ادعاهای وزرای خارجه آمریکا و انگلیس درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها

10:24 - 28 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۹۷۲۲
وزیر خارجه آمریکا به همراه همتای انگلیسی خود ادعاهایی را در خصوص ایران و مذاکرات رفع تحریم‌ها مطرح کردند.

خبرگزاری میزان - «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا به همراه «جیمز کلورلی»، همتای انگلیسی خود در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی شرکت کرده و ادعاهایی را درباره ایران و مذاکرات رفع تحریم‌ها مطرح کردند.

«کلورلی» در ابتدا ادعاهایی را درباره موضوع پهپادی ایران مطرح کرد و گفت: اکنون ایران پهپادهایی را در اختیار روسیه قرار داده است.

وی مدعی شد: انگلیس به آمریکا و سایر متحدانش ملحق خواهد شد تا ایران را به دلیل شریک شدن در موضوع اوکراین، پاسخگوی نقض حقوق بشر کند.

وزیر خارجه انگلیس در ادامه با اشاره به موضوع هسته‌ای، ادعا کرد: تهدید دیگر برای صلح و امنیت بین‌المللی از برنامه هسته‌ای ایران ناشی می‌شود که هرگز به این اندازه پیشرفته نبوده است.

وی در بخشی دیگر اظهار کرد که آمریکا و انگلیس مصمم هستند که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد.

«آنتونی بلینکن» هم در ادامه ادعا کرد: ایران ماه‌ها پیش فرصت بازگشت سریع به توافق برجام را از دست داد؛ فرصتی وجود داشت که آنها (ایران) آن را رد کردند، فرصتی که مورد تایید همه کسانی بود که در آن شرکت داشتند؛ از جمله اروپایی‌ها، آمریکا، روسیه و چین.

وی مدعی شد: بنابراین ماه‌هاست که برجام به عنوان یک موضوع عملی در دستور کار قرار نگرفته است. برجام دیگر مورد تمرکز ما نیست.

وزیر خارجه آمریکا همچنین ادعا کرد: آن‌چه در کانون توجه ما قرار دارد، تعهد رئیس جمهور آمریکاست که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.

بلینکن مدعی شد: ما همچنان بر این باوریم که مؤثرترین راه برای انجام این کار از طریق دیپلماسی است؛ پاره کردن این توافق و کنار گذاشتن آن یک اشتباه وحشتناک بود و اکنون با تبعات آن سروکار داریم.

وزیر خارجه آمریکا همچنین ادعا کرد: تبعات آن شامل پیشرفت بسیار قابل توجهی از سوی ایران در برنامه هسته‌ای خود بوده و این نشان دهنده یک چالش اضافی برای سایر مواردی است که ایران در آن مشارکت داشته است. اما همانطور که گفتم، برجام در حال حاضر در دستور کار نیست.

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس آمریکا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *