رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مخالفت‌های خشونت‌بار علیه پناهچویان در مرزهای شرقی اروپا

14:16 - 08 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۳۷۲۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تشدید خشونت‌ و محدودیت علیه مهاجران در مرزهای اروپا موجب شده تا سازمان پزشکان بدون مرز عملیات خود را در آن متوقف کند.

خبرگزاری میزان - پزشکان بدون مرز عملیات خود را در لتونی و لیتوانی در مرزهای شرقی اروپا به دلیل مخالفت‌های خشونت‌آمیز می‌بندند و در همین حال مرز لهستان با بلاروس شاهد کشته‌های بیشتر است.

به گزارش «ecre»، لتونی پرونده‌های جنایی را علیه فعالان غیردولتی حامی پناهجویان آغاز می‌کند و لیتوانی به دنبال رسمی کردن ممانعت از ورود مهاجران است؛ همزمان سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) فعالیت‌های خود را در هر دو کشور به دلیل مخالفت‌های خشونت‌آمیز تعلیق کرده است..

این اقدامات در حالی روی می‌دهد که اخیرا جسد 4 مهاجر در مرز لهستان با بلاروس پیدا شده است.

در لتونی، گارد مرزی دولتی یک پرونده جنایی علیه دو عضو سازمان «من می‌خواهم به پناهندگان کمک کنم» را در ارتباط با فعالیت‌های آنها در مرز لتونی-بلاروس آغاز کرده است؛ به گفته این دو فعال، آنها در منطقه مرزی در پاسخ به درخواست کمک گروه کوچکی از پناهجویان که در جنگل برفی بودند و با فوریت‌های پزشکی تماس گرفته بودند، به دلیل اینکه دستکم یکی از پناهجویان مشکلات جسمی شدیدی داشت، در منطقه مرزی حضور پیدا کردند.

لتونی مدعی است که اقدامات این فعالان حامی مهاجران نقض قوانین این کشور به شمار می‌رود اما در اصل این اقدامات با هدف سرکوب مهاجران و محدودتر کردن آنها صورت می‌گیرد.

وضعیت اضطراری بحث برانگیز در مرز لتونی با بلاروس در آگوست 2021 اعلام شد و از آن زمان پنج بار تمدید شد و به مقامات اجازه داد درخواست‌های پناهندگی را نپذیرند و آنها را به بلاروس بازگردانند.

به دلیل همین محدودیت‌ها و اقدامات خشونت‌بار، پزشکان بدون مرز در 17 ژانویه اعلام کرد: ما عملیات خود را در لیتوانی و لتونی در 31 دسامبر 2022 تعطیل کردیم؛ مخالفت‎های خشونت‌آمیز و دسترسی محدود به کسانی که در مرزها بیشتر به کمک نیاز داشتند، تیم‌های ما را از ارائه مراقبت به مهاجران و پناهجویان باز داشت.

در مرزهای لتونی و لیتوانی هزاران مورد بازگرداندن اجباری مهاجران روی داده و این امر ارئه خدمات به آنها را از سوی پزشکان مبدون مرز غیرممکن کرده است.

اوایل ماه ژانویه رسانه‌ها گزارش دادند که اجساد 4 نفر در مرزهای لهستان و بلاروس پیدا شده است؛ جایی که دستکم 217 مهاجر از آگوست 2021، ناپدید شده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *