اجرای ۵ هزار میلیارد ریال پروژه در بنادر استان بوشهر

10:44 - 05 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۰۹۵۶۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده ۷۵ پروژه مطالعاتی، احداثی، تعمیرات اساسی و تجهیزاتی با پنج هزارمیلیارد ریال اعتبار برای بنادر این استان تعریف و در دست اجرا است.

خبرگزاری میزان- محمد شکیبی‌نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه ۸۴ کد اعتباری برای بنادر استان بوشهر شامل پروژه های مطالعاتی، احداثی، تعمیرات اساسی و تجهیزاتی است اظهار داشت:  اجرای این پروژه‌ها نقش مهمی در برطرف کردن مشکلات ساحل نشینان، رونق اقتصادی و معیشت ساحل نشینان دارد.

وی با اشاره به اینکه بنادر شمالی استان بوشهر کمترین توسعه را داشته‌اند در همین ارتباط در دور نخست سفر رئیس جمهور ۱۶ هزار میلیارد ریال برای اجرای این پروژه تعریف شده استافزود:  براساس برنامه‌ریزی انجام شده عملیات اجرایی پروژه توسعه بندر گناوه در دهه فجر امسال با هزار میلیارد ریال اعتبار آغاز می‌شود.

شکیبی‌نسب احداث تاسیسات زیربنایی مجتمع بندری نگین با یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال را از جمله برنامه‌های این اداره کل عنوان کرد و گفت: این پروژه بندری با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی از جمله پروژه‌های مهم و تاثیرگذار برای آماده سازی بستر برای جذب سرمایه گذار به شمار می‌رود که امسال ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن پیش بینی شده است.

وی ساماندهی تاسیسات دریایی پایانه بین المللی مسافر بندر بوشهر را از جمله این پروژه‌ها عنوان کرد و گفت: بخش دریایی این پایانه دریایی در دهه فجر با ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار آماده افتتاح است.

شکیبی‌نسب ادامه داد: سالن این پایانه مسافربری تحت تملک شرکت کشتیرانی والفجر مربوط به ۱۹ سال پیش و بسیار فرسوده و متروکه است که اداره بنادر و دریانوردی استان بوشهر با ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار آن را مورد احداث و بهسازی قرار داده و باید تا اردیبهشت ۱۴۰۳ مورد بهره برداری قرار گیرد.

پیشرفت فیزیکی ۳۲درصدی پایانه بین المللی مسافربری

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر یادآور شد: پروژه سالن پایانه بین المللی مسافربری بندر بوشهر ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است این سالن به پیشرفته ترین امکانات سرمایشی، گرمایشی و تجهیزات به روز مجهز شود.

شکیبی‌نسب با اشاره به توسعه موج شکن‌ بندر کنگان اظهار کرد: کمبود مساحت حوضچه بندر کنگان موجب تراکم موتور لنج‌ها و بروز خطر آتش سوزی در این بندر شده بود که با اقدام به موقع سازمان بنادر و دریانوردی برای حمایت از بنادر کوچک در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی این پروژه اجرا شده است.

وی یا تاکید براینکه پروژه توسعه موج شکن بندر کنگان با ۳۰۰ میلیارد تومان در دست اجرا است تصریح کرد: بنادر سنتی عسلویه، نخل تقی،کنگان، دیر، لاور ساحلی، بوالخیر، محمدعامری، ریگ، گناوه و دیلم از جمله بنادری هستند که هر چند به لحاظ درآمدی، درآمد زیادی ندارند اما لایروبی آنها برحسب مسئولیت اجتماعی در حال انجام است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه بنادر استان بوشهر ضررده هستند تصریح کرد: دولت با وجود اینکه درآمد چندانی از طریق بنادر استان ندارند ولی عزم جدی برای کمک به معیشت ساحل‌نشینان و توسعه زیرساخت‌های بندری در این استان دارد.

بیشترین سوانح دریایی در استان بوشهر مربوط به شناورهای سنتی و باری بوده است

شکیبی‌نسب از اجرای چهار پست اسکله در بندر دیر خبر داد و بیان کرد: بندر دیر در نزدیکی بندر الرویس قطر قرار دارد که تلاش شده زمینه تقویت صادرات در این مسیر فراهم شود.

وی از آغاز احداث اسکله شمع و عرشه به طول ۱۱۰ متر با اعتبار هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال در بندر بوالخیر خبر داد و اضافه کرد: همچنین احداث اسکله شمع و عرضه در بندر محمد عامری به طول ۹۰ متر با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال در دستور کار است.

به گفته شکیبی‌نسب اجرای سیستم‌های اعلام و اطفای حریق، تهویه دیتا سنترهای بنادر استان بوشهر با ۳۰۵ میلیارد ریال، اجرای مطالعات طرح‌های توسعه بنادر ریگ و دیلم، ارتقای امنیت شبکه زیرساخت شبکه اداره کل بنادر و دریانوردی با ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار و تولید و تکمیل محصول دانش بنیان در زمینه مدیریت تردد کامیون در بندر بوشهر با هدف کنترل ترافیک مسیرهای منتهی به بندر برای انضباط بخشی ورود کامیونهای حامل بار و مراجعه کنندگان از جمله دیگر اقدامات انجام شده است.

شکیبی‌نسب با اشاره به وقوع ۷۷ مورد اضطرار دریایی طی ۱۰ ماه سال جاری بیان کرد: که از این شمار ۳۶ مورد نیازمند کمکهای پزشکی و ۴۱ مورد سوانح دریایی و نقص فنی شناورها بوده است.

وی یادآورشد: بیشترین سوانح دریایی در استان بوشهر مربوط به شناورهای سنتی و باری بوده است.

شکیبی‌نسب از امداد رسانی به ۲۵۷ نفر در جریان این سوانح خبر داد و اضافه کرد: در این عملیات‌ها ۲۵۵ نفر نجات یافته و ۲ نفر نیز فوت شده‌اند.

در ۱۰ ماهه سال جاری ۴۲ میلیون تن انواع کالا در بنادر استان بوشهر تخلیه و بارگیری شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به وجود هشت ایستگاه مخابراتی در بنادر استان بوشهر بیان کرد: ۶ پایگاه جست‌وجوی امداد و نجات و ۶ شناور جست و جو و نجات دریایی در این استان وجود دارد و به زودی یک فروند شناور دیگر نیز به این شمار اضافه می‌شود.

شکیبی‌نسب اظهار داشت: استان بوشهر دارای ۹۶۷ کیلومتر مرز دریایی است که ۱۱ بندر تجاری در این سواحل مستقر شده و در زمینه صادرات و واردات کالا فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید:
بیش از ۴ میلیون تن کالا از بنادر غرب هرمزگان صادر شد

وی میزان تخلیه و بارگیری کالا در ۱۰ ماهه سال گذشته را ۴۲ میلیون تن عنوان کرد و ادامه داد: میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر استان بوشهر طی ۱۰ ماهه سال جاری به ۴۹ میلیون تن رسیده که بیانگر رشد ۱۷ درصدی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به رشد ۶ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینری استان طی مدت مذکور اضافه کرد: در ۱۰ ماهه امسال ۲۰۸ هزار مسافر از طریق بنادر استان جابجا شده که نسبت به سال قبل سه درصد افزایش دارد.

وی از کاهش ۹ درصدی واردات کالا نسبت به سال قبل خبر داد و اضافه کرد: در زمینه واردات کالای کانتینری شاهد افزایش ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.

شکیبی‌نسب در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: با هدف رونق فعالیت‌ های اقتصادی و تجاری در این استان بزودی خط کشتیرانی بوشهر- بندر جبل علی (امارات) با تخفیف‌های ویژه راه‌اندازی می‌شود. در این زمینه با یک خط کشتیرانی مذاکره‌ شده که تمهیدات لازم برای ارائه تخفیف ویژه برای خدمات رسانی در این مسیر انجام شود.

وی بیان کرد: این مهم بدون تردید منجر به افزایش صادرات و رونق اقتصادی در بندر بوشهر است که تحقق آن نیازمند حمایت تاجران و بازرگانان استان است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر ادامه داد: تجار و بازرگانانی که محموله‌های خود را از سایر بنادر صادرات می‌کنند در صورت همکاری برای صادرات با استفاده از ظرفیت بندر بوشهر می‎‌توانند نویدبخش رونقی دوچندان به فعالیت‌های استان بدهند.

شکیبی نسب ادامه داد: در ۱۰ ماهه امسال نیز عمده کالاهای استان بوشهر به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله کویت، قطر و امارات صادر شده است که قطر و امارات بیشترین سهم را از صادرات استان بوشهر به خود اختصاص دادند.

به گزارش اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، وی اظهار کرد: با راه‌اندازی خط کشتیرانی بوشهر- جبل علی (امارات) بدون تردید صادرات استان بوشهر به قطر در روند افزایشی خود در چند سال اخیر شاهد تحولی دوچندان خواهد بود.

انتهای پیام/


برچسب ها: بوشهر بنادر پروژه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *