علیرضا قزوه: نوآمدگان به وادی شعر خوب، از درگذشتگان بیشترند

13:26 - 27 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۸۸۲۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
شاعر پیشکسوت انقلاب گفت: می‌توان ادعا کرد که نوآمدگان به وادی شعر خوب، از درگذشتگان بیشترند؛ به عقیده من حالِ شعرِ روزگار ما خوب است.

خبرگزاری میزان - علیرضا قزوه، مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما و عضو هیأت علمی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در گفت‌وگو با ستاد خبری هفدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر ضمن بیان این نکته که تصمیمات برای برگزیدن منتخبان در این جشنواره به طور جمعی و توسط هیات علمی اتخاذ می‌شود، اشاره کرد: من بیش‌تر در بخش بین‌الملل جشنواره فعالیت دارم و در قالب فعالیت‌های این بخش، تا کنون از شماری از شعرای پارسی‌زبان دیگر کشورها دعوت بعمل آمده است.

وی همچنین با اشاره به این که بیش از ۱۰ شاعر از دیگر کشورها در جشنواره شعر فجر حضور خواهند داشت، گفت: این شعرا از کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان برای شرکت در جشنواره در ایران حضور خواهند یافت.

شاعر مجموعه «عشق علیه السلام» ادامه داد: شعرای پرکار و دارندگان آثار باکیفیت -یعنی کسانی که طی یکسال گذشته به لحاظ کمی و کیفی آثار مطلوبی ارائه کرده‌اند- به طور طبیعی در فهرست پیشنهادی هیات علمی جشنواره و در اولویت گزینش قرار دارند.

این شاعر آیینی در توضیح و تعریف شعر خوب گفت: شعر خوب، شعری است که در حافظه بماند، در خاطر مردم رسوب کند و مردم آن را زمزمه کنند؛ شعرِ خوب، شعری است که موسیقی‌‌پذیر و آهنگ‌پذیر باشد و به سهولت بر سر زبان‌ها بیفتد.

قزوه با تاکید بر این که شمار شعرای خوبِ جوان در ایران زیاد است گفت: می‌توان ادعا کرد که نوآمدگان به وادی شعر خوب، از درگذشتگان بیشترند؛ به عقیده من حالِ شعرِ روزگار ما خوب است؛ شعر از تمامی هنرها بیشتر رشد کرده و از تمامی هنرها، جلوتر است.

وی درباره هزینه‌های برگزاری جشنواره‌ بین المللی شعر فجر گفت: در برخی جشنواره‌ها شلوغ‌کاری‌ها و ریخت‌وپاش‌های فراوانی صورت می‌گیرد؛ اما جشنواره شعر فجر از لحاظ هزینه، در زمره ساده‌ترین جشنواره‌هاست و با این وجود، مسلما کیفیت مطلوبی دارد و وضعیت شعر امروز را ارتقاء می‌دهد.

شاعرِ «مولا ویلا نداشت» رشد شعر آیینی و شعر دفاع مقدس را چشمگیر توصیف کرد و گفت: با این وجود رشد شعر اجتماعی و شعر اعتراض، کم‌تر بوده است؛ حتی می‌توان در جشنواره شعر فجر بخشی را به شعر اعتراض و شعر اجتماعی اختصاص بدهند؛ اگر جشنواره‌ها در این زمینه بیش‌تر شوند، مسلما شعرای جوان به این حوزه بیشتر گرایش پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *