‌ها در کنار ناامیدی روزافزون جوانان فلسطینی از بهبود اوضاع، سبب شده مقاومت فلسطین در کرانه باختری افزایش یابد؛ ضمن این که دستکم پنج گروه مقاومتی جدید فلسطینی در دو سال گذشته ایجاد شدند.

داده‌های ارتش رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که تیراندازی به اهداف صهیونیستی در کرانه باختری بین سال‌های ۲۰۲۱ تا پایان سال ۲۰۲۲، ۳۶۷ درصد افزایش یافته و از ماه می ۲۰۲۱ تاکنون دستکم چهار سرباز و ۱۳ شهرک نشین صهیونیست به هلاکت رسیده اند.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی در اواخر سال ۲۰۲۲ به کابینه‌ای رای داد که راست‌گراترین کابینه تاریخ این رژیم مجعول است.

دستور کار کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی توسعه شهرک سازی به قصد الحاق کرانه باختری است؛ در عین حال، چندین وزیر و نماینده طرفدار شهرک نشینان صهیونیست علنا خواستار اقدامات سخت گیرانه‌تر علیه فلسطینی‌ها شده اند.

به عنوان مثال، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی که مسئولیت مدیریت مدنی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را نیز بر عهده دارد، خواستار محو شدن یک شهرک فلسطینی شده است؛ او همچنین مدافع صریح گسترش و الحاق شهرک‌ها است.

-آینده چطور به نظر می‌رسد؟

با ادامه شهرک سازی و تثبیت اشغالگری رژیم صهیونیستی، هرگونه راه حل سیاسی بعید‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

در عین حال، از زمان پایان یافتن انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۵، رژیم صهیونیستی بیش از پنج عملیات بمباران را در غزه آغاز کرد.

پیش‌بینی این که تنش‌های کنونی به چه چیزی منجر می‌شود و در صورت وجود، چقدر شبیه به رویدادهای اخیر هستند، دشوار است.

اما چالش‌های امروز مانند کابینه راستگرای افراطی رژیم صهیونیستی، رشد مقاومت و شکنندگی تشکیلات خودگردان با سال‌های گذشته متفاوت است، به همین دلیل است که آژانس‌های اطلاعاتی، دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران به طور فزاینده‌ای نسبت به احتمال وقوع یک انفجار بزرگ هشدار می‌دهند.

ویلیام برنز، رئیس سیا اخیرا گفت تنش‌های کنونی شباهت ناخوشایندی به انتفاضه دوم دارد.

در حالی که تهدید شیوع غیرقابل کنترل خشونت، شماری از کشور‌ها را در ماه‌های اخیر برای انجام تلاش‌هایی جهت کاهش تنش‌ها به تحرک واداشته است، اما رویداد‌هایی مانند حمله بی‌سابقه شهرک‌نشینان صهیونیست به شهر فلسطینی حواره در ماه گذشته نشانه‌ای از آن چه را ممکن است در پیش باشد، نشان می‌دهد.

نگرانی‌ها درباره تشدید تنش‌ها به‌ویژه قبل از ماه آوریل که عید فصح، عید پاک و رمضان با هم تداخل پیدا می‌کنند، زیاد است.

اما صرف نظر از این که ماه آتی چگونه می‌گذرد، اگر عوامل زمینه‌ای که منجر به تنش‌های فعلی می‌شود به زودی حل نشوند، خطر شعله ور شدن گسترده‌تر تنش‌ها به احتمال زیاد از بین نخواهد رفت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *