آیت الله رئیسی: دشمن به دنبال آن است تا استیصال خود را با اهانت به قرآن نشان دهد

22:35 - 03 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۰۱۶۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
آیت الله رئیسی: دشمن به دنبال آن است تا استیصال خود را با اهانت به قرآن نشان دهد
رئیس جمهور با بیان اینکه پناه جامعه ما به قرآن است و دشمن که از این ناحیه ضربه خورده به دنبال آن است تا کینه، استیصال و ورشکستگی خود را با اهانت به قرآن نشان دهد، اظهار داشت: امروز برخی در مغرب زمین در بن‌بستی فرهنگی گرفتار شدند که برای خروج از آن سراغ اهانت به قرآن و پیامبر اسلام رفته‌اند.

خبرگزاری میزان_ آیت‌الله سید ابراهیم شامگاه چهارشنبه در آیین اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم گفت: قرآن و نبی مکرم اسلام (ص) مایه هدایت برای همه مردم هستند، لکن انسان‌های پرهیزگار و متقی که دلشان را برای هدایت‌ها، نورانیت و پذیرش آیات آسمانی و هدایت‌های پیامبر آماده کرده‌اند، از این هدایت بهره‌مند می‌شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه انسان‌های آماده برای پذیرش هدایت قرآن و رسول یک امت هستند، افزود: امت جمع افرادی است که هدف دارند، توقف و ایستایی ندارند و حرکت و صیرورت آنها به طرف حق است. امت پویایی دارد و هرگز حرکت ارتجارعی و رو به عقب نداشته و همواره به طرف پیشرفت و تعالی در حال حرکت است.

آیت الله رئیسی برخورداری از امام و مقتدا را ویژگی دیگر امت برشمرد و اظهار داشت: امام امت از همه ظرفیت‌های امت برای رساندن او به مقاصد عالی و متعالی بهره می‌برد و تلاش می‌کند که نفوس مستعده را در مسیر حق تربیت کند.
رئیس جمهور قرآن را جلوه تمام عیار رحمت حق توصیف و تصریح کرد: خداوند انسان را در دو مرحله خلق کرد؛ ابتدا جسم و سپس روح و جان او را آفرید. انسانیت انسان در گرو تعلیم قرآن و ارتباط با وحی و پروردگار است.

آیت‌الله رئیسی با طرح این سوال که آیا همه ۸ میلیارد نفری که روی کره زمین زندگی می‌کنند، از ماهیت و حقیقت انسانی برخوردارند، اضافه کرد: نوع بشر به میزان کسب جایگاه ربانی و خدایی می‌تواند از مراتب انسانیت و خلیفه‌اللهی بهره‌مند و افکار، اندیشه‌ها و عمل او الهی شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در ادامه سخنانش رمز وحدت، عزت و اقتدار و نیز عامل نجات‌بخش جامعه اسلامی ما را توجه به قرآن دانست و خاطرنشان کرد: اگر قرآن پناه همگان باشد، هیچ‌کس احساس یاس، ناامیدی و فرسودگی نمی‌کند، چرا که قرآن همواره انسان را دعوت به امید و حرکت می‌کند.

آیت الله رئیسی یاس را القای شیطان توصیف کرد و گفت: وجود پیامبر گرامی اسلام و قرآن کریم امیدبخش بوده و به دنبال ساخت جامعه‌ای پویا و بانشاط هستند که در آن انسان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نه متاثر که موثر باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه شخصیت انسان موثر در پرتو قرآن است که شکل می‌گیرد، افزود: بر همین اساس است که انسانیت انسان با تعلیم قرآن و در پرتو ارتباط با وحی شکل می‌گیرد. جایگاه قرآن در ساختن شخصیت فرد و هویت جامعه و هدایت آنها بسیار مهم است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه انسان و جامعه قرآنی نه به کسی ظلم می‌کند و نه ظلم‌پذیر است، اظهار داشت: قرآن به دنبال ساختن جامعه‌ای است که روی پای خود بیایستد و نه ظلم کند و نه ظلم‌پذیر باشد. طبیعتا دشمنان چنین جامعه‌ای را نمی‌پسندند و برای از پا درآوردن آن تلاش می‌کنند، اما در برابر جامعه‌ای که پناه و ملجا او قران و نبی اعظم (ص) است،‌ کاری نمی‌تواند از پیش ببرد.

رئیس جمهور اضافه کرد: امروز جامعه ما پناهش به قرآن است و دشمن که از این ناحیه ضربه خورده به دنبال آن است تا کینه، استیصال و ورشکستگی خود را با اهانت به قرآن نشان دهد. امروز برخی در مغرب زمین در بن‌بستی فرهنگی گرفتار شدند که برای خروج از آن سراغ اهانت به قرآن و پیامبر اسلام رفته‌اند، در حالی که اهانت به قرآن و نبی مکرم، اهانت به همه کتب آسمانی و همه انبیای الهی و اهانت به انسان و آزادی است.

آیت الله رئیسی در ادامه با تاکید بر بیان در پرتو تبیان مفهوم می‌یابد و الا هر سخنی بیان نیست، تصریح کرد: امروز قرآن نه فقط مورد توجه دو میلیارد مسلمان بلکه مورد توجه همه ادیان ابراهیمی و توحیدی و همچنین همه انسان‌های آزاده است؛ اهانت به این کتاب مقدس اهانت به انسان و بشریت است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش تشکیل چنین نشست‌هایی را برای نشان دادن چهره‌های قرآنی بسیار ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ایران اسلامی مادر تمام مسابقات قرآنی در دنیا است. دست‌اندرکاران برگزاری این مسابقات در سازمان اوقاف تجربیات بسیار ارزشمندی در این زمینه دارند و آماده انتقال این تجربیات به همه کشورها و همه مجموعه‌های قرآنی هستند.

آیت‌الله رئیسی برگزار کنندگان مسابقات بین المللی قرآن کریم را شایسته قدردانی و تشویق دانست و با بیان اینکه امروز حافظان، قاریان و خادمان قرآن پرچمداران اسلام هستند، بر ضرورت برگزاری این مسابقات به صورت استانی و سازمانی، بویژه در سطح مدارس و میان دانش آموزان تاکید کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این مسابقات باید منشأ نوگرایی و تحول کمی و کیفی در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی در کشور باشد، افزود: در این راستا هم‌اندیشی فعالان قرآنی می‌تواند به زمینه‌سازی برای نوگرایی در ترویج فرهنگ قرآنی بیانجامد.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: مقاله نویسی درباره معارف قرآن از جمله راهکارها در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی است که باید از سوی آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله رئیسی همچنین توجه به ترویج وقف قرآنی را مورد تاکید قرار داد و گفت: ایران اسلامی باید به پایتخت ترویج فرهنگ قرآنی، پایگاه نوآوری محصولات قرآنی در جهان اسلام و کانون قرار گرفتن قرآن در راس همه مسائل تبدیل و به عنوان الگو به جوامع دیگر معرفی شود.

رئیس جمهور در ادامه قرآن کریم را پیوند دهنده ملت‌ها، فارغ از مرزهای جغرافیایی و حافظ فرهنگ‌ها و جوامع در برابر هجوم فرهنگ غربی عنوان کرد و گفت: این مسابقات قرآنی باید در قالب اتحادیه‌ای با همین عنوان در سراسر جهان اسلام و حتی در کشورهای غیراسلامی با هدف ایجاد وحدت و یکپارچگی میان مسلمانان برگزار شود.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز جاذبه آموخته‌های دینی و معنوی در پرتو امامان و پیشوایان دین موجب افزایش توجه به اسلام و فرهنگ عصمت و طهارت (ع) در دنیا شده و عده‌ای را ناراحت و عصبانی کرده است، اظهار داشت: دشمنان وقتی نمی‌توانند مقابل این موج گرایش به معنویت در دنیا را بگیرند، هراس‌آفرینی از ایران را که امروز پایگاه مردم سالاری دینی در جهان است در دستور کار قرار می‌دهند.

رئیس جمهور افزود: مردم‌سالاری دینی، توجه به دین و در عین حال خواست مردم است و اساسا دلیل حقد و کینه دشمن هم نسبت به انقلاب اسلامی و مردم ما دقیقاً همین مسئله است.

آیت‌الله رئیسی در پایان همچنین بر ضرورت نگاه و توجه ویژه همه بخش‌های دولت و مسئولین به مسئله قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی به عنوان یک وظیفه در راستای مصون‌سازی جامعه تاکید کرد.

پیش از سخنان رئیس جمهور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم تعطیلی فعالیت‌های عمومی از جمله فعالیت‌های قرآن در دوران کرونا را جبران کنیم، گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت بخش مهمی از فعالین قرآنی تحت پوشش صندوق هنر درآمده و عنوان فعالین قرآنی نیز به نام این صندوق افزوده شده است.

اسماعیلی همچنین از حمایت‌های دولت از فعالیت‌های موسسات مردمی در عرصه قرآنی گفت و افزود: بیش از ۳ هزار موسسه مردمی فعال در عرصه قرآنی با اخذ مجوز در کشور مشغول فعالیت هستند. دولت مردمی مفتخر است که فعالیت‌هایا قرآنی را نه در عرض دیگر فعالیت‌ها بلکه در راس همه فعالیت‌های دیگر می‌بیند.

در این مراسم همچنین با حضور رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۳ نفر اول برگزیدگان رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن کریم در بخش بانوان و نیز ۳ نفر اول رشته‌های قرائت ترتیل، قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن آقایان تجلیل شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *