رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

عتباتی: مهمتر از مدیریت ورود پرونده به مراجع قضایی، مدیریت وقوع جرایم است

15:22 - 10 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۶۷۱۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی گفت: مهمتر از مدیریت ورود پرونده، مدیریت وقوع است و استان آذربایجان غربی چندین برنامه پیشنهادی را در این خصوص ابلاغ و ارسال کرده که اولین مورد کارشناسی معاملات اموال غیر منقول است چرا که یکی از مهمترین ورودی‌های دستگاه قضایی چه کیفری و چه حقوقی بحث پرونده‌های مربوط به املاک است.

خبرگزاری میزان - ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در یازدهمین جلسه شورای قضایی که به صورت مشترک با شورای عالی قوه قضاییه از طریق ویدیو کنفرانس روز دوشنبه 1401/11/10 برگزار می‌‎شد به عنوان یکی از سخنرانان این جلسه با تبریک ایام ا... دهه مبارکه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهداء گفت: اقدامات و برنامه ریزی‌های خوبی همچون سند تحول قضایی در معاونت راهبردی قوه قضاییه صورت گرفته نوید بخش روزهای خوبی برای قوه قضاییه، مخصوصاً در برنامه عملیاتی 1402 خواهد بود.

وی افزود: اقداماتی که در حوزه معاونت اول و حوزه معاونت راهبردی قوه قضاییه در قاب هیات‌های اندیشه ورز صورت گرفته نظر خواهی از استان‌ها در خصوص اجرایی کردن برنامه‌های قوه قضاییه بوده که این امر در ادامه مسیر تحول بسیار موثر است.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی ادامه داد: یکی از مهمترین چالش‌های قوه قضاییه که می‌تواند در عملیاتی کردن و اجرای مناسب برنامه‌ها در سال‌های آتی خیلی نقش آفرین باشد بحث ورود پرونده‌ها است و می‌توان گفت که ابر چالش قوه قضاییه که تمام برنامه‌ها را تحت اشعاع خود قرار خواهد داد ورود پرونده به سیستم قضایی است لذا باید یک مدیریت ورود و یک مدیریت وقوع را در دستور کار قرار داد، مدیریت ورود استفاده از ظرفیت‌هایی همچون شوراهای حل اختلاف، صلح یاران واحدهای مشاوره و مددکاری مراجع انتظامی است تا با استفاده از این ظرفیت‌ها ورود پرونده‎ها به دستگاه قضایی را مدیریت کرد.

وی افزود: مهمتر از مدیریت ورود پرونده، مدیریت وقوع است و استان آذربایجان غربی چندین برنامه پیشنهادی را در این خصوص ابلاغ و ارسال کرده که اولین مورد کارشناسی معاملات اموال غیر منقول است چرا که یکی از مهمترین ورودی‌های دستگاه قضایی چه کیفری و چه حقوقی بحث پرونده‌های مربوط به املاک است و با اجرای این طرح بسیاری از مشکلات مربوط به حوزه معاملاک املاک مرتفع خواهد شد، همچنین از دیگر طرح‌ها ترویج استفاده از اسناد رسمی و اعتبار بخشی به آن‌ها و طرح‌های دیگر استقرار صلح یاران در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به عنوان گلوگاه‌های ورود پرونده است که باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود تا دفاتر از این طرح استقبال کنند، الزام استفاده از وکیل حداقل در پرونده‌هایی که موضوع آن ملک و پرونده‌های مهم از دیگر این طرح‌ها است.

در ابتدای جلسه رئیس قوه قضاییه و در ادامه معاونان دستگاه قضا و تعدادی از روسای کل دادگستری استان‌ها به بیان مطالبی فراخور جلسه پرداختند و نهایتا جلسه با جمع بندی حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه به کار خود خاتمه داد.

بیشتربخوانید

دستورات و توصیه‌های تخصصی و کاربردی قاضی‌القضات خطاب به مسئولان ستادی قوه‌قضاییه و رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *