بازداشت پناهجویان در زندان‌های مخفی از سوی ایتالیا

9:00 - 01 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۰۳۰۸۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اخراج اجباری و مخفیانه پناهجویان از ایتالیا از سوی کارشناسان و فعالان حقوق بشری غیرقانونی و خطرناک توصیف شده است.

خبرگزاری میزان – بررسی‌ها از اقدامات غیرقانونی ایتالیا برای اخراج پناهجویان از خاک این کشور با بازداشت خودسرانه در «سایت‌های سیاه» حکایت دارند.

به گزارش «ریلایف وب»، «یورومد مانیتور» اخیرا در گزارشی اعلام کرد که پناهجویان شامل کودکان و سالمندان هنگام ورود به آب‌های ایتالیا در کشتی‌ها محبوس شده و به اجبار به یونان فرستاده می‌شوند.

براساس تصاویر منتشر شده، کشتی‌های مذکور در واقع زندان‌های غیر رسمی هستند که توسط رم برای بازداشت پناهجویان تازه وارد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پناهجویان در سفرهای طولانی در پی اخراج اجباری، با دستبند به قفسه‌های فلزی بسته یا در اتاق‌های فلزی کوچک حبس شده و از دسترسی به امکانات اولیه بهداشتی محروم می‌شوند.

بر دیواره برخی از این کشتی‌ها یا همان زندان‌های غیر رسمی دست نوشته‌هایی از پناهجویان وجود دارد که حضورشان در این مکان‌ها را ثابت می‌کند؛ ضمن این که برخی از پناهجویان اخراج شده گفته‎اند که ایتالیا در پی محروم کردن از حق درخواست پناهندگی، آن‌ها را در کشتی زندانی کرد.

 به نظر می‌رسد در 2 سال گذشته صدها مورد از این دست اخراج‌های اجباری غیرقانونی انجام شده است.

اخراج اجباری پناهجویان و محبوس کردن آنان در کشتی‌ها توسط ایتالیا فرآیند مجزایی از عقب راندن‌های غیرقانونی مهاجران و پناهجویان در مرزهای این کشور به سمت اسلوونی و سراسر بالکان نیست بلکه نتیجه یک استراتژی دقیق سیاسی است.

 سال‌هاست که در جنوب ایتالیا مهاجران و پناهجویان در سایه سکوت بلافاصله پس از ورود به خاک این کشور بدون این که فرصت درخواست پناهندگی داشته باشند، با کامیون‌ها به یونان بازگردانده شده اند؛ البته این اتفاق تقریبا در تمام بنادر آدریاتیک در ایتالیا بر اساس توافقنامه پذیرش مجدد دوجانبه که در سال 1999 بین ایتالیا و یونان امضا شدد، روی می‌دهد.

اگرچه ایتالیا و یونان قبلا در سال 2014 به دلیل چنین عملیاتی توسط دادگاه اروپایی حقوق بشر محکوم شده بودند، اما این روند همچنان ادامه دارد.

یک کارشناس مهاجرت، می‌گوید: رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز با مهاجران و پناهجویان در اروپا، از جمله عقب راندن‌های غیرقانونی و بازداشت‌های غیررسمی، از یک سو هر چه بیشتر عادی‌تر می‌شود و از سوی دیگر، بیشتر و بیشتر پنهان می‌شود.

یک فعال حقوق بشر نیز گفت: این عمل غیرقانونی که اخیرا کشف شده است، در واقع، آخرین نمونه از به اصطلاح محل‌های سیاه، مراکز بازداشت مخفی است که در آن پناهجویان پیش از آن که اخراج شوند، خودسرانه بازداشت و اغلب شکنجه می‌شوند.

«الجزیره» نیز در گزارشی نوشت که داده‌های رسمی یونان نشان می‎دهد که در مجموع بیش از 230 پناهجو در دو سال گذشته از ایتالیا بازگردانده شده اند؛ در عین حال، گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که رقم واقعی ممکن است بالاتر باشد، زیرا آمارهای مربوطه به دقت ثبت نمی‌شوند.

کارشناسان حقوقی و سازمان‌های غیردولتی می‌گویند که گزارش‌های فزاینده‌ای از چنین اخراج‌هایی در سال‌های اخیر وجود داشته است.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *