عدم تغییر در سیاست‌های ضد مهاجرتی اروپا

15:36 - 16 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۳۹۴۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تغییری در سیاست‌‌های مهاجرتی اروپا با هدف کاهشبحران علیه پپناهجویان صورت نگرفته است.

خبرگزاری میزان – حدود 10 سال از یک حادثه مرگبار برای مهاجران در مرزهای اروپا گذشته و با این وجود هیج تغییری در سیاست‌های اتحادیه اروپا با هدف بهبود وضعیت صورت نگرفته است.

در ماه اکتبر سال 2013 بیش از 300 نفر در جریان آتش‌سوزی در یک قایق حامل پناهجویان در مرزهای اروپا جان خود را از دست دادند؛ این قایق حامل 500 مهاجر در مرزهای لیبی و اتحادیه اروپا واژگون شد.

خوزه مانوئل باروسو، رئیس وقت کمیسیون اروپا در سال 2013 درباره این حادثه که در یکی از مرگبارترین مسیرهای مهاجرتی اروپا روی داده، می‌گوید: آن نوع تراژدی که ما در این نزدیکی ساحل شاهد بودیم، هرگز نباید تکرار شود؛ اتحادیه اروپا باید «سیستم نظارت ما را برای ردیابی قایق‌ها تقویت کند تا بتوانیم عملیات نجات را راه‌اندازی کنیم و مردم را قبل از مرگ به مناطق امن بازگردانیم».

ماموریت جستجو و نجاتی که در واکنش به فاجعه لامپدوزا ایجاد شد، یک سال بعد به دلیل نگرانی از اینکه کشتی‌های نیروی دریایی ایتالیا مردم را تشویق می‌کردند که از دریا خارج شوند، تعطیل شد.

قایق‌های غیرنظامی که توسط سازمان‌های خیریه اداره می‌شوند و تلاش می‌کنند جان افراد را نجات دهند، دستگیر و توقیف شده‌اند؛ اتحادیه اروپا کشتی‌ها و تجهیزاتی را در اختیار گارد ساحلی لیبی قرار می‌دهد تا از خروج مردم جلوگیری کند و چندین کشور شمال آفریقا از حمایت مالی برخوردار می‌شوند.

بودجه کمکی اتحادیه اروپا باید به بهترین شکل ممکن استفاده شود تا کشورها را تشویق به جلوگیری از خروج مردم کنند.

با این وجود حصارهای مرزی اروپا دوباره روی میز هستند، حتی اگر کمیسیون اروپا قبلاً از کمک به کشورهای عضو در پرداخت هزینه آنها خودداری کرده بود.  چندین کشور اتحادیه اروپا، به ویژه مجارستان، اتریش و اسلوونی، پس از ورود بیش از یک میلیون مهاجر به اروپا در سال 2015 که بیشتر آنها پناهجویان جنگی از سوریه و عراق بودند، حصارهای مرزی ایجاد کردند.

یک موضع دولت هلند که در بروکسل منتشر می‌شود، می‌گوید: «همه انواع زیرساخت‌های ثابت و متحرک باید بخشی از یک بسته گسترده‌تر از اقدامات مدیریت مرزی باشند، در حالی که حقوق اساسی را همانطور که در قوانین اتحادیه اروپا و بین‌المللی تضمین شده است، تضمین می‌کنند».

مرز زمینی بین بلغارستان و ترکیه، جایی که بسیاری از مهاجران از آنجا حرکت کردند، نگرانی خاصی دارد و پول کافی برای کمک به کشورها در ساختن حصارها وجود ندارد.

قرار بود پیمان کمیسیون مهاجرت و پناهندگی که در سال 2020 رونمایی شد، این مشکل را حل کند اما پیشرفت کمی حاصل شده است؛ اکنون، مقامات اتحادیه اروپا می گویند که ممکن است اعضا پیش از تشکیل کمیسیون دیگری در انتخابات 2024، طرح اصلاح را تایید کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *