رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

گورهای بی‎نشان بومیان در کانادا/خودداری اتاوا و کلیسای کاتولیک از همکاری در تحقیقات

10:32 - 01 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۰۳۱۸۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پیدا شدن گورهای بی‌نشان کودکان بومی در کانادا سوالات اساسی را ایجاد کرده که مقامات این کشور پاسخی برای آن ارائه نکرده‌اند.

خبرگزاری میزان – رسانه‎‌های کانادا به تازگی از پیدا شدن احتمالی گورهای بی‌نشان در این کشور خبر دادند.

یک گروه بومی کانادا اعلام کرد که شواهدی از وجود گورهای بی‌نشان کودکان بومی در محل یک مدرسه شبانه‎روزی سابق بومیان پیدا کرده است.

این خبر بار دیگر موضوع گورهای بی‌نشان و مدارس شبانه‌روزی بومیان را در کانون توجه افکار عمومی قرار داد.

به گزارش «گلوب اند میل»،«کیمبرلی موری»، زنی که برای همکاری با جوامع بومی در جست‌وجوی‌های در حال انجام برای گورهای بی‌نشان در سراسر کانادا منصوب شده است، می‎گوید: مبارزه برای یافتن سوابقی که بتواند به «سوالات سخت» در مورد گورهای بی‌نشان‌ در مدارس شبانه‌روزی سابق کانادا پاسخ دهد، از جمله اینکه کودکان گمشده چه کسانی بودند و چگونه جان خود را از دست داده‌اند، پایان نیافته است.

به گفته وی، دولت کانادا و کلیسا که در سال 2006 موافقت‌نامه درباره مدارس شبانه‌‎روزی سابق را به دنبال یک دعوای حقوقی تاریخی مهم امضا کردند، ملزم شدند سوابق خود را در این زمینه به کمیسیون حقیقت و آشتی ارائه دهند، اما بسیاری از آنها هنوز مفقود هستند.

در حالی که بیشتر این اسناد در اختیار نهادهای کاتولیک و دولت کاناداست با این وجود حتی پس از امضای توافقنامه، تغییری در وضعیت ایجاد نشده و سوابق به این کمیسیون تحویل داده نشده‌اند.

«موری» می‌گوید: وقتی کلیسا می‌گوید ما همه چیز را تحویل دادیم، و ما سپس متوجه می‌شویم که این ادعا درست نیست، پس چگونه می‌توانیم بگوییم که ادعاهای دیگر در این زمینه نیز درست هستند؟

وی تاکید کرده است: این سوابق برای ما و بومیان بسیار مهم هستند چرا که مسیری به سوی حقیقت را نشان می‌دهند.

او گفت که در همین حال، بسیاری از نهادهای دیگر که سوابقی از این مدارس بومیان در اختیار دارند، مانند بایگانی‌های استانی، موزه‌ها، دانشگاه‌‎ها و ادارات پلیس، طبق توافقنامه حل و فصل هیچ مسئولیت قانونی برای به اشتراک گذاشتن پرونده ‌ای خود با کمیسیون حقیقت و آشتی ندارند.

سوابق در دست پلیس می‌تواند شامل اطلاعات تماس‌ها برای تحقیق در مورد سوء استفاده‌ها یا یافتن کودکانی باشد که از مؤسسات فرار کرده‌اند.

این در حالی است که «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا مدعی است دولتش متعهد است تمام اطلاعاتی را که ممکن است درباره این مدارس وجود داشته باشد را به اشتراک بگذارد اما این اقدام صورت نگرفته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *