استقبال از روایت‌ها و خاطرات پیشرفت کشور/ تجدیدچاپ چهار کتاب نشر «راه یار»

13:39 - 18 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۷۲۴۲
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
«آرزوهای دست‌ساز»، «داستان رویان»، «سلول‌های بهاری» و «امواج اراده‌ها» چهار عنوان انتشارات «راه یار» درباره روایت‌ها و خاطرات پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشورمان هستند که در روزهای اخیر تجدیدچاپ شدند.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی انتشارات راه یار؛ «آرزوهای دست‌ساز»، «داستان رویان»، «سلول‌های بهاری» و «امواج اراده‌ها» چهار عنوان انتشارات «راه یار» درباره روایت‌ها و خاطرات پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشورمان هستند که در روزهای اخیر تجدیدچاپ شدند.

بنابرین گزارش، کتاب «آرزوهای دست‌ساز»؛ به قلم میلاد حبیبی که همچنان با استقبال مخاطبان خصوصا قشر جوان همراه است،روایتی داستانی از شکل‌گیری شرکتی دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های الکترونیکی و رایانه‌ای به دست چند جوان است که ساخت دوربین ثبت تخلّفات راهنمایی و رانندگی یکی از معروف‌ترین اختراعات آنهاست.

«آرزوهای دست‌ساز» اگرچه با هدف روایتِ پیشرفت نگارش شده است، اما می‌توان آن را تجربه زیسته‌ای از جنبش دانشجویی نیز قلمداد کرد که مجالی برای خلق فرصت‌های جدید پیدا کرده است و به همین دلیل نیز، کتاب با استقبال و واکنش‌های خوب اساتید و دانشجویان، به‌ویژه رشته‌های فنی‌ومهندسی مواجه شده و برخی نیز معتقدند که این کتاب، شروع فصل جدیدی از تاریخ نگاری انقلاب اسلامی در قالب تاریخ شفاهی پیشرفت است و در تبیین عملیاتی و واقعی «بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب» بسیار راهگشاست و مصداق امید و انگیزه، تلاش و استقامت، عزت و میهن‌دوستی، خودکفایی و اعتماد به جوانان است.

این کتاب، روایتی همدلانه و درونی از شکل‌گیری یک شرکت دانش‌بنیان سازنده دوربین‌های سرعت‌سنج و تخلّف‌سنج است که به عوامل زمینه‌ساز، نقاط شکست و ضعف و برخاستن دوباره و چالش‌های این مجموعه پرداخته است؛ بنابرین نویسنده در کتاب، بیش از آنکه راوی تاریخ شفاهی باشد و مطالب صرفاً روایت ماوَقَع باشد یا تلاش کند روایتی داستان‌گونه ارائه دهد، تلاش کرده است این عوامل، نقاط حساس، مشکلات و تدبیرها را به نمایش بگذارد؛ به همین دلیل، کتاب بین «تاریخ شفاهی»، «داستان»، «مجموعه روان‌شناسی و موفقیت» و «راهنمای مدیریت کسب‌وکار» در نوسان است و شما به هر نیّتی که کتاب را بخوانید، از آن بهره می‌برید. البته کتاب، طولانی نشده و موضوع آن هم مسئله‌ای است که همه در جامعه به‌نحوی با آن رو به رو هستند.

«داستان رویان» به قلم محمدعلی زمانیان؛ دیگر کتاب نشر «راه یار» است که در روزهای اخیر برای نوبت دهم چاپ شده است. این کتاب، روایتی است از فعالیت‌های مرحوم سعید کاظمی آشتیانی در راه تأسیس، تثبیت و پیشرفت پژوهشگاه رویان و خاطرات ناب و منتشرنشده‌ای از روند شکل‌گیری پژوهشگاهی را روایت می‌کند که برای اولین‌بار در ایران، موفق به درمان ناباروری، سلول درمانی و شبیه‌سازی شد.

بعد از درگذشت دکتر سعید کاظمی آشتیانی در 14 دی ماه 1384 رهبر انقلاب در پیام تسلیتی، ایشان را «دانشمند مؤمن و جهادگر»، «شخصیت ارزشمند»، «کانون امید و ابتکار و نوآوری»، «از فرزندان صالح انقلاب» و «از رویش‌های مبارکی که آینده‌ی درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند»، توصیف کردند و «فقدان این عنصر خدوم و باارزش» را «ضایعه‌ای دردناک» خواندند.

کتاب «سلول‌های بهاری» به قلم بهنام بهنام باقری نیز اخیرا به چاپ هشتم رسیده است. «سلول‌های بهاری»؛ به عنوان یکی از برگزیدگان دوره پیشین جایزه «جلال آل احمد»، خاطرات شفاهی دکتر حسین بهاروند، پدر دانش سلول‌های بنیبادی در ایران را روایت می‌کند.

دکتر بهاروند؛ استاد ممتاز و مؤسس پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان، در سال 1376 به پژوهشگاه رویان پیوست و پس از چند سال پژوهش، در سال 1382 توانست برای نخستین‌بار در ایران، سلول‌های بنیادی رویانی انسانی را تولید کند. در سال 1387 نیز به همراه همکارانش موفق به تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القائی انسانی شد. این فعالیت‌ها او و همکارانش را قادر ساخت تا شاخه‌های مختلف پزشکی بازساختی را در ایران پایه‌گذاری کنند. وی تاکنون بیش از سی جایزه ملی و بین‌المللی ازجمله رازی، خوارزمی، آیسسکو، آکادمی علوم جهان (TWAS، یونسکو و جایزه مصطفی(نشان عالی علم‌ و فناوری جهان اسلام) را دریافت کرده است.

«امواجِ اراده‌ها»؛ چهارمین انتشارات «راه یار» است که چاپ هفتم آن توسط این ناشر عرضه شده است. این کتاب، دستچینی از خاطرات است که به روایت گوشه‌ای از دستاوردها و پیشرفت‌های درخشان انقلاب اسلامی می‌پردازد و می‌خواهد به ما بگوید از چه راهی آمده‌ایم و کجا ایستاده‌ایم و به کدام سو باید برویم. تمام خاطرات مستندی که پیشرفت‌ها و دستاوردها را اثبات می‌کردند، لابه‌لای خبرها و تحلیل‌های روزمره و کلیشه‌ای گم شده بودند و پیداکردن و بیرون کشیدن آن‌ها کار سخت و البته مهمی به نظر می‌رسید... خاطرات کتاب بر اساس موضوع، در پنج سرفصل شامل «صنایع نظامی»، «صنعت هسته‌ای»، «علوم پزشکی»، «دیپلماسی و مدیریت» و «فناوری و صنعت» گردآوری شده است.

بنابرین گزارش، علاقمندان جهت تهیه این کتاب‌ها، علاوه بر کتابفروشی‌ها، از سایت یا صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir تهیه کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *