رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آنچه در جلسه علنی مجلس گذشت/ اقناع مشروط نماینده تهران از توضیحات وزیر نفت

8:41 - 11 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۷۲۹۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست نایب مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

خبرگزاری میزان - جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه 11 بهمن ماه) به ریاست علی نیک زادثمرین  مجلس شورای اسلامی راس ساعت 8 و 12 دقیقه و با حضور 192 نفر از نمایندگان برگزار شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی دستور کار نشست امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:

سوال مالک شریعتی نیاسر نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی از وزیر نفت.

سوال حسین گودرزی نماینده دورود و ازنا از وزیر صنعت، معدن و تجارت

گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره‌ها و ردیف‌های مرتبط با درآمدهای عملیاتی (با محوریت درآمدهای مالیاتی) و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در قانون بودجه سال 1401 کل کشور

گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مورد عضویت ایران در موافقتنامه آب و هوای پاریس

گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد  نحوه تخصیص و توزیع اعتبارات

گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از صادرات تولیدات شرکت سیمان کردستان

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت 

بررسی تقاضای دوفوریت در مورد لایحه اصلاح تبصره (8) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز.

۲۶ میلیون مشترک با قطعی گاز مواجه نشده اند

جواد اوجی وزیر نفت در نشست علنی امروز (سه شنبه، 11 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نماینده تهران در خصوص اینکه چرا وزارت نفت به تکلیف قانونی خود مبنی بر ساماندهی توزیع گاز مایع برای خانوارها و خودروها عمل نمی کند، اظهار داشت: در حالی زمستانی سرد و بی سابقه را پشت سر گذاشتیم که با یاری خداوند و همراهی مردم 26 میلیون مشترک با قطعی گاز مواجه نشده و توانستیم با تامین سوخت نیروگاهی مشکلی در این بخش نیز نداشته باشیم.

وی افزود: امیدواریم با حمایت مردم و مجلس مشکل ناترازی گاز کشور حل و مشکلات در این حوزه به نحوی مرتفع گردد تا شاهد حصول درآمدهای ناشی از صادرات گاز باشیم.

اقناع مشروط شریعتی از توضیحات اوجی درخصوص عدم ساماندهی توزیع گاز مایع برای خانوارها و خودروها

مالک شریعتی نیاسر در جریان سوال خود از وزیر نفت درخصوص اینکه چرا وزارت نفت به تکلیف قانونی خود مصرح در بند (ح) تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر ساماندهی توزیع گاز مایع برای خانوارها و خودروها عمل نمی کند، با قید دو شرط برای وزیر مبنی بر اجرای قانون تا آخر بهمن ماه سال جاری و شفاف و ضابطه مند شدن این موضوع، از توضیحات وزیر قانع شد.

علی نیکزاد ثمرین که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، پس از اقناع مشروط نماینده تهران از توضیحات وزیر نفت گفت: آقای وزیر، شما باید نسبت به مدیریت مصرف گاز در زمستان اهتمام بورزید و از ابتدای سال 1402 موضوع مصرف گاز در فصل زمستان را مدنظر داشته باشید.

وزیر صمت: آمار کشته‌های تصادفات در هر یکصد تصادف از ۴.۴ به ۱ کاهش یافته است

سیدرضا فاطمی امین در نشست علنی امروز در پاسخ به سوال حسین گودرزی نماینده ازنا و دورود گفت: خبر خوبی در این رابطه دارم اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم، خوشبختانه از سال 92 تا 1400 تعداد کشته های  ناشی از تصادفات به 1.4 رسیده و در سال 99 طبق آماری که مرکز آمار منتشر کرده است، در هر یکصد تصادف 4.4 فوتی و در سال 1400 این عدد به یک رسیده است، هر چند 1 فوتی نیز در تصادفات قابل قبول نیست، اما با توجه به اینکه وسایل نقلیه بیش از 70 درصد افزایش یافته، در این زمینه شاهد کاهش مطلوبی هستیم.

وی با اشاره به عوامل متعدد بروز تصادفات ادامه داد: 49 درصد از تصادفات به علت عامل انسانی، 36 درصد عامل جاده و 15 درصد خودرو است، اما در طول 10 سال گذشته اقداماتی انجام شده تا خطرات ناشی از تصادفات به حداقل برسد.

نماینده مجلس: برخلاف توضیحات وزیر، تلفات جاده ای نه تنها کم نشده، بلکه افزایش چشمگیری داشته است

حسین گودرزی در ادامه نشست علنی امروز در توضیح سوال خود از سید رضا فاطمی امین وزیر صمت درباره نقش موثر نقص فنی خودرو در تصادفات جاده ای طبق گزارش پلیس راهور و عدم برخورد وزارت صمت با خودروسازان ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر گفت: مشکلاتی در حوزه خودرو تنها به دوره مدیریت آقای فاطمی امین مربوط نیست و از گذشته و عوامل مختلف انسانی، محیطی و کیفیت خودرو در بروز این مشکلات تاثیرگذار بوده اند و ما بر کیفیت خودرو با نگاه اجتماعی تمرکز داریم.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس یازدهم افزود: در 10 سال اخیر نسبت تصادفات تفاوت معناداری پیدا نکرده است، نه تنها تعداد متوفیان تصادفات کم نشده، بلکه در سال 1400 در حدود 9 درصد نیز افزایش یافته است، ما 17 هزار کشته و 317 هزار مصدوم در سال داریم که نقش نهادهای متولی و عدم تغییرات طی این سال ها مشخص نیست.

وی ضمن مقایسه میزان تلفات جاده ای ایران با دیگر کشورها اظهار کرد: تصادفات جاده ای در ایران دو برابر قاره اروپا، 5 برابر کشور آلمان و ژاپن و 10 برابر کشور نروژ است و مشخص نیست که وزارت صمت چه برنامه مدونی در حوزه ارتقای کیفیت خودرو برای کاهش این میزان از تلفات دارد.

اقناع مشروط گودرزی از توضیحات وزیر صمت درباره اقدامات خودروسازان برای ایمن سازی تولیدات

حسین گودرزی در جریان سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص اقدامات انجام گرفته در حوزه برخورد با خودروسازان به دلیل تصادف زنجیره ای در شهرستان بهبهان، با قید یک شرط برای وزیر مبنی بر افزایش کیفیت خودرو طی 6 ماه و ارائه گزارش اقدامات انجام گرفته به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون صنایع و معادن از توضیحات وزیر قانع شد.

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره عملکرد احکام مرتبط با درآمدهای مالیاتی و واگذاری دارایی‌های سرمایه ای در بودجه ۱۴۰۱

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در نشست علنی امروز گزارش کمیسیون متبوع خود درخصوص بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره ها و ردیف های مرتبط با درآمدهای عملیاتی(با محوریت درآمدهای مالیاتی) و واگذاری دارائی های سرمایه ای در قانون بودجه سال 1401 کل کشور را قرائت کرد.

اتکای بودجه کشور بر درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی یکی از راهکارهای اصلاح نظام بودجه‌ریزی است

 علی نیک زادثمرین در ادامه نشست علنی امروز گفت: در اجرای تبصره یک ماده 107 آئین نامه داخلی مجلس، کمیسیون برنامه امروز گزارشی را از عملکرد بودجه 1401 در باب واگذاری دارایی سرمایه ای، فروش اموال منقول و غیرمنقول و همچنین درآمدهای مالیاتی ارائه کرد، این ارائه در کنار نظارت مجلس بر عملکرد بودجه در واقع همگرایی و تبیین کننده جهت تصمیم آگاهانه برای بودجه 1402 است که دولت در کنار مجلس بتوانند تصمیم بگیرند که ردیف های اعتباری قابل تحقق همراه با عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی باشد.

وی خطاب به وزیر نفت و معاونانش ادامه داد: چرا برخلاف فرمایش مسئولان وزارت نفت، واگذاری دارایی های سرمایه ای محقق نشده است؟ چرا که موضوع میادین مشترک تکلیفش مشخص است و اقدامی انقلابی و همچنین اورهال کردن تاسیسات وزارت نفت می خواهد بنابراین نظام کارآمد مدیریت دارایی در کشور از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس، تصریح کرد: ضمن تشکر از سازمان امور مالیاتی اتکای بودجه کشور بر درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی به عنوان یکی از فاکتورهای اصلاح نظام بودجه ریزی کشور باید مدنظر قرار گیرد و از جمله این کارها این است که ما شفافیت در نظام مالی و مالیاتی داشته باشیم.

وی افزود: راهکار افزایش درآمدهای مالیاتی افزایش نرخ مالیات نیست بلکه در قدم اول دوستان باید سعی کنند فرارهای مالیاتی کاهش پیدا کند و استفاده از پایه های مالیاتی جدید مانند مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد است که باید صورت پذیرد  اما مراقب باشیم این افزایش مالیات ها منجر به فشار بر تولیدکنندگان و کارآفرینان نشود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: عملکرد در فروش اموال منقول و غیرمنقول را دیدید که زیر 20 درصد است و از 32 هزار میلیارد تومان در بودجه 1401 به 108 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1402 رسیده است.

وی افزود: یکی از این راهکارها این است که تصمیم جدیدی گرفته میشد که در این رابطه مصوبات سران قوا تصمیم خوبی است اما برخی همکاران در باب مصونیت بر این مصوبه نقطه نظر حقوقی دارند.

نیکزاد تاکید کرد: در لایحه بودجه 1402 کسری احتمالی تامین نشده از محل بیش برآوردی منابع را داریم و لازم است در بررسی لایحه بودجه سه محور را مدنظر قرار دهیم تا با کسری بودجه مواجه نشویم.

نایب رئیس مجلس افزود: بی تعارف باید مخارج هزینه ای دولت و همچنین رفع ناترازی که منجر به تورم می شود، کنترل شود  در غیر این صورت هر کمکی که به کارکنان دولت شود بیش از آن تورم خواهیم داشت بنابراین کمکی به آن ها نمی شود، از سوی دیگر استراتژی مشخص در پروژه های راهبردی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید فرمودند را انجام دهیم که منجر به رشد اقتصادی شود.

 نشست بعدی (یکشنبه، 16 بهمن ماه) رأس ساعت 7:45 با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *