ششمین همایش بین‌المللی بانوی مهر با هم‌افزایی نهادهای مختلف برگزار می‌شود

19:25 - 26 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۷۹۲۸
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان از برگزاری ششمین همایش بین‌المللی بانوی مهر با حضور ۲۷۰ میهمان خارجی و 4هزار اثر خبر داد که با هم‌افزایی نهادهای مختلف 28 دی ماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار میزان، نشست خبری ششمین همایش بین‌المللی بانوی مهر صبح امروز دوشنبه ۲۶ دی ماه با حضور لاله افتخاری، دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان و مشاور امور بانوان کمیته امداد در تالار همایش شهید سلیمانی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، لاله افتخاری با اشاره به اینکه پنجمین دوره این همایش سال گذشته در شهر قم در فضای نیمه کرونایی برگزار شد، گفت: امسال ششمین همایش بانوی مهر روز چهارشنبه ۲۸ دی ماه در برج میلاد تهران و با حضور میهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان با اشاره به اینکه اتحادیه جهانی زنان مسلمان دهه ۹۰ تشکیل شد و خاستگاه این اتحادیه مجمع جهانی اهل بیت(ع) است، گفت: این همایش یکی از فعالیت‌های مستمر اتحادیه جهانی زنان مسلمان است. این اتحادیه با هدف ایجاد همگرایی، شناسایی ظرفیت‌ها و بررسی ظرفیت‌های بالقوه بانوان در جهان اسلام و تلاش در جهت به فعلیت درآوردن این ظرفیت‌ها تأسیس شده است.

افتخاری ضمن تحلیل و نقد الگوی اول و دوم زن در جهان و آسیب‌هایی که این دو الگو به زنان جهان وارد کرده است، بر لزوم معرفی الگوی سوم زن تأکید کرد و گفت: الگوی سوم براساس مکتب وحی و متناسب با فطرت است که در آن زن و مرد همراه و همسفر هستند و رقیب هم نیستند. حضرت زهرا(س) در اوج این الگو قرار دارند و این الگو تلاش دارد زن را از خاک به افلاک ببرد.

برگزاری همایش بانوی مهر در کشور عراق

وی از برگزاری همایش بانوی مهر در کشور عراق نیز خبر داد و گفت: همایش بانوی مهر اسفند ماه در عراق برگزار می‌شود. همچنین در برخی از استان‌های کشور نیز به همین عنوان نشست‌هایی برگزار شده و شعب این اتحادیه در سایر کشورها هم نشست‌هایی را برگزار کرده‌اند.

دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان، هدف اتحادیه از برگزاری این همایش‌ها را فراهم کردن فضایی برای تمدن‌سازی دانست که در آن مادر و بانوی فاطمی تأثیرگذار است و در جهت اعتلای خود، خانواده و جامعه گام برمی‌دارد.

وی اظهار کرد: این همایش میزبان تعداد قابل توجهی از مهمانان بین‌المللی است که در یک همایش علمی، پژوهشی، تبلیغی و ترویجی حضور دارند.

افتخاری در ادامه اسامی حدود ۴۰ نهاد و ارگان که در برگزاری این همایش نقش دارند و هم‌افزایی کرده‌اند، از جمله اتحادیه جهانی زنان مسلمان، شهرداری و شورای شهر تهران، سپاه محمد رسول الله(ص)، بسیج طلاب، بسیج زنان کشور، دانشگاه شاهد، وزارت کشور، کانون همبستگی فرزندان شهدا، وزارت امور خارجه، شبکه معارف سیما، سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران و  ... را برشمرد و گفت: یکی از ویژگی‌های این همایش هم‌افزایی نهادهای مختلف برای برگزاری آن است.

نام‌گذاری خیابان‌های تهران به اسم بانوان شهید

افتخاری به برگزاری نشست ابتدایی این همایش در استان هرمزگان نیز اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در هرمزگان یک بندر به اسم یک بانوی شهید نام‌گذاری شده و قرار است در تهران نیز میادین و خیابان‌های محوری به نام بانوان شهیده نام‌گذاری شود. این اقدام، مصوبه شورای شهر تهران برای نام‌گذاری را دارد و تلاش می‌شود این اتفاق در سایر استان‌ها نیز رخ دهد.

افتخاری درباره موضوع بودجه اتحادیه توضیح داد: اتحادیه جهانی زنان مسلمان یک سازمان مردم نهاد است و بودجه آن از طریق هم‌افزایی تأمین می‌شود. البته مهم‌تر از سرمایه مادی، سرمایه انسانی است که می‌تواند تأثیرگذار باشد. تقریباً همه مهمانان خارجی همایش بانوی مهر هزینه سفر خودشان را پرداخت کرده‌اند.

دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان در پایان صحبت‌هایش درباره هزینه کمیته امداد برای این همایش گفت: همه همایش‌ها لیستی از هزینه‌ها را دارند. ما این لیست را به هر دستگاهی ارسال کرد‌یم، هیچ دستگاهی به ما یک ریال هزینه نداده است و فقط امکاناتی مانند محل اسکان و یا سالن برای برگزاری جلسات را در اختیار ما قرار داده‌اند. نشست امروز و اطلاع‌رسانی‌ها نیز از سوی بسیج و با همکاری کمیته امداد انجام شده است.

در ادامه این نشست، زینب طیبی دبیر علمی همایش به تشریح بخش‌های دیگر همایش پرداخت و گفت: یکی از رسالت‌های ما بانوان این است که دست به فرهنگ‌سازی بزنیم و در تقابل اسلام و غرب در موضوع زن و خانواده مطالبه‌گری داشته باشیم و الگوهای زن مسلمان را معرفی کنیم.

وی شعار سال جاری همایش بانوی مهر را «جمعیت، ترویج فرهنگ مادری با تکیه بر سیره حضرت زهرا(س) و نقش بانوان در تحقق تمدن اسلامی» اعلام کرد و افزود: تأکید بر ازدواج آسان و پایدار، نقش ازدواج پایدار و آسان در تمدن‌سازی، جمعیت، نقش مادران و فرزندان و خانواده شهدا در تمدن‌سازی و ... از جمله محورهای این همایش است.

طیبی افزود: مهم‌ترین برنامه‌های همایش سخنرانی علما و بانوان نخبه، نشست‌های تخصصی، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای بانوان نخبه جهان اسلام و دیدار تعدادی از مهمانان با مقام معظم رهبری (که انجام شد) است. بعد از برگزاری همایش در تهران، مهمانان در شهر مشهد نیز نشست‌هایی خواهند داشت.

دریافت ۴هزار اثر پژوهشی هنری

وی از دریافت بیش از 2هزار اثر پژوهشی و 2هزار اثر فرهنگی هنری در دبیرخانه این همایش نیز خبر داد و گفت: نکته جالب اینکه در قسمت آثار فرهنگی به خصوص در حوزه جمعیت بیشتر آثار از سوی آقایان تهیه و ارسال شده است.

تجلیل از ۵ بانوی تراز انقلاب اسلامی

دبیر علمی همایش بانوی مهر اعلام کرد: از ۲۸ استان ایران و ۱۴ کشور جهان اثر به دبیرخانه همایش ارسال شده و ۷۰ میهمان خارجی که از خارج از کشور به ایران آمده‌اند و ۲۰۰ میهمان خارجی که در ایران حضور دارند جزو هزار میهمان این همایش هستند. در روز همایش ۳۶ برگزیده نیز معرفی و از پنج بانوی تراز انقلاب اسلامی تجلیل می‌شود.

طیبی، دبیر علمی این همایش نیز گفت: اتفاق مبارکی که در این همایش افتاد این بود که ما یک ریال هزینه نکردیم و اقدامات تماماً با رویکرد جهادی بوده و ما فقط در بین دستگاه‌ها جریان‌سازی کردیم تا به صورت جهادی پای کار بیایند. مهمانان خارجی هم خودشان هزینه‌هایشان را پرداخت کردند. برای ارزیابی آثار نیز که هزینه‌بر است، از اساتید جهادی استفاده و تلاش کردیم از امکانات دستگاه‌ها استفاده کنیم. 

وی از چاپ آثار علمی این همایش خبر داد و گفت: با مجلات علمی پژوهشی، علمی ترویجی و تخصصی صحبت شده تا آثار علمی همایش را چاپ کنند. برخی از آثار فرهنگی و هنری نیز روز همایش به نمایش گذاشته می‌شود و با صدا و سیما رایزنی شده تا آثار را پخش کنند. در برخی دستگاه‌ها هم نمایشگاه آثار را خواهیم داشت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *