«آن مرد با باران می‌آید»، روایتی از انتظار مردم برای بازگشت «امام خمینی(ره)» به وطن

8:27 - 17 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۳۸۹۶
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
وجیهه سامانی معتقد است که نام کتاب «آن مرد با باران می‌آید» استعاره‌ای از «امام خمینی (ره)» و بازگشتش به ایران است. در دیباچه کتاب نیز بیتی وجود دارد با این شرح که، «رفتی کلاس اول این شعر را عوض کن/ آن مرد تا نیاید باران نخواهد آمد» که در واقع این شعر به ورود امام خمینی(ره) اشاره دارد.

وجیهه سامانی نویسنده کتاب «خواب باران» در گفت‌وگو با میزان در مورد مضمون رمان «آن مرد با باران می‌آید» اظهارکرد: رمان «آن مرد با باران می‌آید» داستان پسری نوجوان است که در چهار ماه پایانی حکومت پهلوی شاهد رخداد‌های عجیب و تاثیرگذاری است؛ حوادثی که به وقایع ۱۷ شهریور تا ۲۶ دی ماه ۵۷ در کشور برمی‌گردد.

وی در مورد کتاب «آن مرد با باران می‌آید» بیان کرد: این پسر نوجوان در خانواده‌ای با طبقه متوسط زندگی می‌کند. پدر تمایلی به همراهی فرزندش با تحولات جامعه ندارد و از حضور پسرش در روند انقلاب اسلامی ایران جلوگیری می‌کند، البته پسر داستان ما نیز فردی منفعل و تا حدودی ترسو و بی‌اطلاع است، اما تحولات انقلاب اسلامی تاثیر شگرفی در افکار و عقاید او برجای گذاشته و وی را به بلوغی فکری می‌رساند.

سامانی به شیوه نگارش رمان «آن مرد با باران می‌آید» اشاره کرد و افزود: چون این رمان برای رده سنی نوجوان بود، لذا تلاش کردم تا زبان کتاب بسیار نرم، روان و دارای نثر ساده باشد، اما در عین حال خود داستان رمان نیز به علت فراز و فرود‌های وقایع انقلاب اسلامی دارای جذابیت‌های فراوانی است.

وی به بازخورد‌های کتاب «آن مرد با باران می‌آید» اشاره و بیان کرد: از آنجا که هم جوانان و هم نوجوانان به مطالعه کتاب «آن مرد با باران می‌آید» پرداخته‌اند، همه از نثر ساده و روان کتاب سخن به میان آورده‌اند که این برای من به عنوان مولف کتاب بسیار مهم و ارزشمند است. کتاب تا پیش از تقریظ مقام معظم رهبری به چاپ هشتم رسیده بود که این امر بیانگر دیده شدن کتاب است، اما با تقریظی که از سوی مقام معظم رهبری شکل گرفت، کتاب با استقبال بیشتری مواجه شد.

سامانی شرایط نامطلوب امروز در عرصه نشر برای چاپ کتاب را مورد بررسی قرار داد و گفت: متاسفانه شرایط بد اقتصادی تاثیر فراوانی را بر حوزه نشر گذاشته، افزایش قیمت کاغذ و مواد اولیه، استقبال از کتاب را تا حدود زیادی در رکود قرار داده و این امر باعث نگرانی بسیاری از نویسندگان از جمله من برای چاپ کتاب شده است، اما با این همه کتاب «آن مرد با باران می‌آید» در طول سه سال به چاپ هشتم رسید و این برایم جذاب است.

باران استعاره از «امام خمینی (ره)» و «امام زمان (عج)»دارد/ کتاب «آن مرد در باران می‌آید» کتابی که مورد تقریظ مقام معظم رهبری قرار گرفت

وی به بازخورد‌های فضای مجازی درباره کتاب «آن مرد با باران می‌آید» اشاره و بیان کرد: نظرات دوستان در اینستاگرام و فضای مجازی نیز بیانگر این مهم است که مخاطبان توانسته‌اند با این اثر ارتباط برقرار کنند.

سامانی درباره نامگذاری کتاب «آن مرد با باران می‌آید» خاطرنشان کرد: من همیشه در انتخاب نام برای رمان‌هایم وسواس فراوانی به خرج می‌دهم، اما در مورد انتخاب نام کتاب «آن مرد با باران می‌آید» هنگامی که بخش‌های نخست کتاب را نوشته بودم آن را انتخاب کردم و هرچه جلوتر رفتم به انتخاب خود اطمینان بیشتری پیدا کردم. نام کتاب «آن مرد با باران می‌آید» استعاره‌ای از «امام خمینی (ره)» است که تا به ایران نمی‌آمد ما به آرامش نمی‌رسیدیم. در دیباچه کتاب نیز بیتی وجود دارد با این شرح که، «رفتی کلاس اول این شعر را عوض کن/ آن مرد تا نیاید باران نخواهد آمد»، که در واقع این شعر به ورود امام خمینی(ره) اشاره دارد.

انتهای پیام /

خبرنگار: انسیه بغدادی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *