آمریکا روی موج تیراندازی‌های جمعی/ مرگ بیش از هزار نفر در کمتر از یک ماه

11:02 - 05 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۰۹۴۹۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تیراندازی‌های جمعی در آمریکا در سال 2023 با شدت و سرعت بیشتری در حال رخ دادن و گرفتن قربانی هستند.

خبرگزاری میزان – آمریکا سال 2023 را با روند بی سابقه تیراندازی‌های جمعی آغاز کرد؛ روندی که نگرانی‌های جدی را بیش از هر زمان دیگری در این کشور رقم زده است.

رسانه‌های مختلفی به بررسی موضوع سرعت کم سابقه تیراندازی‌های جمعی در آمریکا پرداخته و آن را از زوایای مختلف مورد بحث قرار داده اند.

-گاردین: تراژدی روی تراژدی

به گزارش «گاردین»، اگرچه دو تیراندازی جمعی هولناک در روزهای اخیر در کالیفرنیای آمریکا رخ داد، اما چنین تیراندازی‌های کابوس‎واری را نمی‌توان در آمریکا غیرعادی تلقی کرد.

در حالی که هنوز یک هفته تا پایان نخستین ماه سال 2023 یعنی ماه ژانویه باقی مانده است، وقوع 39 تیراندازی جمعی در آمریکا ثبت شد که پنج مورد آن‌ها در کالیفرنیا رخ داد.

براساس گزارش «بایگانی خشونت تسلیحاتی»، از آغاز سال 2023 تاکنون نزدیک به 70 نفر بر اثر تیراندازی‌های جمعی در آمریکا کشته شدند.

با در نظر گرفتن همه موارد مرگ و میر مرتبط با خشونت تسلیحاتی بدون احتساب خودکشی با سلاح گرم، تا یک هفته مانده به پایان ماه نخست 2023، هزار و 214 نفر کشته شدند که 120 نفر از آن‌ها کودک هستند.

رقم مذکور احتمالا تا پایان سال 2023 به ده‌ها هزار نفر افزایش یابد.

تیراندازی اخیر در «پارک مونتری» در نزدیکی لس آنجلس که به مرگ 11 نفر منجر شد، مرگبارترین تیراندازی جمعی سال 2023 در آمریکا بود؛ البته این تیراندازی تنها تیراندازی مرگبار جمعی در آمریکا در سال 2023 نبود، زیرا پیش از آن یک مرد در یوتا هفت نفر از اعضای خانواده خود را کشت و سپس خودکشی کرد.

در حالی که رسانه‌های آمریکا در حال پوشش دادن اخبار مربوط به تیراندازی جمعی «پارک مونتری» بودند، تیراندازی مرگبار دیگری این بار در یک مدرسه در آیووا رخ داد و سمت و سوی اخبار را تغییر داد.

اما عصر همان روز تیراندازی دیگری در شمال کالیفرنیا رخ داد که هفت کشته برجای گذاشت؛ این حادثه برای چند ساعت به عنوان سی و هشتمین تیراندازی جمعی در سال 2023 در آمریکا در اخبار مطرح شد، چون بلافاصله پس از آن سی و نهمین تیراندازی مرگبار سال 2023 نیز رخ داد.

یا وجود ادعاهای لابی‌های اسلحه در آمریکا و حامیان سیاسی قدرتمند آن‌ها، این تیراندازی‌ها با پیشینه روانی قاتلان ارتباط چندانی ندارند؛ بلکه در دسترس بودن سلاح‌های مرگبار سبب رقم خوردن تراژدی‌های مکرر در آمریکا و تمایز این کشور می‌شود.

آمریکایی‌ها در دهه گذشته حدود 150 میلیون اسلحه خریداری کردند که این روند به‌ویژه در دوران شیوع کرونا افزایش یافت.

 براساس گزارش سال 2018 در مورد اسلحه‌های کوچک، آمریکا بالاترین میزان مالکیت سلاح گرم را در جهان دارد؛ بیش از دو برابر کشور بعدی این فهرست.

-الجزیره: جدول زمانی تیراندازی‌های دسته جمعی آمریکا در 2023

«الجزیره» در گزارشی که درباره تیراندازی‌های جمعی در آمریکا در سال 2023 تهیه کرده، آورده است که بر اثر این تیراندازی‌ها تاکنون 70 نفر جان خود را از دست دادند.

جدول زمانی که الجزیره تهیه کرده مشخصات تیراندازی‌های جمعی در یک ماه گذشته را نشان می‌دهد.

-23 ژانویه

ایلینوی: 2 کشته و 3 زخمی/ کالیفرنیا: 7 کشته و یک زخمی

-22 ژانویه

می سی سی پی: چهار زخمی/ لوئیزیانا: 12 رخمی/ لوئیزیانا: 8 رخمی

-21 ژانویه

کالیفرنیا: 11 کشته و 9 زخمی

-17 ژانویه

تگزاس: 4 زخمی

-16 ژانویه

فلوریدا: یک کشته و 7 زخمی/ کالیفرنیا: 6 کشته/ فلوریدا: یک کشته و 5 زخمی

-15 ژانویه

ایلینوی: 3 کشته و 2 زخمی/ فلوریدا: یک کشته و 3 زخمی/ آریزونا: 4 زخمی/ تگزاس: یک کشته و 4 زخمی

-14 ژانویه

میسوری: 4 زخمی

-13 ژانویه

اوهایو: 4 کشته و یک زخمی

-9 ژانویه

پنسیلوانیا: 3 کشته و 4 زخمی/ مینه سوتا: 4 زخمی/ کلرادو: 4 زخمی

-8 ژانویه

مینه سوتا: 4 زخمی/ جورجیا: 4 زخمی

-7 ژانویه

آلاباما» 2 کشته و 9 زخمی/ کارولینای شمالی: 5 کشته

-6 ژانویه

تگزاس: 3 کشته و 2 زخمی

کالیغرنیا: یک کشته و 3 زخمی

-5 ژانویه

لوئیزیانا: 2 کشته و 3 زخمی/ فلوریدا: 10 زخمی

-4 ژانویه

یوتا: 8 کشته/ مریلند: یک کشته و 4 زخمی/ ویرجینیا: یک کشته و 4 زخمی

-3 ژانویه

واشنگتن دی سی: یک کشته و 3 زخمی/ لوئیزیانا: 5 زخمی

-یک ژانویه

اوهایو: یک کشته و 4 زخمی/ فلوریدا: 2 کشته و 4 زخمی/ ایلینوی: یک کشته و 3 زخمی/ فلوریدا: 9 زخمی/ کارولینای شمالی: 5 زخمی/ پنسیلوانیا: 4 زخمی

-سی ان ان: پایانی برای اپیدمی تیراندازی‌های جمعی در آمریکا وجود ندارد

به گزارش «سی ان ان»، این همان نکته عجیب و غریب درباره آمریکاست که در همه جا قابل مشاهده نیست؛ در کسری از ثانیه یک عبادتگاه، فروشگاه، محل کار، ... به محل جنایتی هولناک تبدیل می‌شود و باید به دنبال راه فرار بود.

مجموعه ای بی پایان از تیراندازی‌های دسته جمعی در آمریکا این واقعیت را منعکس می‌کند که در حالی که صدها میلیون شهروند با خیال راحت به کارهای روزمره خود می‌پردازند، هیچ کس و هیچ کجا از احتمال فوران ناگهانی خشونت مصون نیست؛ هر جایی می‌تواند به محل وقوع تراژدی قابل پیشگیری بعدی تبدیل شود.

ظرفیت کشتار هر یک از این حوادث متمایز هستند و می‌توانند دلایل منحصر به فردی داشته باشند؛ اختلافات محل کار، آسیب‌های خانوادگی، کینه شخصی، مسائل مربوط به سلامت روان؛ جرایم ناشی از نفرت یا انگیزه‌های سیاسی.

غیرقابل انکار است که ایالت‌هایی که پس از کشتارهای دسته جمعی وحشتناک، دسترسی به سلاح گرم را را محدود کرده‎اند، شاهد تیراندازی‌های دسته جمعی کمتری هستند.

متمم دوم قانون اساسی آمریکا مبنی بر آزادی حمل سلاح، برای رضایت برخی از شهروندان آمریکا را به کشوری ناامن تبدیل کرده است.

در این میان برخی جمهوریخواهان را به دلیل حمایت از قانون حمل سلاح مقصر می‌دانند؛ جمهوریخواهان به نوبه خود بحران بهداشت روانی ملی را عامل تیراندازی‌های جمعی می‌خوانند؛ دموکرات‌ها به تکرار خواسته خود مبنی بر محدودیت حمل سلاح بسنده می‌کنند؛ ... این چرخه بیهوده می‌تواند همچنان ادامه یابد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *