ایران در تولید دام و طیور جزو ۱۰ کشور نخست جهان است

8:34 - 12 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۸۸۵۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران در تولید چهار محصول گوشت طیور، تخم مرغ، عسل و نوغان جزو ۱۰ کشور نخست دنیا است، گفت: پس از صنعت نفت، بخش دام و طیور بزرگترین صنعت در کشور است.

خبرگزاری میزان _ حسین دماوندی‌نژاد ارزش تولیدات زیربخش دام و طیور را بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ثروت عظیم ملی در این بخش وجود دارد و پس از صنعت نفت، بخش دام و طیور بزرگترین صنعت در کشور است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: ایران در سال جاری به رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه با تولید ۹۲۱ هزار تن گوشت قرمز رتبه ۱۹، تولید ۱۱ میلیون و ۶۸۰ هزار تن شیر خام رتبه ۲۱، تولید 2 میلیون و ۶۸۰ هزار تن گوشت طیور رتبه ۸، تولید ۱.۲ میلیون تن تخم‌مرغ رتبه دهم، در تولید عسل رتبه سوم و در تولید نوغان رتبه هشتم دنیا را دارد.

وی افزود: برای تولیدات دامی سالانه ۵۴ تا ۵۵ میلیون تن نهاده دامی و علوفه نیاز داریم که ۲۱ میلیون تن آن نهاده و ۲۳ میلیون تن علوفه است.

دماوندی‌نژاد با اشاره به برنامه صادرات تولیدات بخش دام و طیور اظهار داشت: از زمان اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، در معاونت بخش دام و طیور پبوست صادراتی برای تولیدات تعریف کرده‌ایم و نگاه ما براساس تولید برای مصرف جامعه ایرانی و تولید با پیوست صادرات است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توانستیم به طور متوسط ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تن صادرات تخم‌مرغ داشته باشیم.

وی در همین حال به صادرات سالانه نزدیک به یک میلیون تن محصولات بر پایه شیرخام اشاره کرد و گفت: صادرات این محصولات روبه افزایش یافته و در شش ماهه دوم سال صادرات محصولات لبنی افزایش یافته است.

دماوندی‌نژاد ادامه داد: امسال برای نخستین بار توانستیم گوساله‌های آماده برای پروار را صادر کنیم و صادرات تلیسه نیز مجال صادرات پیدا کرده‌اند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه صادرات گوشت مرغ آغاز شده است، اضافه کرد: به دلیل هزینه‌های تولید در بخش طیور گوشتی، مزیت صادراتی نداریم، اما در سایر محصولات مزیت صادراتی وجود دارد.

وی تصریح کرد: با اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه، کالاها قیمت واقعی پیدا کردند و برای همین انگیزه تولیدکنندگان برای ارتقای شاخص‌های کیفی و راندمان تولید افزایش یافته است.

چین، روسیه و بلاروس متقاضی محصولات دامی ایران هستند

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت: پیش‌بینی ما این است در افق پیش رو تولیدکنندگان بر اساس اصلاح اقتصادی خود را برای حضور در بازارهای منطقه و فرامنطقه آماده کنند.

وی ادامه داد: بازارهای روسیه، چین و بلاروس تقاضا برای محصولات ما دارند و امیدواریم تولیدکنندگان در این بازها فعال شوند.

دماوندی‌نژاد درباره تنظیم بازار محصولات دامی نیز اعلام کرد: اتحادیه دامداران، اتحادیه مرغداران گوشتی و سایر اتحادیه‌ها آماده باشند تا امور وظایفی در حوزه برنامه‌ریزی، تنظیم بازار و تولید را به آن‌ها واگذار کنیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به این که براساس یک تفاهم‌نامه، برنامه‌ریزی ملی، تنظیم بازار، واردات و صادرات به اتحادیه مرغ تخم‌گذار واگذار شده است، گفت: یقین داریم این اتحادیه از عهده کار برمی‌آید.

وی افزود: براساس تفاهم‌نامه‌ای در گام نخست، تنظیم بازار گوشت مرغ را به اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی واگذار و برای نخستین بار، شرکت پشتیبانی امور دام را از مکانیزم حضور در بازار تنظیم حذف کرده‌ایم.

دماوندی‌نژاد ابراز کرد: ظرفیت‌های شرکت پشتیبانی، سازمان دامپزشکی، معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به طور کامل در اختیار این اتحادیه برای ورود به بازار تنظیم بازار قرار گرفته است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی در مورد کاهش تولید گوشت مرغ در بازار نیز تصریح کرد: امسال به دلیل شرایط حاکم بر بازار و طولانی شدن اجرای صدور کالابرگ، پیش‌بینی‌های ما در مورد تولید گوشت مرغ محقق نشد و لذا به محض آن که صدور کالابرگ وسعت بیشتری بگیرد، تقاضا برای گوشت طیور افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اجرای کالابرگ الکترونیک در چهار استان کشور در حال شکل‌گیری است و معتقدیم کالابرگ می‌تواند مرغ مازاد را از بازار جمع کند.

دماوندی‌نژاد در همین حال اعلام کرد: ذخایر مطمئنی از گوشت مرغ در شرکت پشتیبانی امور دام داریم که بی‌سابقه است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزایش قیمت گوشت قرمز را نتیجه دلالی و سفسطه‌گری در بازار خواند و گفت: برای همین معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد اقدام به واردات گوشت قرمز کرد.

وی با بیان این که محموله کمی گوشت قرمز وارد کشور شده است، اذعان کرد: واردات همین مقدار گوشت قرمز موجب ثبات بازار این محصول شده و قیمت روند نزولی دارد.

دماوندی‌نژاد افزود: در یک گستره وسیع، عرضه گوشت قرمز تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد یافت.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گوشت گوسفندی را یک کالای لوکس در دنیا عنوان و تصریح کرد: در فرهنگ ما تاکید بر مصرف گوشت گوسفندی است.

انتهای پیام/


برچسب ها: دامپزشکی دام

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *