سفر گروسی به تهران؛ لزوم پرهیز آژانس از سیاسی کاری درباره موضوع هسته‎ای ایران

8:01 - 13 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۵۷۰
سفر گروسی به تهران؛ لزوم پرهیز آژانس از سیاسی کاری درباره موضوع هسته‎ای ایران
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه به ایران سفر کرد و قرار است روز شنبه با مقام‎های عالی رتبه کشورمان دیدار و گفت‎وگو کند.  

خبرگزاری میزان - رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه به ایران سفر کرد تا طی حضور خود در تهران با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و دیگر مقام‌های عالی رتبه کشورمان دیدار و رایزنی کند.


در همین حال گزارش اخیر آژانس درباره موضوع هسته‌ای ایران که در چارچوب رویه غیرفنی منتشر شد، دارای ظرفیت سوءاستفاده برای تداوم طرح اتهام‌ زنی‎های واهی درباره ایران بود؛ این در حالی است که درز گزارش‌های آژانس درباره ایران به رسانه‌های غربی نیز در این مدت ادامه داشته است.


در توضیح رویکرد سیاسی آژانس درباره موضوع هسته‌ای ایران، دو نکته قابل توجه است.


نخست اینکه گروسی خود را در آستانه انتخاب مجدد ریاست آژانس می‌بیند و قرار است نشست آتی شورای حکام در این باره تصمیم گیری کند؛ با توجه به نفوذ کشور‌های غربی طرف برجام بر نهاد مذکور، می‌توان گفت که جلب نظر این کشور‌ها در موضوع هسته‌ای ایران در حال حاضر و در آینده، برای مدیرکل آژانس در اولویت قرار دارد.


رافائل گروسی در این چارچوب حتی برخلاف اظهارات پیشین خود مبنی بر نداشتن نقش تصمیم گیر در مورد مذاکرات برجام، دو موضوع احیای برجام و ارائه پاسخ‌های معتبر و قانع کننده ایران به پرسش‌های آژانس را به هم گره زد.


دوم اینکه، بودجه مورد نیاز آژانس عمدتا توسط کشور‌های غربی تامین می‌شود؛ همین امر سبب شده تا ویژگی‌های اعتباربخش آژانس یعنی بی طرفی، حرفه‌ای گری و توجه به خواست همه کشور‌های عضو، تحت تاثیر رویکرد‌ها و موضع گیری‌های چند کشور صاحب نفوذ کم رنگ شود.


با این توضیحات و با نگاهی به گزارش فصلی آژانس درباره موضوع هسته‌ای ایران، آن چه مشخص و قطعی است، تداوم رویه نادرست پرداختن به جزئیات غیر ضروری از جانب آژانس است؛ رویه‌ای که می‌تواند فرصت سوءاستفاده و طرح اتهام‌های مضاعف درباره ایران در موضوع هسته‌ای را از طریق دستاویز قرار دادن جزئیات مذکور برای کشور‌های مغرض فراهم کند.


رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران در مورد سفر مدیر کل آژانس به ایران ضمن تکرار ادعای عدم همکاری ایران با آژانس، گفت: گروسی هنوز گزارش خود را درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به ان پی تی منتشر نکرده است؛ ما برای تصمیم گیری جهت اقدام‌های مناسب درباره ایران منتظر ارزیابی آژانس هستیم.


در عین حال، یکی از سخنگو‌های وزارت خارجه آمریکا نیز طی اظهاراتی ادعایی، گفت که واشنگتن پیش از هرگونه تصمیم گیری درخصوص گام‌های بعدی خود درباره موضوع هسته‌ای ایران، منتظر نتایج سفر گروسی به تهران خواهد ماند.


از سوی دیگر، پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا همزمان با سفر گروسی به ایران ادعا کرده است که ایران باید تعامل شفافی با آژانس داشته باشد.

اما نکته‌ای که کشور‌های عضو آژانس باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند، محدود نماندن رویکرد غیرسیاسی آژانس به ایران است؛ این رویکرد می‌تواند در آینده نزدیک گریبان دیگر اعضای آژانس را نیز بگیرد.


باید تاکید کرد که رویکرد سازمان انرژی اتمی کشورمان در برابر سیاسی کاری‌‎ها همواره دارای مولفه‌های تاکید به همکاری و تدام مذاکرات و پرهیز از سیاسی کاری بوده است.


در همین چارچوب، محمد اسلامی در مورد جدیدترین گزارش آژانس، در حاشیه نشست اخیر هیئت دولت تاکید کرد که کشف ذرات اورانیوم ۸۴ درصد مربوط به برداشت ناصواب یک بازرس آژانس است و در پی مذاکرات و بررسی‌های هیئت آژانس حاضر در تهران، ابهام‌ها رفع و رجوع شده یا در حال برطرف شدن هستند.


بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز گفت: ما با هیئت آژانس به ریاست ماسیمو آپارو، معاون پادمانی آژانس در حال انجام مذاکراتی هستیم که تاکنون سازنده و امیدوارکننده پیش رفته است؛ امیدواریم سفر گروسی نویدبخش همکاری ما با آژانس در چارچوب مسائل حرفه‌ای و بی طرفانه بدون دخالت کشور‌های غربی باشد.


وی تصریح کرد که در عین حال با توجه به این دخالت‌های سیاسی، همچنان نگرانی‌هایی برای ایران وجود دارد و متاسفانه کشور‌های غربی سعی دارند از همه ابزار‌های بین المللی به عنوان ابزار سیاسی استفاده کنند.

به نظر می‌رسد دور جدید دخالت‌های سیاسی در فعالیت‌های آژانس توسط کشور‌های غربی درموضوع هسته‌ای ایران، سبب بروز مشکلاتی برای آن‌ها شده است.


علاوه بر اظهارات استانو مبنی بر این که در اتحادیه اروپا، اجماع بر تداوم تماس‌ها و مذاکرات با ایران است وال استریت ژورنال به تازگی در گزارشی به نقل از آنچه دیپلمات‌های شرکت کننده در مذاکرات رفع تحریم‌ها، خوانده، نوشت که میان آمریکا و شرکای اروپایی بر سر موضع گیری در موضوع غنی سازی اورانیوم ایران اختلاف نظر به وجود آمده و همین امر چشم انداز نشست آتی شورای حکام آژانس را مبهم کرده است.


با مروری بر اظهارنظرهای ادعایی مقام‎های غربی طی مدت زمان اخیر و تاکید مقام‎های کشورمان بر گفت‎وگو و رفع برخی ابهام‎های مطرح شده، آنچه در این مرحله ضروری می‌‎نماید پرهیز مدیرکل آژانس از سیاسی کاری در موضوع هسته‎ای ایران است.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *