موضوع جنگ اوکراین در سیاست خارجی ایران/ اتهامات و ادعاهای طرف غربی و دست خالی کییف

9:30 - 11 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۱۰۴۹
موضوع جنگ اوکراین در سیاست خارجی ایران/ اتهامات و ادعاهای طرف غربی و دست خالی کییف
یکی از موضوع‌های پرتکرار در سیاست خارجی ایران در سال گذشته، موضوع جنگ اوکراین و اتهام‌ها و ادعا‌های غرب متعاقب این جنگ بود.

خبرگزاری میزان – یکی از موضوع‌هایی که سیاست خارجی در سال ۱۴۰۱ پشت سر گذاشت فرافکنی ها، دروغ‌ها و اتهام‌زنی‌ها به ایران در موضوع جنگ اوکراین از سوی طرف‎های غربی بود.

درگیری نظامی میان روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ پس از هفته‌ها تنش، کشمکش سیاسی و جنگ لفظی میان طرفین آغاز شد؛ جنگی که غرب به ویژه آمریکا با دامن زدن به آن و با هدف اعمال فشار مضاعف بر روسیه، در پدید آمدنش نقش داشت.

موضع و سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین همان گونه که در بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد جنگ مذکور مورد تاکید قرار گرفت، مخالفت با جنگ و تسلیح طرفین آن بوده است.

وزارت امور خارجه کشورمان طی یک سال گذشته به مناسبت‌های مختلف و از سوی مقام‌های مختلف مانند وزیر خارجه، سخنگوی وزارت امور خارجه و نماینده ایران در سازمان ملل بر موضع کشورمان مبنی بر عدم حمایت و تسلیح طرفین جنگ اوکراین، اتهام زنی‌ها علیه کشورمان در این رابطه را رد و برای مذاکره و گفت‌وگو در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

ایران در بیش از یک سالی که از آغاز جنگ اوکراین گذشته، همواره بر این موضع تاکید و در این چارچوب از طرح‌های صلح مانند طرح صلح ارائه شده توسط چین حمایت کامل کرده است.

ایران برای این رویکرد و موضع گیری خود دلایل متعددی دارد که مهم‌ترین آن تاکید همیشگی بر اولویت مذاکره، گفت‌وگو و راه حل‌های سیاسی بر درگیری و راه حل‌های نظامی است.

اما نکته مهم در این مورد، اتهام زنی‌هایی است که با اهدافی خاص علیه ایران در رابطه با جنگ اوکراین صورت گرفت؛ شاخص‎ترین اتهام مذکور برای ایران، اتهام فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین بود.

این در حالی است که ایران بار‌ها تاکید کرد که ایران و روسیه دارای همکاری‌های نظامی دیرینه‌ای هستند و این همکاری‌ها ارتباطی با جنگ اوکراین ندارد.

آنچه مشخص است، این که کی‎یف در پی مشاهده موضع کشور‌های اروپایی و آمریکایی و البته ناتو در هفته‌ها و ماه‌های نخست جنگ برای جلب ترحم آنان جهت دریافت تسلیحات تلاش کرد تا بازی را وارد عرصه دیگری کند.

ادعای اوکراین مبنی بر در اختیار داشتن شواهد و مدارک متعدد مبنی بر استفاده روسیه از پهپاد‌های ایران بلافاصله با توجه ویژه کشور‌های اروپایی و آمریکا و رسانه‌های غربی مواجه شد؛ این اتهام خوراک خوبی برای کارشکنی در مذاکرات لغو تحریم‌ها و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران از یک سو و تشدید فشار بر روسیه از سوی دیگر فراهم کرد.

در این میان اوکراین نیز که از اتهام زنی مذکور توانسته بود به هدف خود یعنی کمک‌های نظامی دست یابد، تلاش کرد تا اتهام خود را بسط داده و آن وارد فاز جدید تقابلی کند؛ کی‎یف با دلگرمی که از کمک‌های نظامی غربی‌ها به دست آورده بود، اقدام به طرح اظهارنظرهایی درباره احتمال قطع رابطه دیپلماتیک با ایران کند.

اتهام اوکراین به ایران مبنی بر فروش پهپاد به روسیه جهت استفاده در جنگ علیه این کشور اندک اندک بزرگ‌تر شد و به ادعای انتقال احتمالی موشک‌های ایران به روسیه رسید.

نکته قابل توجه این که اوکراین اگرچه در نهایت در پی اعلام آمادگی ایران برای بررسی اتهام مذکور در نشست مشترک شرکت کرد، اما هیچ مستندی را برای اثبات ادعای خود ارائه نکرده و آن را موکول به جلسه دومی کرد که برگزاری آن تاکنون از سوی اوکراین به تعویق افتاده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *