حضور 570 شرکت‌کننده در جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی

13:50 - 27 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۸۹۰۴
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که امسال شرکت‌کنندگان جشنواره علوم پزشکی رازی قابل توجه بودند، گفت: سال گذشته با ۸۰۰ شرکت‌کننده، رکورد شکسته شد و امسال در مجموع ۴ کمیته جشنواره ۵۷۰ شرکت‌کننده، شرکت کردند.

خبرگزاری میزان – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت،  یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (سه شنبه ۲۷ دی‌ماه) در نشست خبری بیست و هشتمین جشنواره تحقیقاتی و فناوری علوم پزشکی رازی، اظهار داشت: جشنواره علوم پزشکی رازی سوم بهمن در سالن اجلاس سران با محور تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی و در قالب کمیته های علوم پایه، پزشکی بالینی و فناوری سلامت برگزار خواهد شد.

پناهی خاطرنشان کرد: در جشنواره علوم پزشکی رازی دستاوردهای فناور و پژوهش محور تمام مراکز تحقیقاتی نمایش داده می شود. در جشنواره رازی امسال بخش محققان از دانشجویان جداگانه داوری می شود و شرط سنی برای دانشجویان حذف شده است.

وی با بیان اینکه جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی یکی از بزرگترین جشنواره‌های سلامت در کشور است، افزود: در این جشنواره فعالیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از نظر تولید علم، مرجعیت ودیگر ابعاد مهم مورد بررسی قرار می‌گیرد. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، گفت: امسال به دلیل نامگذاری سال ۱۴۰۱، محور این دوره از جشنواره رازی را «تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» قرار دادیم و درصد قابل توجهی از برندگان و برگزیدگان، افراد فناور و شرکت‌های دانش بنیان و افرادی خواهند بود که در حوزه فناوری بیشترین فعالیت را داشته‌اند.

وی در خصوص‌ تغییرات جشنواره امسال، اظهار کرد: امسال برای اولین بار در طول تاریخ جشنواره، دانشجویان به صورت جداگانه ارزیابی می‌شوند و برای دانشجویان کمیته‌ای به صورت جداگانه راه‌اندازی شده است، در صورتی که در سنوات قبل دانشجویان و نخبگان را با هم در یک گروه می‌سنجیدند و شرط آن این بود که باید اچ ایندکس بالای ۱۲ ‌داشتند.

پناهی تاکید کرد: در جشنواره امسال شرط اچ ایندکس را برای دانشجویان حذف کردیم و دانشجویان در کمیته خاص سنجیده می‌شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درباره کمیته‌های مختلف جشنواره رازی، توضیح داد: ما امسال ۴ کمیته داشتیم که این چهار کمیته، کمیته دانشجویی، کمیته علوم بالینی و سلامت، کمیته علوم پایه پزشکی و کمیته فناوری سلامت بودند.

وی با اشاره به جوایز این جشنواره، گفت: امسال با حمایت وزیر بهداشت، جوایز جشنواره رازی ارتقا پیدا کرده و امیدواریم امسال خاطره خوبی برای پژوهشگران و برگزیدگان در عرصه علم و دانش باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در مورد تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره رازی امسال، گفت: امسال شرکت‌کنندگان جشنواره قابل توجه بودند. سال گذشته با ۸۰۰ شرکت‌کننده، رکورد شکسته شد و امسال در مجموع ۴ کمیته جشنواره ۵۷۰ شرکت‌کننده، شرکت کردند.

پناهی تصریح کرد: امسال در بیست و هشتمین جشنواره رازی، ۵ محقق، ۴ مخترع، ۳ فناور، ۲ محقق جوان، ۲ محقق دانشجو، یک پژوهش کاربردی برتر، ۴ دانشگاه علوم پزشکی (شامل یک دانشکده علوم پزشکی نوپا و ۳ دانشگاه علوم پزشکی برتر)، ۳ محصول فناور، ۳ مرکز رشد فناوری، ۱۰ مرکز تحقیقاتی، ۴ کمیته تحقیقات دانشجویی، سه نشریه، یک شرکت دانش‌بنیان و یک سازمان غیردولتی حامی پژوهش مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

پناهی خاطر نشان کرد: امسال با توجه به تاکیدات در حوزه واکسن، شرکت‌هایی که واکسن‌های برتر را ارائه دادند و تاییدیه سلامت را گرفتند و امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی‌ خاطرنشان کرد: مبنای انتخاب این برگزیدگان بر اساس مستندات است و کاربردی بودن، اولویت موضوع، تولید دانش و گسترش مرزهای دانش مورد توجه قرار گرفته است و انتخاب بر اساس اجماع داوران بوده است.

پناهی با اشاره به موضوع اچ‌ایندکس، گفت: ما باید حداقل اچ‌ایندکس را در نظر می‌گرفتیم، ولی در فناوری سلامت و دانشجویی، موضوع اچ‌ایندکس را مستثنی کردیم. چون برای کسی که به دنبال فناوری است، اچ‌ایندکس معنا و مفهومی ندارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درباره احتمال حضور رییس‌جمهوری در این جشنواره گفت: یکی از خصلت‌های بارز رییس‌جمهوری، حضور در مراکز دانشگاهی و محافل آموزشی و پژوهشی است و اگر شرکت کنند، یک افتخار بزرگ برای ما است و ما بر حسب وظیفه از ایشان دعوت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما با شناختی که از رییس جمهور داریم، می‌دانیم که ایشان به مراکز دانشگاهی، پژوهش و حوزه سلامت، علاقه دارند و همچنین به جوانان و نخبگان جوان توجه دارند، امیدواریم شرایطی پیش بیاید که بتوانند در این جشنواره حضور پیدا کنند.

پناهی درباره ماموریت گرایی دانشگاه ها افزود: یکی از سیاست های دولت سیزدهم این است که مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده و دانشگاه ها ماموریت گرا، مسئله محور باشند و به طور کلی تهدید های حوزه سلامت عبارتند از بار بیماری ها مانند قلبی، عروقی، سرطان ها، تصادفات، پرفشاری، دیابت و چاقی است که باید در این زمینه ها به دانشکاه ها ماموریت هایی مناسب داده شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: برخی از دانشگاه ها امکانات آزمایشگاهی و نیروی انسانی بیشتری دارند و ماموریت هایی به این مراکز داده شده است. وی در پایان گفت: تحقیق در مورد بیماری های تنفسی و ریزگرد ها، به دانشگاه علوم پزشکی اهواز، موضوع دیابت، به دانشگاه علوم پزشکی تهران و سرطان، به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی داده شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *