اعتکاف ناب‌ترین فرصت برای رزمایش بزرگ معنویت در مدارس است

12:06 - 06 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۱۰۹۲
دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش گفت: اعتکاف یک فرصت ناب برای اجرای رزمایش بزرگ معنویت در سطح مدارس است که باید نهادینه شده و مورد استفاده قرار گیرد.

خبرگزاری میزان - بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام حمید نیکزاد در نشست هم‌اندیشی معاونان پرورشی و فرهنگی استان های سراسر کشور و روسای قرآن، عترت و نماز که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: در زمینه همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش همواره دغدغه‌ هایی وجود داشته است. پیشینه ارتباط نظام آموزش عمومی کشور و روحانیت در طول تاریخ بوده و هیچگاه این دو از هم جدا نبوده اند.

وی افزود: ستاد همکاری از سال ۱۳۸۵ با توافق میان دو دستگاه بزرگ فرهنگی و تربیتی ایجاد شد و برنامه‌های راهبردی را سرلوحه کار خود قرار داد که یکی از مهم‌ترین آنها اجرای طرح امین است که برکت آن بر کسی پوشیده نیست.

دبیر ستاد همکاری‌ حوزه های علمیه و آموزش و پرورش ادامه داد: استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها و نهادها براساس سند تحول بنیادین و راهکارهای آن مورد توجه قرار دارد. حوزه های علمیه یکی از  ظرفیت های آمیخته شده با آموزش و پرورش هستند که در این راستا ستاد کشوری و کمیته های استانها و مناطق تشکیل شده است.

حجت الاسلام نیکزاد یادآور شد: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۳۷ برنامه تعیین شد که بخشی از آن به صورت برش‌های استانی، هر ساله به ادارات کل ارسال و در قالب تفاهم‌نامه‌های چند جانبه اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه کمیته‌های همکاری سابقه بیش از ۱۵ ساله دارند، عنوان کرد: امروزه نقدی بر شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها وارد است که شوراها بیشتر رویکرد اجرایی دارند، به طور مثال به مسائل مربوط به میزان نیاز به کلاس و یا مشکلات مالی و پشتیبانی می پردازند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در استان‌ها به تقویت رویکرد فرهنگی و تربیتی نیازمندیم، گفت: این نگاه و رویکرد تربیتی با برگزاری کمیته های همکاری و محوریت نماینده ولی فقیه در استان‌ها عملی خواهد شد.

وی با بیان اینکه منویات نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها ظرفیت مناسبی برای پیشبرد اهداف فرهنگی و پرورشی هستند، گفت: باید در نظر ائمه جمعه این حساسیت را بیشتر و ارتباط را نزدیک‌تر کنیم، زیرا که ائمه جمعه پدران معنوی بلاد هستند و به تحقیق آموزش و پرورش فرزند دردانه این پدران معنوی قلمداد می شود.

حجت الاسلام و المسلمین نیکزاد افزود: با هماهنگی شورای سیاست گذاری‌ ائمه جمعه ویژه برنامه‌ ای برای تببین اهمیت آموزش و پرورش در جایگاه نماز جمعه و حضور در مدرسه برای تکریم مقام معلم داریم.

حجت الاسلام نیکزاد درباره برنامه‌های کمیته‌ها نیز اظهار کرد: اقدامات ستاد همکاری‌ هم عرض با برنامه‌های معاونت پرورشی و سایر معاونت‌های آموزش و پرورش و حوزه علمیه نیست، بلکه در طول این فعالیت‌ها است و هدف ستاد رشد کمی و کیفی برنامه‌های تربیتی و تعالی آموزش و پرورش و حوزه علمیه می‌باشد. همچنین در مسئله کمیته‌های همکاری معتقد به اصلاح آیین نامه آن، ترکیب اعضا و برخی رویکردها و روش ها بر اساس نظرات کارشناسانه مدیران و معاونین پرورشی هستیم تا آیین نامه جدید کمیته‌های همکاری با بیشترین کارایی ابلاغ شود.

دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش درباره شیوه نامه‌های ارسالی به استان‌ها یادآور شد: در دوره جدید با توجه به تکلیف وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه‌های علمیه کشور رویکردها را بروزرسانی کرده‌ایم و برای ۱۷ برنامه برش استانی، شیوه نامه اجرایی تدوین گردیده که در روزهای آینده به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش افزود: اعتکاف یک فرصت ناب برای اجرای رزمایش بزرگ معنویت در سطح مدارس است که باید نهادینه شده و مورد استفاده قرار گیرد. امسال ظرفیت کمیته‌های همکاری پای کار اعتکاف می آیند تا این سنت حسنه که همه ساله از سوی آموزش و پرورش انجام می‌گیرد، پر شور و شکوه‌تر از گذشته برگزار شود.

وی ادامه داد: برخی در اتفاقات اخیر کشور، آموزش و پرورش را متهم کردند؛ هرچند که توجه به آموزش و پرورش وجه با برکت این اتفاق بود اما باید نشان دهیم که به برکت انقلاب اسلامی در مدارس ما دانش آموزان بسیاری اهل معنویت هستند و آموزش و پرورش نیز برای ارتقاء معنویت نسل آینده برنامه ریزی نموده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *