دادستان خراسان‌جنوبی: برخورد قاطع و قضایی با اخلاگران در چهارشنبه آخر سال/ روند رسیدگی به تخلفات ساختمانی به بازنگری نیاز دارد

13:15 - 16 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۳۲۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دادستان خراسان‌جنوبی: برخورد قاطع و قضایی با اخلاگران در چهارشنبه آخر سال/ روند رسیدگی به تخلفات ساختمانی به بازنگری نیاز دارد
دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌جنوبی گفت: با هر فردی که به بهانه شادی درصدد اخلالگری و ناامنی در چهارشنبه آخر سال باشد، برخورد قاطع و قضایی می‌شود.

خبرگزاری میزان- چهارمین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خراسان‌جنوبی با دستور کار در مورد پیگیری پایش تصویری بازار از سوی فرمانداری بیرجند، حل معضل تخلفات ساختمانی با استفاده از تجارب دیگر استان‌ها و ارایه پیشنهادات نظام مهندسی ساختمان، تاکید بر راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ برای درمان اجباری اعتیاد و پیش‌بینی تمهیدات لازم برای چهارشنبه آخر سال برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی نسائی زهان، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی در این نشست، با بیان اینکه مخالف شادی جوانان و مردم نیستیم، اما این شادی نباید بهانه‌ای برای ایجاد ناامنی یا خسارت در جامعه باشد، اظهار کرد: با هر فردی که به بهانه شادی درصدد اخلالگری و ناامنی در چهارشنبه آخر سال باشد، برخورد قاطع و قضایی می‌شود.

وی افزود: لزوم فرهنگ‌سازی رسانه‌ها در زمینه چهارشنبه سوری مورد تاکید است و موتورسکیلت‌ها و خودرو‌هایی که از داخل آن‌ها اقدام به پرتاب ترقه شود، ضمن توقیف تا ۱۵ فروردین سال آینده به پارکینگ منتقل خواهند شد.

دادستان بیرجند با بیان اینکه اصنافی که اقدام به فروش مواد محترقه غیرمجاز کنند پلمب می‌شوند، بیان کرد: اگر فرد زیر ۱۸ سال با پرتاب این نوع مواد آسیب جسمانی به کسی وارد کند یا اموال دولتی تخریب شود، مرتکب جرم شده و اولیای او نیز تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین  نسائی عنوان کرد: دستگاه قضایی به دنبال پرونده‌سازی نیست بلکه باید از آسیب‌ها جلوگیری کرد، نظم و آسایش مردم از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر فرد یا افرادی بخواهند در این زمینه اخلال ایجاد کنند منتظر برخورد قضایی باشند.

وی بر انتصاب مدیران آموزش دیده تاکید کرد و گفت: مدیران به خاطر جایگاهی که دارند باید قانون را بدانند و به آن عمل کنند، زیرا شرح وظایف هر کسی در قانون مشخص است.

دادستان بیرجند اظهار کرد: اگر شاهد خلاف در جامعه هستیم نشانه این است که مدیر قانون را نمی‌داند یا به آن عمل نمی‌کند لذا باید تلاش کرد قبل از انتصاب آموزش‌های لازم به مدیران ارایه شود.

حجت الاسلام والمسلمین  نسائی افزود: بررسی تجربیات سایر استان‌ها نیز در رفع و کاهش آسیب‌ها اثرگذار است و باید جدی گرفته شود.

حجت الاسلام  والمسلمین یدالله وحدانی نیا در این نشست، با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها از منابع و منافذ درآمدزایی است، اظهار کرد: روند رسیدگی به تخلفات ساختمانی به بازنگری نیاز دارد چراکه این مسئله یکی از دغدغه‌های مهم دستگاه قضا است و آیت الله رئیسی در زمان تصدی ریاست قوه قضاییه بر اصلاح این کمیسیون تاکید داشتند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی بیان کرد: اگر اقدامی تخلف است نباید با پرداخت جریمه وجهه قانونی پیدا کند و اگر تخلف نیست باید در حوزه نظام مهندسی ساختمان پیشنهادات جدی گرفته شود.

حجت الاسلام  والمسلمین وحدانی نیا عنوان کرد: در حال حاضر مهندسان با نقشه طراحی شده سازه یک ساختمان را تایید می‌کنند، اما سازندگان، چون براساس آن نقشه اقدام نمی‌کنند نقشه دیگری را پشت صحنه به صورت غیر رسمی طراحی می‌کنند و مهندس ناظر هم ناچار به همراهی است.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی در راستای پیشگیری از تخلفات ساختمانی پیشنهاداتی دارد که می‌توان براساس تجربیات دیگر استان‌ها به آن پرداخته شود، گفت: بازنگری طرح تفصیلی شهر و استفاده از تجربه دیگر کشور‌ها با در نظر گرفتن محله محور بودن ساخت و ساز‌ها در کاهش تخلفات ساختمانی تاثیر دارد و نیاز است از سوی شهرداری دنبال شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی به برگزاری ۱۷ جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم در شهرستان‌های استان با ۸۲ مصوبه اشاره کرد و گفت: چهار جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان هم از ابتدای امسال برگزار شده که ۱۸ مصوبه داشته است.

حجت الاسلام  والمسلمین  وحدانی نیا اظهار کرد: اهتمام دستگاه قضا بر پیشگیری از وقوع جرم است لذا در راستای کاهش آسیب سرقت باید پایش تصویری اصناف و بازار جدی گرفته شود.

وی افزود: پایش تصویری بازار به طور مرتب در جلسات کارگروه پیشگیری از سرقت مورد تاکید بوده که انتظار است با همکاری شهرداری و اصناف به نتیجه برسد.

محمد رضا حسنی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی در این نشست با اشاره به راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ در بیرجند، گفت: نیازسنجی برای مرکزی با ظرفیت ۱۵۰ نفر انجام شده و آمادگی کامل برای تجهیز آن را داریم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدرخراسان جنوبی افزود: ابتدا باید بهزیستی مجوز‌های لازم برای راه‌اندازی این مرکز با استاندارد‌های مورد تایید کمیته کشوری را صادر کند.

وی بیان کرد: تاکنون مکانی با ظرفیت ۳۰ نفر در خیابان معلم از سوی بهزیستی مجوز اخذ کرده، اما مورد تایید کمیته کشوری نیست لذا باید مجدد مکانی با استاندارد‌های لازم معرفی شود تا بتوانیم آن را تجهیز کنیم.

 هادی علیپور رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی در این نشست گفت: از ابتدای دی ماه تاکنون ۲۶ هزار و ۱۸۰ عدد انواع مواد محترقه در این استان کشف شده است.

وی افزود: همچنین در بازرسی از یک واحد صنفی ۲ هزار و ۱۹۹ عدد مواد محترقه کشف و یک نفر دستگیر شده است.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: با تلاش ماموران پلیس در بازرسی از یک منزل مسکونی نیز ضمن کشف هزار و ۵۰۰ عدد انواع مواد محترقه دو نفر دستگیر شدند.

علیپور به شرایط خاص چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و گفت: با توجه به موج‌سواری معاندین، چهارشنبه آخر امسال حساسیت بیشتری دارد لذا باید مراقبت شود حوادث تلخ گذشته تکرار نشود.

وی با تاکید بر لزوم ایمن‌سازی قنوات و چاه‌های متروکه روستا‌های اطراف شهر، افزود: توصیه‌های لازم به دهیاران در این خصوص داده شده است همچنین جایگاه‌داران سوخت در روز‌های منتهی به چهارشنبه آخر سال از عرصه سوخت به صورت خرد باید جلوگیری کنند.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: شهرداری‌ها نیز مکلف به جمع‌آوری لاستیک‌های فرسوده در اطراف شهر‌ها و معابر شده‌اند.

علیپور بر خودحفاظتی ادارات، بانک‌ها، مدارس و دیگر ساختمان‌های اداری تاکید کرد و گفت: لازم است برای پیشگیری از موارد آتش‌سوزی در شب چهارشنبه سرایدار مستقر باشد تا حوادث احتمالی سریع گزارش شود.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *