سودهای هنگفت شرکت‌های تسلیحاتی غرب از جنگ اوکراین

14:15 - 16 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۳۸۰۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شرکت‌های تسلیحاتی غرب جنگ اوکراین را به فرصتی برای کسب مبالغ هنگفتی از فروش سلاح قرار داده‌اند.

خبرگزاری میزان - فروشندگان تسلیحات غربی از زمان جنگ اوکراین فرصتی را دیدند و قیمت خدمات خود را بالا بردند.

به گزارش «یاهو نیوز»، در یک مورد خاص، «کی‎‌یف ایندیپندنت» دریافت که یک کارگزار از سه تا شش برابر میانگین بازار برای میانجیگری ارسال سلاح به این کشور استفاده کرده است.

تجارت جنگ برای آمریکا

جنگ همیشه یک تجارت بزرگ برای آمریکا بوده است؛ بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه آمریکا، فروش تسلیحات واشنگتن به سایر کشورها در سال 2022 به شدت افزایش یافت و مجموع سود خالصی را برای سازندگان سلاح این کشور به ارمغان آورد.

فروش تسلیحات آمریکا به سایر کشورها، عمدتا ناشی از واکنش ناتو به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، از 35.8 میلیارد دلار در سال 2021 به 51.9 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش یافت.

فروش مستقیم تسلیحات از سوی سازندگان تسلیحات مستقر در آمریکا نیز افزایش چشمگیری داشته و از 103.4 میلیارد دلار در سال 2021 به 153.7 میلیارد دلار در سال 2022 رسیده است.

در اروپا، بزرگترین خریداران عبارتند از آلمان که 35 فروند هواپیمای جنگنده اف-35 را به قیمت 8.4 میلیارد دلار سفارش داد و لهستان که 6 میلیارد دلار برای خرید 250 تانک M1 آبرامز هزینه کرد؛ انگلیس، اسپانیا و بلغارستان عضو جدید ناتو نیز خریدهای قابل توجهی در سال 2022 انجام دادند.

این تنها یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که دولت بایدن بسته کمک نظامی جدیدی به اوکراین را به ارزش 2.5 میلیارد دلار اعلام کرد که این محموله شامل خودروهای جنگی پیاده نظام بردلی و نفربرهای زرهی استرایکر می‌شود.

روی آوردن به آمریکا برای پوشش

سه مورد از بزرگترین تولیدکنندگان اسلحه در آمریکا شامل، «لاکهید مارتین، نورثروپ گرومن و ریتون» سود قابل توجهی در میانه جنگ اوکراین به دست آوردند؛ لاکهید مارتین، توسعه‌دهنده جت‌های جنگنده F-16، F-22 و F-35، در سال 2022 شاهد جهش 7.13 درصدی به 19 میلیارد دلار بود، در حالی که پیش‌بینی می‌شود که«نورثروپ گرومن»، با توجه به گزارش‌های مالی خود، 11.8 درصد رشد سود داشته باشد.

از سوی دیگر شرکت «ریتون»، سازنده سیستم دفاع هوایی پاتریوت، شاهد افزایش 18 درصدی در بحبوحه وعده بایدن برای ارسال سامانه دفاع هوایی به اوکراین بود؛ به دلیل موجودی کم در اروپا نیز، وزارت دفاع آمریکا در ماه سپتامبر اعلام کرد که به شرکت مشترک ریتون-لاکهید، مارتین جاولین، قراردادی 311 میلیون دلاری برای 1800 موشک جاولین برای پر کردن ذخایر مستقر در اوکراین داده است.

جنگ اوکراین و سران ناتو

جنگ در اوکراین سران کشورهای غربی را بر آن داشت تا تجهیزات نظامی به ارزش میلیاردها دلار به این کشور بفرستند.

کارشناسان می‌گویند این اقدام، همراه با نقش درگیری در افزایش هزینه‌های نظامی، منجر به سود بادآورده برای سازندگان تسلیحات غربی خواهد شد - اما خطراتی نیز وجود دارد.

محقق ارشد برنامه انتقال تسلیحات در موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI)، می‌گوید که بیشتر تسلیحاتی که به اوکراین ارسال می‌شود از تجهیزات نظامی موجود است.

وی گفت که برخی از کشورها اقلام قدیمی‌تری را ارسال کرده‌اند که «در مسیر خارج شدن از رده» بودند اما بسیاری مانند آمریکا و انگلیس سهام جدیدتری ارسال کرده‌اند که باید جایگزین شوند.

انتهای پیام/


برچسب ها: اوکراین اروپا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *