مستندساز روسی در گفتگو با میزان عنوان کرد

لزوم توسعه جشنواره بین‌المللی مقاومت به خارج از مرز‌های خاورمیانه

13:28 - 15 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۰۹۶
لزوم توسعه جشنواره بین‌المللی مقاومت به خارج از مرز‌های خاورمیانه
میرزا خانوف معتقد است رسانه‌ها نتوانسته‌اند رویکرد جشنواره بین‌المللی مقاومت را مطرح کنند به همین دلیل این جشنواره نتوانسته از مرز‌های خاورمیانه حرکت و توسعه بیشتری را در سطح دنیا داشته باشد.

قربان میرزا خانوف مستندساز ساکن شهر مسکو و از جمله میهمانان شرکت‌کننده جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در گفت‌وگو با میزان در مورد مقاومت در خارج از منطقه خاورمیانه گفت: جشنواره بین‌المللی مقاومت رویکردی ارزشمند در حوزه هنر و فیلمسازی همچنین مستندسازی محسوب می‌شود، اگرچه برای معرفی آن نیاز است تا به واسطه تبلیغات و رسانه‌ها جایگاه حقیقی خود را در جامعه بین‌المللی پیدا کند.

وی درباره جشنواره بین‌المللی مقاومت تاکید کرد: معرفی جشنواره نیازمند توسعه بیشتر خارج از منطقه خاور میانه است. این ائتلاف منطقه‌ای نانوشته میان کشور‌های خاورمیانه سبب می‌شود تا توانمندی‌های خود را با کمک جشنواره مقاومت به مخاطبان در دنیا معرفی کند. اگر چه این جشنواره حتی در روسیه نیز آنچنان که باید معرفی‌شده و شناخته‌شده نیست، با این حال جنگ سوریه با داعش زمینه را برای معرفی بخش‌هایی از توانمندی‌های محور مقاومت فراهم کرد.

میرزا خانوف عوامل تاثیرگذار در جهت آشنایی‌اش با جشنواره مقاومت را مورد بررسی قرار داد و افزود: فیلم‌ها و مستند‌هایی که در مورد مقاومت و یا هشت سال دفاع مقدس ایران دیده‌ام، عاملی شد تا اطلاعاتی را درباره جشنواره مقاومت کسب کنم و کم‌کم با جشنواره مقاومت آشنا شده و ایده‌ها و روند رویداد‌ها و آثار هنری که در این زمینه خلق می‌شود، مورد بررسی و تحلیل قرار دهم.

وی که یک مستندساز روسی است، تاکید کرد: مستنداتی با زبان روسی در مورد اهل بیت (ع)، جمهوری اسلامی ایران و حتی مقام معظم رهبری به زبان روسی ساخته و منتشر کرده‌ام.

میرزا خانوف در مورد روند رشد جشنواره مقاومت بیان کرد: اکنون که چهل و اندی سال از شکل‌گیری محور مقاومت در منطقه خاورمیانه می‌گذرد و رویکرد‌هایی که این حوزه حول محور آن حرکت می‌کند، توانسته نمره قابل قبولی را به خود اختصاص دهد تا فرهنگ مقاومت سال به سال قوی‌تر شود و همانند یک نیروی قدرتمند تحولاتی را رقم بزند. من معتقدم منطقه خاورمیانه بدون وجود مقاومت و فرهنگ مقاومت قطعا نمی‌توانست در برابر مشکلات ایستادگی کند و نقش موثر و سازنده مقاومت در این منطقه به خوبی معین و مشخص است.

وی در مورد شناخته شدن جشنواره بین‌المللی مقاومت خاطرنشان کرد: باید تاکید کنم که متاسفانه نبود اطلاعات لازم در خارج از مرز‌های خاورمیانه در مورد مقاومت، سبب شده که دنیا اطلاعات درست و دقیقی در مورد عملکرد و اهداف جشنواره مقاومت نداشته باشد. این جشنواره تنها در منطقه خاورمیانه توانسته تعریفی مشخص و معین برای خود رقم بزند. در این زمینه ضعف رسانه‌ها نیز عاملی برای عدم شناخت مقاومت به عنوان یک نیروی تاثیرگذار بر جامعه منطقه خاورمیانه است. باید توجه داشته باشید مقاومت زمانی توانست در سطح جامعه بین‌الملل معرفی شود که روز‌های ابتدایی جنگ سوریه بود و به تدریج توانست حرکتی توسعه‌مدار را سرلوحه کار خود قرار دهد، با این حال برای معرفی حقایق محور مقاومت به دنیا باید تلاش بیشتری در حوزه‌های فرهنگی و هنری انجام داد تا حقایق و اهداف واقعی این محور برای جامعه جهانی خصوصاً مردم روسیه بیشتر شناخته شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *