تداوم توجه به شاعران جوان در جشنواره شعر فجر اتفاقات خوبی رقم می‌زند

9:39 - 13 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۰۶۳۸
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
زینب بندری معتقد است که تداوم اقداماتی همچون بخش جدیدی که چند سال قبل در جشنواره شعر فجر ایجاد شد و به شاعرانِ کتاب‌اولی می‌پرداخت و توجه به شاعران جوانِ خوش‌آتیه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

خبرگزاری میزان - زینب بندری در گفت‌وگو با میزان با موثر ارزیابی کردن جشنواره شعر فجر در ارتقای وضعیت شعر در ایران گفت: جشنواره‌های فجر چه در حوزه فیلم و چه در حوزه شعر، به جریان هنر در کشور کمک کرده است.

بندری با بیان این که آغوش جشنواره شعر فجر باید برای شاعران جدید نیز باز باشد، بیان کرد: گمان می‌کنم چند سال قبل، بخش جدیدی در جشنواره ایجاد شده بود که به شاعرانِ کتاب‌اولی می‌پرداخت؛ تداوم این اقدامات و توجه به شاعران جوانِ خوش‌آتیه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی حال شعر امروز را «بسیار خوب» توصیف کرد و افزود: با وجود جریانات شعر آیینی و توجه افکار عمومی به این اشعار، حال شعر امروز دست‌کم در بخش آیینی، مطلوب ارزیابی می‌شود.

این شاعر سمنانی سرودن شعر آیینی را امری دشوار خواند و گفت: مفاهیم دینی در گذرگاه 1400 ساله تاریخ، دگرگون نشده‌اند، اما مفاهیمی همچون عشق، سیالیت بیشتری داشته است؛ گذشتگان ما از کمرِ باریک و ابروی کمان معشوق سخن می‌گفتند اما با وجود ثبات اصل مفهوم عشق، نمادهای عشق‌ورزی دگرگون شده است و شاید در اشعار عاشقانه امروز مثلا سهم کافه از سهم ابروی کمان معشوق بیشتر شده باشد.

بندری با بیان این که در طول سده‌های گذشته صدها شاعر یک واقعه‌ واحد، یعنی واقعه عاشورا را به زبان‌های مختلف با کلمات تصویر کرده‌اند، اظهار کرد: اعتقاد من این است که انقلاب اسلامی ما، سبب شده است که شعر آیینی به اوج شکوه خود برسد.

وی در پایان حسین منزوی را الگویی مناسب برای شاعران جوان توصیف و خاطرنشان کرد: در میان زندگان نیز شعر آقای فاضل نظری در میان جوانان جا باز کرده‌ است؛ ایشان مفاهیم تعلیمی و عرفانی را در قالب شعر بیان می‌کنند و اندرز را در ظرف واژه‌های امروزی و شیوه‌های نوین می‌ریزند.

انتهای پیام/


برچسب ها: جشنواره شعر فجر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *