کتاب «چوکان حُمینی» توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان تدوین شد

11:45 - 16 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۳۶۶۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
کتاب «چوکان حُمینی» با ۲۰۰ صفحه در ۲۶ فصل به صورت روایت و درج مستند مبنی بر خدمات قابل توجه جهاد سازندگی توسط علیرضا میرشکار نویسنده و پژوهشگر حوزه هنری انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان تدوین شده که در دهه فجر سالجاری رونمایی می‌شود. 

خبرگزاری میزان- کتاب «چوکان حُمینی» با ۲۰۰ صفحه در ۲۶ فصل به صورت روایت و درج مستند مبنی بر خدمات قابل توجه جهاد سازندگی توسط علیرضا میرشکار نویسنده و پژوهشگر حوزه هنری انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان تدوین شده که در دهه فجر سالجاری رونمایی می‌شود. 

نویسنده و پژوهشگر حوزه هنری انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: جمع‌آوری اطلاعات، مطالب و اسنادی مبنی بر خدمات قابل توجه جهاد سازندگی به مردم استان و بویژه شهرستان زرآباد از ابتدای انقلاب تاکنون در قالب یک کتاب در حال انتشار است.

علیرضا میرشکار گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ضرورت عمران و آبادانی روستاها به‌ عنوان اولین گامی بود که برای دست یافتن به اهداف انقلاب مطرح و منجر به تاسیس یک نهاد مستقل و مردمی با عنوان جهاد سازندگی شد.

وی افزود: پروژه‌ ای با عنوان جهاد سازندگی در حوزه هنری آغاز شده بود که ظهور و بروز این نهاد تا زمان انحلال آن را دنبال می‌ کرد و با گذشت زمان به صورت نیمه‌ تمام مانده بود که در تیرماه ۹۸ مجددا جمع‌آوری اطلاعات آغاز شد.
نویسنده و پژوهشگر حوزه هنری انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان بیان کرد: جمع‌ آوری این اطلاعات و انتشار آن در قالب یک کتاب خاطره بسیار مهم هست و در این کتاب به بیان رشادت‌ های جهادگران و معرفی استان پرداخته شده است.

وی بیان کرد: این طرح برای بیان و برجسته‌ سازی خدمات جهادگران کشور و استان در مناطق محروم بویژه بلوچستان نوشته شده و افراد بعد از تاسیس این نهاد فعالیت خودشان را برای خدمت به منطقه محروم آغاز کردند.

میرشکار گفت: این پروژه از سال ۹۸ آغاز و در حال حاضر تدوین و تنظیم آن به اتمام رسیده و در مرحله ویراستاری است که بزودی به چاپ خواهد رسید.

وی افزود: مطالب این کتاب از ابتدای تشکیل جهاد سازندگی در سیستان و بلوچستان که شهریور ۵۸ بوده، تا اواخر سال ۷۲ را در برمی‌گیرد.

نویسنده و پژوهشگر حوزه هنری انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: فعالیت‌ های جهاد سازندگی در قالب کمیته‌ های عمران، آب، راه و کشاورزی بوده و نتیجه یکی از این خدمات باعث شده تا شهرستان زرآباد در حال حاضر قطب موز کشور باشد که این امر به دهه ۶۰ جهاد باز می گردد و در حال حاضر به شکوفایی رسیده است.

وی ادامه داد: در این کتاب بیشتر به شهرستان زرآباد پرداخته شده زیرا با توجه به وسعت سیستان و بلوچستان و محرومیت زیادی که در این استان وجود داشت، پرداختن به این مساله بسیار سخت بود و این دامنه گستردگی باعث فعالیت‌ های جهاد در استان با محوریت زرآباد شد که توجه ویژه‌ ای از سوی جهادگران به دلیل محرومیت وسیع آن صورت گرفت.

میرشکار گفت: به اعتقاد من دلیل عمده محرومیت زرآباد نبود راه مناسب به عنوان شاخص توسعه بود و محرومیت بالای مردم این منطقه باعث شد تا جهادگران توجه بیشتری به آنجا داشته باشند.

وی افزود: هدف از انتشار این کتاب ثبت و ضبط بخشی از تاریخ شفاهی سیستان و بلوچستان، اعلام خدمات جهاد سازندگی انقلاب اسلامی به مردم و نیز بیان رشادت‌ ها و حماسه‌ های جهادگران در استان است.

نویسنده و پژوهشگر حوزه هنری انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان بیان کرد: همچنین اثر شاخص مکتوبی که پایداری این نیروها را نشان بدهد وجود نداشت که بر همین اساس این طرح آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: در تیرماه سال ۹۹ در سفری به زرآباد مشاهدات عینی ثبت شد و به دلیل اینکه در شرایط سخت کرونا امکان سفر وجود نداشت، شروع به مصاحبه‌ های تلفنی کرده و زمستان سال گذشته همه مطالب گردآوری و به حوزه هنری انقلاب اسلامی تحویل داده شد.

وی گفت: پس از اتمام و انتشار این کتاب، کتاب دیگری در حوزه بهداشت و درمان به نگارش درخواهد آمد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *