نظام جزا و پاداش به نفع تولیدكنندگان تغییر می‌كند

14:56 - 03 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۰۷۰۰۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر اقتصاد با بیان اینکه در سال‌های اخیر نظام جزا و پاداش در کشور به نفع فعالیت‌های مضر و سوداگری بوده است، گفت: نظام جزا و پاداش باید به نحوی تغییر کند که تولیدکننده در صدر قرار گیرد.

خبرگزاری میزان _ احسان خاندوزی با بیان اینکه رئیس جمهور خواستار تسهیل و تشویق تولید و بخش مولد اقتصاد ایران است، گفت: این موضوع از جمله فرمایش‌های سال‌های متمادی رهبر معظم انقلاب نیز بود که به جای شعار، در عمل توسط مسئولین ادراک شود.

وزیر اقتصاد افزود: نظام پاداش و جزا متاسفانه تاکنون به نفع تولیدکنندگان نبوده است و همواره مسیر فقط برای کسانی که در عرصه فعالیت‌های غیر رسمی حضور داشتند و بدون پرداخت حقوق عامه مردم فعالیت‌های مخل کسب و کار و فعالیت‌های مضر اقتصادی انجام می‌دادند و سوداگری می‌کردند، هموار بوده است.

وی ادامه داد: ما باید این مسیر عدم توازن نظام پاداش و جزا را تغییر دهیم و به یک عادت چند دهه‌ای پایان دهیم، اما راهی نداریم جز اینکه نظام پاداش متوجه تولیدکنندگان واقعی باشد. زیرا تولیدکننده و فعال اقتصادی هر چقدر منضبط‌تر و قانونمندتر باشد، باید بیشتر به آن توجه شود و از وی تقدیر شود.

خاندوزی تاکید کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما در صدر فعالیت‌های اقتصادی قرار دارند و ما باید با سر بالا از فعالان خوش حساب اقتصادی توسط بالاترین مقام دستگاه مربوطه با فراغ بال تجلیل کنیم و بالاترین مقام هر دستگاه باید با فراغ بال وقت خود را برای پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی خوش حساب بگذارد.

وی متذکر شد: باید مسیرهای سبز و انگیزه‌های بیشتری پیش پای فعالان اقتصادی قرار داده شود و موانع پیش روی آن‌ها را کم کنیم تا مراجعه کمتری داشته باشند و در نهایت به سمت دولت الکترونیکی برویم.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: در حوزه مالیاتی برای نخستین بار در دهه‌های اخیر نرخ مالیات تولیدکننده را 2 سال پیاپی کاهش دادیم، ۷۷ درصد اظهارنامه‌هایی را که فعالان اقتصادی صادر کرده‌اند بدون اینکه وارد فرایند رسیدگی شود، پذیرفته‌ایم و فقط توجه و تمرکز ما برروی مودیان ریسک خواهد بود.

خاندوزی گفت: همچنین ۵۰ میلیون قلم اطلاعاتی را در محاسبه وضعیت اقتصادی ۵۰۰ هزار شرکت در اقتصاد کشور در نظر گرفته‌ایم و برای این کار ۳۱ شاخص را محاسبه می‌کنیم که از جمله مهمترین شاخص‌ها مسئولیت‌پذیری، شفافیت، نداشتن معوقات مالیاتی، داشتن حقوق گمرکی و نداشتن تخلفات است.

وزیر اقتصاد توضیح داد: همه این موارد در سامانه تراز نشسته است و امیدواریم در سال آینده هم این سامانه را به روز کنیم و توسعه دهیم. باید دامنه وضعیت‌ها را برای اقتصاد گسترش دهیم که اکنون مسیر سبز مالیات و گمرک هموار شده است و در سال آینده حوزه بیمه‌ای و بانکی هم مزیت‌های بیشتری را ارائه می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور دفتر پیگیری ویژه‌ای در وزارت اقتصاد برای همه افراد و شرکت‌های حاضر در سامانه تراز برپا شده است تا بتوانند از خدمات این دفتر بهره‌مند شوند، ما باید به سمتی برویم تا مدت زمان خدمات‌دهی ما به فعالان اقتصادی به جای ماه‌ها زمان بردن، به چند روز کاهش یابد.

به گزارش شادا، خاندوزی در مراسم «رسم درستکاری» و آیین تجلیل از فعالان پیشتاز اقتصاد ایران و رونمایی از سامانه تشخیص و تشویق فعالان اقتصادی قانونمند و خوش‌حساب «تراز» بیان کرد: همچنین ارتباط مستقیم مشمولین فهرست با وزیر از دیگر برنامه‌ها و اولویت‌هاست و آماده هستیم امید و انگیزه و روحیه بالاتری را به فعالان اقتصادی تزریق کنیم و دستبوس همه کسانی هستیم که مسیر سخت ایجاد اشتغال را به جریان می اندازند، باید اعتماد و پیش‌بینی‌پذیری رفع موانع را پیش روی تولیدکنندگان قرار دهیم و موانع را برطرف کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *