تألیف آیت الله تحریری

از دو اثر تازه منتشره انتشارات مروی رونمایی شد

8:42 - 20 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۲۶۵
از دو اثر تازه منتشره انتشارات مروی رونمایی شد
در مراسمی از دو اثر تازه نشر «اسرار فاطمی (شرح خطبه فدکیه حضرت زهرا (س)» و «آیین پاسداری (شرح دعای ۲۷ صحیفه مبارکه سجادیه در رابطه با مرزداران)» نوشته آیت الله محمدباقر تحریری رونمایی شد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی مؤسسه صراط مستقیم، آیت الله مهدی شب-زندهدار «عضو فق‌های شورای نگهبان» در مراسم رونمایی از دو اثر تازه نشر آیت الله محمدباقر تحریری با عناوین «اسرار فاطمی (شرح خطبه فدکیه حضرت زهرا (س)» و «آیین پاسداری (شرح دعای ۲۷ صحیفه مبارکه سجادیه در رابطه با مرزداران)» اظهار داشت: آیت الله تحریری با نوشتن شرح بر خطبه فدکیه به حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار ولاء و علاقه کرده و خطبه آن حضرت را شرح کردند تا برکات آن تعمیم پیدا کند و زمینه اظهار ولاء را برای خوانندگان ایجاد کردند.

وی گفت: اگر نبوت، رسالت و هدایت پیامبران را از عالَم حذف کنیم، عالم یک فلسفه منطقی درستی پیدا نمی‌کند؛ اگر به آفاق بلند و رسیدن به آن جایگاه با عظمت و هدایت پیامبران و اهداف خلقت را بنگریم و ضمیمه خلقت کنیم، خلقت معنا پیدا می‌کند.

عضو فق‌های شورای نگهبان با اشاره به آیه ۲۳ سوره شوری تصریح کرد: خداوند متعال به پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید «قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی» با توجه به این آیه متوجه می‌شویم که مودت فی القربی به حدی با ارزش است و در ترقی و تعالی انسان مؤثر و نقش آفرین است که می‌تواند اجر رسالت باشد.

وی افزود: قدر متیقن از ذی القربی که احدی نمی‌تواند انکار کند، حضرت زهرا (س) است و ائمه اطهار (ع) مصداق ذی القربی هستند. این آیه نشان می‌دهد که حضرت صدیقه طاهره (س) چه عظمتی دارد که دلبستگی به آن، اجر رسالت واقع می‌شود.

آیت الله شب¬زنده¬دار با بیان این که خطبه مبارکه حضرت زهرا (س) باید ماندگار باشد که از اسناد حقانیت تشیع است، اظهار داشت: کتاب تازه منتشره «اسرار فاطمی» در راستای اهداف صدیقه طاهره (س) است و قطعاً اجر بسیار فراوانی دارد.

وی گفت: کتاب تازه نشر دیگر که در این جلسه رونمایی شد، به شرح دعای ۲۷ صحیفه مبارکه سجادیه پرداخته که تحت عنوان «آیین پاسداری» منتشر شده است. زیارات، ادعیه و مناجات‌های ائمه (ع) رموز و مخازنی از معارف الهی است که انسان در حال نجوای با محبوب خود بسیاری از مسائل را فرا می‌گیرد و از بسیاری از غفلت‌ها بیرون می‌آید.

عضو فق‌های شورای نگهبان با انتقاد از این که متون شریعت، متن درسی ما نیست، تصریح کرد: این مناجات‌های حضرت علی بن الحسین (ع) باید کتاب درسی باشد که از نواقص نظام درسی است و بار‌ها بیان کرده ام که متأسفانه متون شریعت، متن درسی ما نیست. حال که این متون در متون درسی ما نیست، می‌توانیم در برنامه‌های شخصی خود قرار دهیم.

وی خطاب به طلاب حاضر در این مراسم افزود: فرازی از دعایی که در این اثر شرح داده شده، به این عبارت می‌پردازد که «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَنْسِهِمْ عِنْدَ لِقَائِهِمُ الْعَدُوَّ ذِکْرَ دُنْیَاهُمُ الْخَدَّاعَةِ الْغَرُورِ، وَ امْحُ عَنْ قُلُوبِهِمْ خَطَرَاتِ الْمَالِ الْفَتُونِ، وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ نَصْبَ أَعْیُنِهِمْ» مرزداران خاکی اگر می‌خواهند پیروز شوند، باید دنیا را فراموش کنند و بهشت نصب اعین آن‌ها شود. همین مباحثی که حضرت در این فراز از دعا برای مرزداران جغرافیایی خواسته اند، باید اولویت طلاب به عنوان مرزداران جبهه عقیده، اخلاق، معنویت، اسلام و حکومت الهی باشد.

همچنین در این مراسم، آیت الله تحریری مؤلف کتاب «اسرار فاطمی» و «آیین پاسداری» اظهار داشت: باید در عرصه‌های مختلف، معارف دین تبیین و ارائه شود و مسائل گوناگونی در عرصه جامعه امروز به آن نیاز داریم که جمهوری اسلامی در زمینه‌های مختلف نیاز به پشتوانه تبیین دارد.

وی گفت: دعای ۲۷ صحیفه سجادیه مانند برخی از دعا‌ها طرفدار حاکمیت دینی است و از جامعه اسلامی، ولو این که حاکمیت آن الهی و ولایی نباشد، باید حفظ و حراست داشته باشیم. کسانی که در جایگاه حفاظت از معارف این خاندان هستند، باید این اوصافی که امام سجاد (ع) در این دعا برای مرزداران و پاسداران کیان اسلامی دارند را دارا باشیم.

مؤلف کتاب «اسرار فاطمی» ضمن بیان توضیحاتی در خصوص این اثر تصریح کرد: در طول سال‌هایی که جلساتی را در تهران داشتیم، موضوعات مختلفی را مطرح کردیم که یکی از آن موضوعات در خصوص خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) که میان عده‌ای از مسؤولین و پاسداران مطرح و در قالب این اثر تنظیم شد؛ در اثر مذکور مسائل ولایی مورد توجه بوده است و ما نیز باید از صدیقه کبری (س) درس بگیریم و در این مسیر حرکت کنیم.

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *